حرفه وطن
 
قالب وبلاگ

 


پزشکان با بیان اینکه افراد بالای 70 سال بویژه مبتلایان به دیابت معمولا احساس تشنگی نمی کنند، توصیه کردند، مسافران نوروزی دیابتی که در این گروه سنی قرار دارند به مصرف روزانه آب توجه جدی داشته باشند.

رژیم غذایی و تغذیه افراد در تعطیلات و سفرهای نوروزی دچار تغییر می شود و این مساله می تواند برای بیماران بویژه مبتلایان به دیابت مشکل ساز باشد، از این رو لازم است این افراد نسبت به کنترل قند خون خود توجه لازم داشته باشند.

توجه نکردن به میزان قند خون سبب بروز آسیب به اندام های مختلف بدن از جمله کلیه ها، پاها و چشم ها می شود که در برخی موارد این عوارض غیرقابل جبران و بازگشت است.

پزشکان توصیه می کنند، مبتلایان به بیماری دیابت نوع یک یا دو در هنگام سفر یا دید و بازدیدهای نوروزی همواره به میزان قند خون خود توجه و لوازم مورد نیاز برای اندازه گیری و کنترل قندخون را به همراه داشته باشند.

در صورتیکه قندخون فردی زیر 100 میلی گرم درصد پیش از صرف غذا و زیر 140 میلی گرم درصد دو ساعت پس از صرف غذا باشد، آن فرد دیابت ندارد.

همچنین مبتلایان به دیابت که پس از صرف غذا، قند خونی بین 90 تا 130، دو ساعت پس از صرف صبحانه و ناهار قندخونی زیر 160 و پیش از خواب قندخون 180 میلی گرم درصد داشته باشند، بیماری خود را به خوبی کنترل کرده اند و به اصطلاح به آنها دیابتی های خوب کنترل گفته می شود.

رییس انجمن دیابت ایران در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: با تغییر رژیم غذایی در سفر، نوساناتی در میزان قند خون بیماران دیابتی ایجاد می شود، از این رو لازم است این افراد برنامه منظم غذایی و کنترلی را در سفرهای خود درنظر بگیرند.

دکتر اسدالله رجب افزود: افراد دیابتی باید لوازم کنترل و اندازه گیری قندخون شامل انسولین، داروهای خوراکی پایین آورنده قندخون، سرنگ و قلم انسولین، نوار برای کنترل قندخون، باتری دستگاه اندازه گیری قندخون و الکل یا پد الکی را در سفر به همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان دیابتی معمولا به دلیل افزایش فعالیت های جسمی در سفر دچار افت ناگهانی قندخون می شوند که آنها را با خطر بروز تشنج روبرو می کند.

رجب توضیح داد: این افراد باید همیشه آمپول 'گلوکاگن' را به همراه داشته باشند تا در صورت بروز افت قند خون بلافاصله آن را تزریق کنند تا دچار تشنج نشوند.

وی ادامه داد: این افراد همچنین می توانند در شرایط سفر حدود 30 میلی گرم درصد انسولین کمتری مصرف کنند.

موارد قابل توجه رانندگان دیابتی


رییس انجمن دیابت ایران گفت: رانندگان دیابتی باید پیش از سفر قند خون خود را اندازه گیری کنند و در صورتیکه قند خون آنها کمتر از 120 میلی گرم درصد باشد باید مقداری موادغذایی قندی مصرف کنند تا قندخون آنها متعادل شود.

رجب افزود: این افراد باید هر دو تا سه ساعت یک بار قند خون خود را اندازه گیری و در صورت نیاز با توقف در مسیر مقداری مواد غذایی مصرف کنند تا دچار افت قندخون در حین رانندگی و مواجهه با خطرات احتمالی نشوند.

وی گفت: افرادی که با اتوبوس یا قطار سفر می کنند بویژه در مسیرهای طولانی لازم است هر چند وقت یکبار در راهروی قطار یا اتوبوس قدم بزنند تا دچار عوارض ناشی از یکجانشینی طولانی مدت نشوند.

رییس انجمن دیابت ایران افزود: افرادی که با هواپیما نیز سفر می کنند لازم است ساعت رسیدن به مقصد را بدانند و به نسبت فاصله مبدا تا مقصد، مصرف انسولین را زمان بندی کنند.

وی گفت: همچنین افرادی که به کشورهای دیگر سفر می کنند باید متناسب با اقامت خود در آن کشور، انسولین به همراه داشته باشند زیرا ممکن است انسولینی که در آن کشور است با انسولینی که آنها مصرف می کنند، همخوانی نداشته باشد.

ممنوعیت مصرف تنقلات برای دیابتی های بد کنترل

رجب به افرادی که قندخون آنها بالای 180 است (بدکنترل)، توصیه کرد: این افراد به منظور پیشگیری از ابتلا به عوارض ناشی از قند خون بالا، مواد قندی که سریع جذب می شوند را که در بیشتر تنقلات نوروزی است، مصرف نکنند.

وی گفت: برای دیابتی ها خوب کنترل ممنوعیت غذایی وجود ندارد اما برای دیابتی های بد کنترل ممنوعیت های غذایی زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

رجب ادامه داد: دیابتی هایی که میزان قند خون آنها کمتر از 180 است، می توانند بطور محدود از این تنقلات استفاده کنند اما باید قند خون خود را پیش از مصرف اندازه گیری کنند.

سالمندانی که بیش از 70 سال سن دارند آب بیشتری مصرف کنند


رییس انجمن دیابت ایران گفت: در مورد میزان مناسب مصرف روزانه آب، پزشکان و متخصصان نظرهای متفاوتی دارند. برخی معتقدند افراد زمانی که احساس تشنگی کردند باید آب بنوشند اما عده ای دیگر معتقدند هر فرد باید برای حفظ سلامت خود روزانه هشت لیوان آب بنوشد.

رجب افزود: با این حال به افراد دارای سن بالای 70 سال بویژه مبتلایان به دیابت توصیه می شود میزان زیادی آب مصرف کنند، این افراد معمولا احساس تشنگی نمی کنند و از همین رو آب کمتری مصرف می کنند اما باید بدانند بدن آنها به آب نیاز دارد و باید به مصرف مناسب روزانه آب توجه داشته باشند. 

 


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 25 فروردين 1394برچسب:, ] [ 8:6 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

بخور و نخورها قبل از خواب شبانه
اگر دچار بی خوابی شده اید، وجود مقدار کمی غذا در معده به شما کمک میکند بخوابید.

اگر میتوانستید غذاهای مناسبی برای کمک به کیفیت خواب و داشتن بهترین خواب ممکن انتخاب کنید، چه میکردید؟ اگر میدانستید کدام غذاها از خواب خوب جلوگیری میکنند از آنها پرهیز میکردید، اینطور نیست؟ در اینجا چنین فرصتی برایتان فراهم شده تا درباره تاثیر غذاهایی که میخورید بر خواب خوب شب بیشتر بدانید.

1- غذاهای سرشار از تریپتوفان مصرف کنید  

همه ما شنیده ایم که نوشیدن شیر گرم شب هنگام چه خواب خوبی برایمان رقم میزند اما میدانید چرا ؟ محصولات لبنی حاوی تریپتوفان هستند که خواب را بهبود میبخشد. غذاهای دیگر حاوی مقدار زیادی تریپتوفان عبارتند از مغزهای گیاهی و تخمه ها، موز، عسل و تخم مرغ.

2- کربوهیدرات مصرف کنید

غذاهای سرشار از کربوهیدراتها با افزایش تریپتوفان در خون در کنار غذاهای لبنی مکمل خوبی برای خواب به شمار می آیند. بنابراین اگر به دنبال مقداری میان وعده شبانه دیر وقت هستید تا خوابتان بگیرد، میتوانید یک کاسه شیر و غلات صبحانه، ماست و کراکر یا نان و پنیر بخورید.

3- پیش از خواب میان وعده بخورید

اگر دچار بی خوابی شده اید، وجود مقدار کمی غذا در معده به شما کمک میکند بخوابید. اما از این شیوه به عنوان مجوز پرخوری استفاده نکنید، این میان وعده باید کم باشد. غذای سنگین دیر وقت میتواند بر دستگاه گوارش فشار وارد آورد و موجب ناآرامی شما شده و خوابتان را دچار مشکل میکند.

4- از برگر و غذاهای سرخ کردنی پرهیز کنید

اگر به دنبال دلیل دیگری برای اجتناب از غذاهای پرچرب هستید، این مطلب را بخوانید: تحقیقات نشان داده اند که افرادی که اغلب غذاهای پر چرب میخورند نه تنها دچار اضافه وزن میشوند بلکه اختلال در سیکل خواب را نیز تجربه میکنند. غذای سنگین گوارش را فعال میکند و این باعث میشود در میان خواب نیاز به توالت پیدا کنید.

5- مراقب کافئینهای نهفته باشید

تعجبی ندارد که یک فنجان قهوه در شب میتواند خوابتان را دچار اشکال کند. حتی کافئین متوسط نیز موجب اختلال خواب میشود. اما اغلب افراد برخی منابع کافئین مانند شکلات، نوشابه، چای و قهوه کافئین زدایی شده را نمیشناسند یا آنها را فراموش میکنند. برای خواب بهتر 4 تا 6 ساعت پیش از زمان خواب از مصرف کافئین خودداری کنید.

6- داروها نیز ممکن است حاوی کافئین باشند

برخی از داروهای تجویزی و بدون نسخه حاوی کافئین هستند مانند مسکنها، قرصهای کاهش وزن، دیورتیکها و داروهای سرماخوردگی. این داروها و داروهای دیگر ممکن است به اندازه یک فنجان قهوه و یا حتی بیشتر از آن کافئین داشته باشند. برچسب روی داروهای غیر تجویزی یا تجویزی را بخوانید تا بدانید این داروها با خواب شما تداخل ایجاد میکنند یا نه.

7- مشروبات الکلی مصرف نکنید

اگر چه به ظاهر ممکن است الکل موجب به خواب رفتن سریعتر فرد شود اما بیداریهای مکرر، کاهش کفیت خواب، سردرد، تعریق شبانه و کابوس نیز حاصل مصرف الکل است.

8- حواستان به غذاهای تند و سنگین باشد

خوابیدن با شکم پر موجب ناآرامی میشود. چون دستگاه گوارش هنگامی که میخوابید کندتر کار میکند ممکن است موجب سوزش معده شود. غذاهای تند و ادویه ای نیز چنین تاثیری دارند. غذای پر حجم و سنگین را حداقل 4 ساعت پیش از زمان خواب مصرف کنید.

9- مصرف پروتئین شبانه را به حداقل برسانید

پروتئین بخش مهمی از رژیم غذایی روزانه است اما برای زمان خواب اصلا مناسب نیست. گوارش غذاهای سرشار از پروتئین و چربی سخت تر است بنابراین نزدیک زمان خواب از مصرف آنها صرف نظر کنید و به جای آن یک لیوان شیر گرم یا مقدار کربوهیدراتهای خوب مانند کراکر مصرف کنید.

10- از ساعت 8 شب مصرف مایعات را به حداقل برسانید

مصرف مقدار کافی مایعات در روز برای بدن لازم است اما پیش از خواب میتواند برایتان مشکل ایجاد کند. اگر در حین خواب مجبور باشید دائما برای رفتن به توالت بیدار شوید خوابتان دچار اختلال شده و از کیفیت آن کاسته میشود.

11- فریب آرامش بخشی ظاهری سیگار را نخورید

نیکوتین ماده محرکی است که تاثیری مشابه کافئین دارد. از سیگار به خصوص نزدیک به زمان خواب یا هنگام بیداری نیمه شب، اجتناب کنید .


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، دارو، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 18 فروردين 1394برچسب:, ] [ 17:22 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

 

نفخ را با طب سنتی کنترل کنید
بهترین غذا برای درمان نفخ شکم مصرف «نخود آب» با ادویه دارچین و زعفران است.

یک متخصص طب سنتی گفت: گرم نگه داشتن شکم از راه های بهبود نفخ شکم است. همچنین بهترین غذا برای درمان نفخ شکم مصرف «نخود آب» است. دكتر فاطمه نجات بخش عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره نفخ اظهار داشت: نفخ از شایع ترین علائم گوارشی است که در زنان بیشتر از مردان بروز پیدا می کند.

به گفته وی مصرف غذا با حجم زیاد، مصرف آب با غذا، مصرف غذاهای بدون کیفیت، مصرف غذاهای نفاخ، مصرف غذاهای آبدار، حرکت شدید بعد از غذا همه از عوامل بروز نفخ به شمار می آیند. این متخصص طب سنتی افزود: سردی مزاج معده موجب بروز نفخ می شود که سرد شدن مزاج معده دارای علائمی مانند سوء هاضمه و هضم غذاهای خیلی سبک و عدم هضم غذاهای سنگین، ترش کردن معده و تمایل به مصرف غذاهای سرد است.

نجات بخش گفت: افراد مبتلا به نفخ از مصرف ترشی ها، آب سرد و غذاهای نفاخ پرهیز کنند و توصیه می شود این افراد ورزش زیاد انجام دهند و در حد طاقت گرسنگی و تشنگی را تحمل کنند. همچنین، این افراد شکم خود را با کیسه محتوی ارزن یا نمک یا سبوس گرم کنند به نحوی که کیسه محتوی این مواد را در جای گرم مانند فر یا ماکروفر قرار دهند، 20 دقیقه تا نیم ساعت روی شکم خود قرار داده تا معده گرم شود، این کار در بهبود بسیاری از علائم گوارشی مفید است.

وی بیان کرد: بهترین غذا برای درمان نفخ شکم مصرف «نخود آب» با ادویه دارچین و زعفران است به این ترتیب که مقدار دلخواه نخود را با آب پخته و به آن ادویه اضافه کرده و مصرف کنند البته نخود آب را با مقداری گوشت نیز می توان پُخت. این متخصص طب سنتی عنوان کرد: خوردن آسیاب شده مصطکی (مصطکی صمغ یا شیره رزینی زردرنگی است که از شاخه ها و ساقه های درختچه ای از خانواده پسته گرفته می شود) با شکر و روغن مالی شکم با روغن هایی مانند سیاه دانه خود برای رفع نفخ مفید است. نجات بخش یادآور شد: به طور کلی برای پیشگیری از نفخ باید از تمام عواملی که موجب بروز نفخ می شود پرهیز کرد.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 5 فروردين 1394برچسب:, ] [ 16:34 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ حرفه وطن خوش آمدید
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حرفه وطن و آدرس herfevatan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
اسفند 1396
فروردين 1396 اسفند 1395 بهمن 1395 دی 1395 خرداد 1395 فروردين 1395 آذر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391
امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 25
بازدید ماه : 2124
بازدید کل : 218255
تعداد مطالب : 511
تعداد نظرات : 65
تعداد آنلاین : 1



Alternative content



استخاره آنلاین با قرآن کریم


تعبیر خواب آنلاین

خطاطي نستعليق آنلاين