موتور الکتریکی
حرفه وطن

مشاهیر ایران و جهان ۱ - مایکل فارادی
 
صحبت از يكي از بزرگ‌ترين دانشمندان دوران معاصر است كه فيزيك دان بزرگي همچون ديوي، وي را كشف بزرگ زندگي خود و جامعه بشري عنوان كرده است. مايكل فارادي از آن دسته دانشمنداني است كه از قعر سختي و تنگ دستي خود را به اوج رسانده تا آنجا كه ضمن معرفي شدن به عنوان يكي از تاثيرگذارترين دانشمندان طول تاريخ، در حالي كه تنها ۲۴سال داشت به عنوان رئيس آزمايشگاه‌هاي علمي انجمن پادشاهي انگليس برگزيده شد.

 وي كه در سال ۱۷۹۱ ميلادي و در خانواده يك نعل بند ساده و تهيدست در اطراف لندن چشم به جهان گشود از فرط فقر فزاينده نتوانست ادامه تحصيل دهد و از اين رو سر از يك كتابفروشي كوچك در آورد. در اين كتابفروشي وي به حرفه‌آموزي درخصوص مهارت‌هايي همچون صحافي و تهيه كارت ويزيت و دعوت مشغول بود و اتفاقا در همين روزها بود كه توانست با ديوي فيزيكدان مشهور انگليسي كه براي سفارش كارت دعوت به كتابفروشي مراجعه كرده بود آشنا شود.

فارادي جوان گرچه تحصيلات اوليه چنداني نداشت، اما به لطف علاقه وافرش به مطالعه و تجزيه و تحليل عمقي رويدادها، توانست شم بالاي علم‌جويي خود را به ديوي نشان دهد تا آنجا كه به عنوان شاگرد و دستيار وي راهي كشورهاي مختلف جهان شد. ديوي در اين كشورها سخنراني مي‌كرد و فارادي جوان نيز ضمن آشنايي با چهره‌هاي مطرح علمي و تحقيقاتي جهان با يادداشت سخنراني‌ها و شركت در مباحث علمي و پژوهشي بر دانش خود مي‌افزود.

قانون فارادی

او در طول حيات ارزشمندش موفق به ارائه قوانيني شد كه به نام خود وي به ثبت رسيده است. قوانين مربوط به الكتروليز به نام وي به ثبت رسيده است. ارزش و اعتبار بالاي علمي وي تا به آن حد بود كه عناوين و اصطلاحات علمي در عرصه دانش الكتريسيته همچون آند و كاتد نيز از جانب وي مطرح شده است.

با اين حال ابداع الكتريسيته القايي از سوي وي موجب شد تا در تاريخ جاودانه شود. فارادي پيش از ابداع اين فناوري درسال۱۸۳۲ توانسته بود نخستين موتور الكتريكي جهان را طراحي و بسازد. پيشرفت‌هاي وي تا آن جا خيره‌كننده بود كه حتي ديوي نيز نسبت به وي حسادت مي‌كرد؛ گرچه با گذشت سال‌هاي متمادي ضمن اعتراف به بزرگي و هوش بالاي فارادي از وي به‌عنوان اديسون عصر خود نام برد.

پادشاهي انگليس توجه ويژه‌اي نسبت به فارادي پيدا كرد و در جريان برگزاري مراسمي ويژه بر آن شدند تا لقب عالي بارون را به وي اعطا كنند. همگان فكر مي‌كردند فارادي اين عنوان را با روي باز قبول كند، اما در كمال حيرت و تعجب با سرباززدن فارادي رو به ‌رو شدند. او خطاب به حضار گفت: من نمي‌توانم اين عنوان اشرافي را قبول كنم؛ چون مطمئن هستم چيزي به من ياد نمي‌دهد!

صحبت‌هاي فارادي براي همگان از جمله پادشاهي انگليس غيرقابل تصور بود. اين دانشمند برجسته كه از معدود چهره‌هاي نخبه علوم تجربي در تاريخ جهان به شمار مي‌آيد در طول زندگي اش همواره منش متواضعانه و افتاده‌اي داشت و حتي از اين‌كه ديوي نظر چندان مثبتي نسبت به او نداشت، رنجيده خاطر نمي‌شد.

او گرچه مشغله‌هاي فراواني داشت، اما فرآيند آموزش و تعليم را بسيار ارزشمند توصيف مي‌كرد و از آن جا كه خود نتوانسته بود در مدرسه آموزش‌هاي لازم را ببيند، بر خود واجب مي‌دانست كه در مواقع تعيين شده‌اي به آموزش علوم پايه به نوجوانان و جوانان بپردازد.


فارادي پس از يك عمر تلاش كاربردي در ۷۶ سالگي بدرود حيات گفت. به عقيده كارشناسان و محققان برجسته علوم الكتريكي، دانش الكتريسيته و توسعه روز مره آن با نام مايكل فارادي زنده است.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در 5 بهمن 1391ساعت 7:23 توسط عیسی میرداروطن|



      قالب ساز آنلاین