حرفه وطن
 
قالب وبلاگ

 

9 نکته تردمیلی
همه تردمیل‌ها دكمه شروع و پایان دارند، دكمه پایان با یک طناب نازک به پیراهن ورزشکار وصل می‌شود.

خیلی از افراد به دلیل مشغله کاری، کمبود وقت و... نمی توانند در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنند و ترجیح می دهند وسیله ورزشی تهیه و در محیط خانه ورزش کنند. یکی از وسایل ورزشی که امروزه در خیلی از خانه ها یافت می شود، تردمیل است، اما هنگام استفاده از این وسیله به ظاهر ساده هم باید به نكته هایی توجه كرد.

پس قبل از خرید تردمیل این 9 نکته را به یاد بسپارید:

1) برای انتخاب تردمیل به وزنتان توجه کنید: اغلب خریداران تردمیل وقتی به مراکز فروش تجهیزات ورزشی مراجعه می کنند، نوع تردمیل را با توجه به بودجه مالی ‎شان انتخاب می کنند. این روش کاملا غلط است چون هر تردمیلی خصوصیات منحصر به فردی دارد؛ مثلا بعضی از تردمیل ها برای افراد کم وزن ساخته شده اند و بعضی برای افراد سنگین وزن با بیشتر از 110 کیلوگرم وزن.

2) در انتخاب تردمیل به سرعت آن توجه کنید: تردمیل های مد یا مدیکال، تردمیل های گرانقیمت و حساسی هستند که معمولا در کلینیک های پزشکی ورزشی و بیمارستان ها از آنها استفاده می شود. سرعت حرکت این نوع تردمیل ها پایین است. تردمیل های باشگاهی برعکس تردمیل های مدیکال سرعت بالا و توان بیشتری دارند. تردمیل های خانگی هم همان طور که از نامشان پیداست، طوری طراحی شده اند که برای خانه مناسب هستند. این نوع تردمیل ها نیز امکانات متعدد و سرعت محدودی دارند.

3) به نوع و مارک تردمیل دقت کنید: اگر تردمیل خیلی ارزان قیمت باشد و کیفیت پایینی داشته باشد، ممکن است به تدریج دچار لرزش شود و همین لرزش ها می تواند به مفاصل اندام تحتانی بدن آسیب وارد کند پس نوع تردمیل معیار مهمی در انتخاب است.

4) تردمیل را در محیطی مناسب قرار دهید: اتاقی که تردمیل را در آن قرار می دهید، باید فضای کافی داشته و اطرافش خلوت باشد. قرار گرفتن تردمیل در کنار اجسام محکم و برنده مانند میز شیشه ای یا گلدان و... خطرناک است چون همیشه احتمال سقوط ورزشکار از روی دستگاه وجود دارد. همچنین اتاق باید تهویه خوبی داشته باشد.

5) از تردمیل درست استفاده کنید: خیلی از افراد ابتدا روی نوار گردان تردمیل می ایستند و سپس دكمه شروع را فشار می دهند و شروع به دویدن می کنند. این کار کاملا غلط است. برای شروع اول باید دو پا در کناره دستگاه قرار داده و سپس با سرعت آهسته تردمیل روشن شود و  فرد آرام روی نوار گردان تردمیل قرار گیرد و به تدریج سرعت را بالا ببرد.

6) حتما طناب تردمیل را به پیراهنتان وصل کنید: همه تردمیل ها دكمه شروع و پایان دارند. دكمه پایان با یک طناب نازک به پیراهن ورزشکار وصل می شود. معمولا هم اغلب کاربران تردمیل از آن استفاده نمی کنند. این دكمه برای این است که وقتی فاصله فرد از دستگاه زیادتر می شود و امکان افتادن او از روی دستگاه وجود دارد؛ با کنده شدن نوار از دكمه؛ دستگاه خود به خود خاموش و بدین ترتیب از آسیب و واژگون شدن ورزشکار جلوگیری  شود.

7) تردمیل برای بعضی از بیماران خطرناک است: تردمیل نیز مانند خیلی از وسایل ورزشی دیگر برای بعضی ها مناسب است و برای بعضی ها نا مناسب. برخی از افراد مبتلا به بیماری قلبی، ریوی، دیابت و... هستند. این بیماران نمی توانند با سرعت بالا روی تردمیل بدوند. این نوع ورزش نه تنها برای آنها سودی ندارد بلکه احتمال آسیب به قلب و ریه را بیشتر می کند. توانایی بیماران در استفاده از تردمیل باید به وسیله پزشک مشخص شود. همچنین افرادی که آرتروز اندام تحتانی (زانو یا مفصل ران) دارند، نباید از تردمیل به خصوص از نوع خانگی استفاده کنند چون احتمال تشدید درد مفاصل در این افراد وجود دارد ولی فردی که وزن مناسب و سلامت کامل جسمی دارد هیچ منعی در استفاده از تردمیل ندارد.

8) بدون کفش روی تردمیل نروید: افرادی که روی تردمیل می دوند، حتما باید کفش کتانی مناسب و جوراب به پا داشته باشند. کوبیدن پاشنه و کف پای بدون حفاظ به مرور بر مفاصل و استخوان ها فشار می  آورد و به آن صدمه می رساند.

9) هر روز از تردمیل استفاده نکنید: نیازی نیست که هر روز از تردمیل استفاده کنید و به ورزش روزانه خود تنوع دهید؛ یعنی اگر 2 روز با تردمیل کار می کنید، 3-2 روز هم در پارک ورزش کنید. چون استفاده مدام از تردمیل باعث صدمه به زانو یا مفاصل دیگر می شود.

دکتر شاهین صالحی متخصص پزشکی ورزشی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 30 بهمن 1393برچسب:, ] [ 7:49 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

از کجا بفهمیم سرماخورده ایم یا آنفلوانزا گرفته ایم؟
سرماخوردگی و آنفلوانزا هر دو ممکن است گوش درد ایجاد کنند.

داروهای بدون نسخه و سوپ مرغ برای هر دو بیماری مفید است؟ تشخیص بین سرماخوردگی و آنفلوانزا مهم است چون در مورد آنفلوانزا ممکن است عوارض جدی مانند ذات الریه یا حتی مرگ اتفاق بیفتد. بهتر است آنفلوانزا ظرف 48 ساعت پس از بروز علائم درمان شود. داروهای ضد ویروسی تجویزی میتواند دوره بیماری را کوتاه نماید. 

آنفلوانزا: سریع و خشن 

اگر احساس میکنید زیر کامیون له شده اید، احتمالا آنفلوانزا دارید. آنفلوانزا علائمی مانند گلودرد، تب، سردرد، درد عضلانی، احتقان و سرفه دارد که معمولا سریع و ناگهانی ایجاد شده و شدیدتر  از علائم سرماخوردگی معمولی هستند. در سرماخوردگی معمولا آبریزش بینی یا گرفتگی بینی رخ میدهد. علائم آنفلوانزا معمولا ظرف دو تا پنج روز بهبود می یابد اما ممکن است یک هفته یا بیشتر احساس خستگی و بیحالی داشته باشید. سرماخوردگی به تدریج شدید شده و حدود یک هفته طول میکشد. 

آیا آنفلوانزای خوکی (H1N1) هنوز یک تهدید به شمار می آید؟ 

مدتی پیش خبر انتشار و ابتلای آنفلوانزای خوکی زیاد شنیده میشد اما همه گیری آن در سال 2010 رسما پایان یافت. در حال حاضر واکسن آنفلوانزا میتواند در مقابل آنفلوانزای فصلی و خوکی از شما محافظت نماید. آنفلوانزای خوکی و آنفلوانزای معمول فصلی علائم مشترک زیادی دارند: سرفه، گلودرد، تب (اگر چه همه افراد دچار تب نمیشوند) و بدن درد. اما بسیاری از افراد مبتلا به آنفلوانزای خوکی مشکلات معده مانند اسهال و استفراغ را نیز تجربه مینمایند. 

تب: معمولا به معنی آنفلوانزا است 

اگر چه برخی افراد ممکن است هنگام سرماخوردگی نیز تب خفیفی را تجربه کنند اما در بیشتر موارد چنین نیست. اگر آنفلوانزا دارید احتمالا تب 37.7 تا 38.8 درجه سانتیگراد یا بالاتر خواهید داشت. شدت تب در کودکان معمولا بیشتر از این مقدار بوده و در حین سرماخوردگی نیز احتمال بیشتری دارد که دچار تب شوند. 

آنفلوانزا: خستگی ممکن است هفته ها به طول بینجامد 

وقتی گرفتار آنفلوانزا میشوید احساس خستگی شدید و درد عمومی در بدن را تجربه میکنید. این خستگی و ضعف ممکن است تا سه هفته طول بکشد و در افراد مسن و افرادی که بیماریهای مزمن یا ضعف سیستم ایمنی دارند این مدت حتی طولانی تر هم میشود. در سرماخوردگی معمولا تنها چند روز این احساس بد را خواهید داشت. 

سرماخوردگی و آنفلوانزا هر دو موجب سردرد میشوند 

سردرد نشانگر قابل اعتمادی برای تشخیص سرماخوردگی از آنفلوانزا نیست اما سردرد ناشی از سرماخوردگی همانند سایر علائم سرماخوردگی خفیفتر از سردرد آنفلوانزا است. 

سرماخوردگی و آنفلوانزا هر دو موجب سرفه میشوند 

چون هر دوی این بیماریها مربوط به دستگاه تنفسی هستند و مسیر هوایی را تحت تاثیر قرار میدهند سرفه از علائم معمول و مشترک آنها است.  ذات الریه عفونت ریوی است که ممکن است در نتیجه آنفلوانزا اتفاق بیفتد. در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید: سرفه تان بهبود نمی یابد، تب بیشتر از 38.8 درجه سانتیگراد و لرز را تجربه میکنید، تنگی نفس، کوتاهی تنفس  یا درد سینه حاصل از سرفه دارید یا هنگام سرفه ترشحات سبز زرد یا خونی دارید.  

سرماخوردگی و آنفلوانزا هر دو موجب گوش درد میشوند 

سرماخوردگی و آنفلوانزا هر دو ممکن است گوش درد ایجاد کنند چون شیپور استاش را که گلو را به گوش میانی مرتبط میکند، تحریک میکنند. این تحریک موجب درد مبهم یا سوزشی میشود. گوش درد مربوط به سرماخوردگی و آنفلوانزا معمولا خود به مرور رفع میشود. اگر درد بیشتر از دوره بیماری تان طول کشید یا درد شدید و ناگهانی احساس کردید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است دچار عفونت گوش شده باشید که نیاز به درمان دارد. 

سرماخوردگی: اغلب با گلودرد شروع میشود 

بیشتر سرماخوردگی ها با گلودردی که یک تا دو روز طول میکشد، شروع میشوند. آبریزش و گرفتگی بینی نیز شایع است. گلودرد میتواند علامت آنفلوانزا نیز باشد. در آنفلوانزا گلودرد همراه با خستگی و علائم دیگری است که معمولا همه با هم ایجاد میشوند. 

آبریزش و گرفتگی بینی میتواند به معنی سرماخوردگی باشد 

اگر همراه با آبریزش بینی علائمی مانند تب، درد زیاد و احساس خستگی شدید ندارید، احتمالا سرماخورده اید. البته بسیاری از افرادی که دچار آنفلوانزا میشوند نیز آبریزش بینی و عطسه دارند.  هم سرماخوردگی و هم آنفلوانزا میتوانند به عفونت سینوس منجر شوند. مشخصه آن درد مداوم و عمیق در ناحیه گونه، پیشانی یا برامدگی بینی است. معمولا درد با حرکت ناگهانی سر یا فشار بدتر میشود. برای درمان عفونت سینوس باید به دنبال کمک پزشکی باشید. 

تست سواب به سرعت میتواند آنفلوانزا را شناسایی کند 

سریعترین و موثرترین راه برای پی بردن به این که بیماری شما سرماخوردگی است یا آنفلوانزا، آزمایش سواب است (سواب ابزاری شبیه به گوش پاک کن است). به این صورت که با سواب گلو یا بینی پزشک مقداری از مخاط گلو یا بینی را برداشته و بررسی میکند و به راحتی میتواند ظرف سی دقیقه به شما بگوید ویروس آنفلوانزا دارید یا نه. اگر تست آنفلوانزا مثبت باشد و علائم شما ظرف 48 ساعت شروع شود پزشک ممکن است برای کمک به بهبودی درمان ضد ویروسی برایتان تجویز کند. 

آنفلوانزا: سریعا درمان ضد ویروسی را آغاز کنید 

آنفلوانزا ممکن است شدید باشد اما داروهای ضد ویروسی در صورتی که ظرف دو روز پس از شروع بیماری مصرف شوند حال شما را بهتر کرده و دوره بیماریتان را یک تا دو روز کوتاهتر میکنند. داروهای بدون نسخه نیز میتوانند برخی علائم آنفلوانزا مانند سرفه و احتقان را کاهش دهند. برای مصرف داروهای بدون نسخه حتما برچسب روی دارو و دستور العمل مصرف آن را به دقت بخوانید تا بدانید آن را دقیقا به چه صورت مصرف کنید. 

سرماخوردگی: داروهای بدون نسخه میتوانند علائم را تخفیف دهند 

داروهای بدون نسخه مانند داروهای ضد سرفه، ضد احتقان و آنتی هیستامینها میتوانند به رفع سرفه، احتقان و علائم بینی کمک کنند. استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن میتواند درد یا سردرد را برطرف نماید. بسیاری از داروهای سرفه و سرماخوردگی ترکیبات یکسانی دارند بنابراین ممکن است ناخواسته با مصرف آنها دچار اوردوز دارو شوید بنابراین باید دقت کنید. مصرف آسپیرین برای درمان آنفلوانزا در کودکان زیر 18 سال ممکن است با بیماری سندرم ری همراه باشد بنابراین پیش از مصرف اسپیرین در کودکان با پزشک صحبت کنید. 

پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا: شستشوی دست 

شستشوی دستها به جلوگیری از انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر کمک میکند. دستان خود را با آب و صابون به مدت بیست ثانیه خوب به هم بمالید. بین انگشتان و اطراف ناخنها را از قلم نیندازید. سپس دستانتان را کامل شستشو داده و خشک کنید. مواد ضد عفونی کننده بر پایه الکل نیز برای تمیز کردن دست موثر است. در فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا دستان خود را مرتب بشویید به خصوص پس از سرفه، عطسه یا گرفتن بینی. اگر دستمال کاغذی در دسترس ندارید هنگام سرفه یا عطسه از آستین یا آرنج خود به جای کف دست استفاده کنید. 

پیشگیری از آنفلوانزا: واکسن 

واکسن آنفلوانزا بزنید. این واکسنها از انواع بی خطر ویروس آنفلوانزا تهیه میشوند تا به بدن در شناسایی زود هنگام ویروس و مبارزه با آن در صورت مواجهه کمک نمایند. این واکسن موجب ابتلای شما به سرماخوردگی نمیشود. به خصوص برای کودکان بالای 6 ماه، زنان باردار و افراد بالای 50 سال و افرادی که بیماری مزمن یا ضعف سیستم ایمنی دارند دریافت این واکسن اهمیت دارد.  کودکان سالم دو سال به بالا و بزرگسالان سالم غیر باردار زیر 50 سال میتوانند واکسن اسپری بینی استفاده نمایند. 


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 30 بهمن 1393برچسب:, ] [ 7:46 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

 

15 راز کاهش وزن که نمی دانید
در اینجا به برخی نکات خوب و بدی می‌پردازیم که شما معمولا درباره کاهش وزن نمی‌شنوید:

فواید کاهش وزن بیشتر از دادن بهانه ای به شما برای خرید لباس های جدید است. با از دست دادن ۵ تا ۱۰ درصد وزن بدنتان، می توانید سلامت کلی خود را افزایش و خطر شرایط مزمن نظیر بیماری های قلبی و دیابت را کاهش دهید.

از دست دادن ناخواسته وزن نیز همیشه خوب نیست و اثرات کمتر شناخته شده ای دارد. در اینجا به برخی نکات خوب و بدی می پردازیم که شما معمولا درباره کاهش وزن نمی شنوید:

15 راز کاهش وزن که نمی دانید

میزان انرژی شما به شدت بالا خواهد رفت

اغلب اولین موردی است که افراد زمانی که شروع به کاهش وزن می کنند متوجه آن می شوند، افزایشی شدید در میزان انرژی است. چرا؟

زمانی که شما وزن کمتری دارید انرژی کمتری را صرف انجام کارهای روزمره تان می کنید. کاهش وزن همچنین راندمان اکسیژن شما را بهبود بخشیده و بنابراین شما وقتی از پله ها بالا می روید یا زمانی که در تلاش برای رسیدن به اتوبوس هستید، نفس کم نمی آورید.

حافظه شما ممکن است تقویت شود

یک مطالعه انجام شده در سوئد در سال ۲۰۱۳ نشان داد که زنان سالمند بعد از ۶ ماه دنبال کردن برنامه کاهش وزن نمرات بهتری در آزمون های حافظه کسب کردند. اسکن های مغزی فعالیت بیشتری را در طی فرایند رمزگذاری (زمانی که خاطره ها تشکیل شده اند) و فعالیت کمتری را در زمان بازیابی حافظه نشان داده اند که خود نشانگر کارایی بیشتر حافظه است.

دکتر آندریاس پترسون سرپرست این مطالعه می گوید فعالیت مغزی اصلاح شده بعد از کاهش وزن نشان می دهد زمانی که حافظه ای جدید ذخیره می شوند، مغز فعال تر می شود و بنابراین منابع مغزی کمتری برای به خاطر آوردن اطلاعات ذخیره شده مورد نیاز است. مطالعات قبلی همچنین ارتباط بین چاقی با حافظه ضعیف را به خصوص در زنانی با اندام گلابی شکل که چربی اضافی در ناحیه باسن دارند× نشان داده است.

روابط تان تحت تاثیر قرار می گیرد

کاهش وزن ممکن است موجب شود شما احساس کنید جذاب تر شده اید، اما هیکل لاغر شده و اعتماد به نفس بدست آمده شما الزاما موجب تقویت روابط زناشویی شما نخواهد شد. پژوهشگران دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ پژوهشگران دریافتند که در افراد مورد بررسی با وجود کاهش وزنی در حدود ۲۷ کیلوگرم یا بیشتر در طی ۲ سال یا کمتر همیشه روابط زناشویی بهبود یافته است و گهگاه شریک زندگی فرد تحت رژیم، احساس حسادت یا خطر و ناامنی کرده است. چرا؟

تغییر و تحولات در اندام شما ممکن است سایر افراد نزدیک به شما را مجبور به توجه بیشتر به خوشان برای انتخاب های بهتر جهت سلامتی شان کند.

مشکل دیگر اینکه شریک زندگی شما ممکن است درباره تغییراتی که ممکن است در شخصیت شما رخ دهد نگران باشد. شما احساس بزرگی، جذاب بودن یا اعتماد به نفس می کنید که این موضوع می تواند تعادل روابط زناشویی را تغییر دهد. آن ها ترس از دست دادن هویت، اعتماد به نفس یا موقعیت بر تر خود نسبت به طرف مقابل دارند.

خطر ابتلا به سرطان در شما کاهش می یابد

می دانید که سیگار کشیدن و در معرض نور خورشید و تشعشع بودن می تواند موجب بروز سرطان شود، اما چاقی نیز به   همان میزان با چند نوع سرطان مرتبط بوده است. اضافه وزن موجب بروز التهاب می شود که خود آن آغازگر تغییرات سلولی در بدن است.

یک بررسی انجام شده بر روی زنان یائسه که نتایج آن در مجله تحقیقات سرطان به چاپ رسیده است، نشان داد که درجات خطرناک التهاب تنها با کاهش ۵ درصدی وزن بدن قابل تخفیف است. مطالعه به چاپ رسیده در مجله تحقیقات چاقی در سال ۲۰۱۴ نشان داده است که مردانی با چاقی بیمار گونه که متحمل جراحی کاهش وزن (باریاتریک) می شوند، در طی سال های آینده خطر ابتلا به سرطان را در خود تقریبا به اندازه افرادی با وزن طبیعی کاهش می دهند.

اگر قبلا افسرده بوده اید، این حالت ممکن است تغییر نکند

آیا اضافه وزن موجب افسردگی شما شده یا افسردگی منجر به افزایش وزن در شما شده است؟ همیشه ممکن نیست که بگوییم کدام یک اول رخ می دهد. با اینکه اغلب افراد بعد از کاهش وزن احساس شادابی و سرحالی می کنند اما این حلال همه مشکلات نیست. خلق و خوی درصد کمی از افراد حتی بعد از دست دادن ۴۵ کیلوگرم وزن نیز تغییر نمی کند به این دلیل که کاهش وزن نمی تواند همه مشکلات پنهانی شما را حل کند.

غذا ها ممکن است مزه های متفاوتی داشته باشند

از دست دادن بیش از اندازه وزن در زمان کم ممکن است باعث تغییراتی در جوانه های چشایی شما شود. مطالعه اخیر دانشگاه استنفورد مشخص کرد که بعد از جراحی باریاتریک ۸۷ درصد افراد تغییری را در حس چشاییشان گزارش کرده اند. حدود نیمی از افراد معتقد بودند که طعم غذا تند تر شده و برای نیمی دیگر طعم غذا خیلی مشخص نبود. در نتیجه آنهایی که طعم غذا را با شدت کمتری حس کرده بودند نسبت به افرادی که غذا ها را تند تر حس کرده بودند، ۲۰ درصد کاهش وزن بیشتری بعد از جراحی داشتند. نویسندگان مطالعه می گویند تحقیقات بیشتری برای پیدا کردن دلایل تغییراتی که در ذائقه افراد رخ می دهد مورد نیاز است؛ اما در مطالعه جدید دیگری نیز نتایجی مشابه به دست آمده است. مطالعه انجام شده درمانگاه رویال لایسستر در بریتانیا نشان داد که در ۷۵ درصد بیماران بعد از جراحی کاهش وزن، احساس تنفری نسبت به برخی غذا ها که اغلب گوشت و ترکیبات لبنی هستند بوجود آمده است.

تمرینات جسمی باعث خشنودی خاطرتان می  شود

زمانی که اضافه وزن دارید نسبت به افرادی که وزن طبیعی دارند، فعالیت های جسمی ممکن است موجب درد مفاصل و سوزش ریه های شما شود. وقتی شروع به لاغر شدن می کنید، دیگر انجام ورزش در شما احساس انجام یک کار روزمره سخت و طاقت فرسا را ایجاد نمی کند و بیشتر به صورت شبیه تجربه ای سرگرم کننده در می آید. علاوه براین سبک وزن بودن موجب می شود شما سریع تر و نیرومند تر شوید. برای مثال بدوید. به طور کلی عقیده بر این است که به ازای هر گرم کاهش وزن، یک ورزشکار می تواند ۲ ثانیه از زمان لازم برای دویدن حدود ۱/۶ کیلومتر مسافت کم کند.

استخوان های شما ممکن است تغییر کنند

آیا تاکنون شنیده اید که کاهش وزن موجب تضعیف استخوان های شما می شود؟ با وجود درست بودن این موضوع که کاهش وزن با از کاهش نسج استخوان ها همراه است، اما این امر تنها زمانی مایه نگرانی است که شما بیش از حد معمول وزن کم کرده باشید یا یک رژیم غذایی ناسالم را دنبال کنید. فواید کاهش وزن از لحاظ تاثیر بر استخوان ها همیشه مهم تر از خطرات آن است. وزن اضافی ممکن است استخوان های شما را قوی تر کند (چون آن ها مجبورند وزن بیشتری را تحمل کنند) اما در عوض باعث آسیب مفاصل می شود. پژوهشی جدید پیشنهاد می کند که چاقی احشایی در زنان و مردان خصوصا در ناحیه شکم برای استخوان ها مضر است. بر اساس بازبینی منتشرشده در ژورنال آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا، کاهش وزن می تواند به   همان میزان به کاهش علائم آرتریت کمک کند.

احتمالا زمان کمتری را صرف مراقبت های بهداشتی خواهید کرد

یک بررسی که نتایج آن در ژورنال Health Affairs در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است، نشان می دهد که افراد با وزن طبیعی نسبت به همتایان دارای اضافه وزن خود هزینه های کمتری را صرف صورتحساب ها و مخارج پزشکی می کنند. پژوهشگران دریافتند که افراد چاق نسبت به افراد با وزن طبیعی، ۴۲ درصد بیشتر صرف هزینه های درمانی می کنند و بیشتر این هزینه ها برای داروهای تجویزی مورد نیاز برای درمان بیماری های مزمن است. و یک گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۴ درباره ساکنان میشیگان نشان داد که هزینه مراقبت سالیانه بهداشتی برای افرادی که بیش از حد چاق هستند، ۹۰ درصد بیشتر از افرادی با وزن طبیعی است. ممکن است بعد از اینکه وزن خود را کم کردید، متوجه موارد دیگری شوید. پزشکان (که سوگیری آنها بر ضد بیماران چاق مستند شده است) ممکن است بعد از کاهش وزن رفتار بهتری با شما داشته باشند.

ممکن است ترفیع بگیرید

بعد از کاهش وزن تنها پزشکان نیستند که ممکن است با شما رفتار بهتری داشته باشند. کارفرمای شما نیز ممکن است این چنین رفتاری داشته باشد. افراد چاق به خصوص کارکنان زن نسبت به کارکنان با وزن طبیعی درآمدزایی کمتری دارند. مطالعه منتشر شده در ژورنال Health Economics نشان داده است که متوسط پرداختی به کارکنان چاق ۲/۵ درصد کمتر از کارکنان لاغر است. یک مطالعه انجام شده در بریتانیا در سال ۲۰۱۴ نشان داد که کاهش وزن و رسیدن به وزنی مناسب و سالم ممکن است موجب ارائه پیشنهادات کاری بیشتری به شما شود.

ممکن است بتوانید داروی هاتان را کنار بگذارید

حفظ یک وزن مناسب می تواند شما را در برابر بیماری های قلبی و دیابت محافظت کند. اما اگر از قبل دچار اضافه وزن باشید و به این بیماری های مبتلا باشید، چه می شود کرد؟ خبر خوب: کاهش وزن هنوز می تواند مفید باشد. این بیماری ها لزوما از بین نمی روند، اما ممکن است علائم بیماری شما و مقدار دارویی که دریافت می کنید، کاهش یابد. برای مثال ممکن است بتوانید دوز داروهای ضدفشارخون و پایین ِآورنده کلسترول تان را کاهش دهید، یا یاد بگیرید بدون تزریق های روزانه انسولین، دیابت نوع ۲ خود را کنترل کنید. مطالعات همچنین نشان داده است که کاهش وزن ممکن است به شما اجازه دهد تا بیماری های مزمنی مانند آسم یا سوزش سردل را بدون دریافت دارو یا با دریافت داروی کمتر کنترل کنید.

پوست تان ممکن است کیس بیندازد

افتادگی و چروکیدگی پوست موضوعی است که اکثر افراد بعد از یک کاهش وزن شدید خود را برای آن آماده نکرده اند. این حالت یک شبه یا شاید هیچ وقت از بین نرود و ممکن است در شما احساس ناامیدی نسبت به شکل جدید بدنتان ایجاد کند. برخی روش های انتخابی برای زیباسازی بدن نظیر کشیدن پوست صورت، بالا بردن پستان ها یا جراحی برای حذف چروکیدگی های پوست شکم هستند، اما هر عمل جراحی خطراتی به همراه دارد و در اغلب موارد بیمه ها این جراحی های زیبایی را پوشش نمی دهند.

بیشتر خواهید خوابید

مطالعه ای انجام شده در سال ۲۰۱۴ در دانشگاه پنسیلوانیا نشان می دهد که افرادی که حداقل ۵ درصد وزنشان را در طی یک دوره شش ماهه کاهش می دهند به طور متوسط ۲۲ دقیقه بیشتر از قبل می خوابند و پیش از این محققان فنلاندی گزارش کرده بودند که کاهش متعادل وزن به میزان قابل توجهی باعث بهبود علائم قطع تنفس در حین خواب (sleep apnea) شده است. کاهش وزن به این معنی است که محدودیت فیزیکی کمتری برای تنفس و بافت نرم کمتری برای مسدود کردن راه های تنفسی فوقانی وجود دارد. خواب بیشتر کمک می کند تا سوختن چربی ها در بدن کارآمد تر شود، و بنابراین داشتن یک خواب مناسب شبانه بدین معنی است که شما با احتمال بیشتری قادر به حفظ وزن کاهش یافته هستید.

می توانید شانس خود را برای داشتن فرزند افزایش دهید

اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، کاهش چند کیلو از وزنتان ممکن است مفید باشد. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۹ که در ژورنال Fertility and Sterility منتشر شده است، نشان می دهد که چاقی در زنان با ناباروری و سندرم تخمدان پلی کیستیک همراه است و زمانی که یک زن جوان چاق می شود، باردار شدن برای او مشکل تر خواهد شد. از آنجایی که وزن مادر در طی بارداری و حتی قبل از آن با تمامی پیامدهای سلامتی برای فرزند در ارتباط است، کاهش وزن و لاغرشدن کمک می  کند که فرد از داشتن یک بارداری سالم و فرزندی سالم مطمئن شود.

سلامت چشمان شما بهبود می یابد

متیو مک کاناهی، هنرپیشه امریکایی در سال ۲۰۱۴ به خبرنگاران گفت که کاهش وزن سریعش برای آماده شدن جهت ایفای نقش به عنوان یک بیمار دارای ایدز در فیلم Dallas Buyers Club در آغاز موجب کم شدن قدرت بینایی اش شد. این تاثیر بر او ممکن است به علت محدودیت بیش از اندازه کالری یا کمبود مواد مغذی باشد- اما در مورد اکثر افراد کاهش وزن در واقع باعث محافظت بینایی آنها در برابر عوارض مربوط به چاقی مانند نظیر دیابت نوع ۲ می شود. برای مثال مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ در دانشگاه جورجیا نشان داد که درصد بالا تر چربی بدن با میزان کمتر آنتی اکسیدان هایی نظیر لوتئین و زیزانتین در بافت شبکیه چشم همراه است. این نتایج نشان می دهد که چاقی ممکن است وضعیت تغذیه  عروقی شبکیه چشم را متاثر کند؛ این ارتباط ها ممکن است ممکن است یکی از دلایل تاثیر چاقی به بر عوارض دژنراتیو (تحلیل برنده)  مربوط به سن است.

 


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 20 بهمن 1393برچسب:, ] [ 8:34 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

کمردرد خود را بشناسید
درد موقع نشستن در پایین ترین ناحیه کمر، نشانه درد دنبالچه است.

کمر درد، مثل سرماخوردگی است. همه سرماخورده ها می افتند گوشه خانه و هی فین فین می کنند و آب پرتقال می خورند، اما درواقع هزار و چند دلیل برای سرماخوردگی وجود دارد و درمان هرکدام هم یک چیز است. کمردرد هم به هزار و چند دلیل رخ می دهد که تشخیص قطعی اش به عهده پزشک متخصص است. به خصوص اگر کمر دردی بیشتر از یک ماه طول بکشد، نباید بی خیالی طی کرد و سپردش به زمان که فراموش شود. چون خیلی زود بر می گردد و این بار ممکن است یک جوری آدم را بیندازد که دیگر حتی تا دکتر هم نشود رفت. علی الحساب برای کمردردهایی که مزمن نشده اند، اینها را بخوانید تا ببینید کمردرد چقدر می تواند متنوع و جالب باشد!

1- کمر درد آرتروزی

چه دردی داریم؟ دردهای همراه با خشکی کمر و گردن و کم شدن دایره حرکات، معمولا به خاطر آرتروز رخ می دهند. در این طور کمردردها، درد و خشکی بیشتر از همه صبح موقع بیدار شدن وجود دارد و با شروع فعالیت کم می شود. خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین این درد را بیشتر می کنند.

چرا این طوری شده؟ قبلا آرتروز مال پیرها بود، اما حالا به خاطر کم تحرکی و قوز کردن پشت مانیتور به جوان ها هم سرایت کرده. از بین رفتن خاصیت ارتجاعی دیسک های بین مهره ها موجب بروز آرتروز می شود. در این شرایط استخوان ها هم شروع به تولید زائده هایی می کنند که حتی ممکن است مهره ها را به هم بچسباند. بلند کردن اجسام سنگین در مدت طولانی با ضربه های شدید (مثلا در یک تصادف) به ستون فقرات موجب تشدید آرتروز می شود.

حالا چه کار کنیم؟ اگر چنین علائمی دارید، به دکتر مراجعه کنید. آرتروز درمان قطعی ندارد و مهره ها هیچ وقت به شکل قبلی بر نمی گردند. در موارد خیلی حاد ممکن است ناچار به بریدن زائده های استخوانی شوند، اما موارد خفیف تر معمولا با فیزیوتراپی و داروهای ضدالتهاب درمان می شود. استراحت حداکثر تا 48 ساعت مجاز است و بعد از آن باید با آب درمانی یا ورزش عضلات را قوی کرد تا فشار کمتری به مهره ها وارد شود. اگر بر اثر ضربه ای دچار درد طولانی مدت گردن یا کمر شدید، همان اول به پزشک مراجعه کنید. با بستن کمر، فرصت کافی برای ترمیم دیسک و لیگامان به بدن داده می شود و احتمال آرتروز کم می شود.

2- کمردرد نامربوط

چه دردی داریم؟ بعضی وقت ها کمردرد هیچ ربطی به کمر ندارد. کمردرد ناگهانی وخیلی شدید در یکی از سمت های کمر، کمردردهای مبهم در قسمت پایین کمر خانم ها که ماهانه کم و زیاد می شود یا درد پاها حین ورزش معمولا دلیلی جز کمر دارد.

چرا این طوری شده؟ دردهای شدید و ناگهانی در یک سمت کمر، ممکن است به خاطر مشکلات کلیه رخ بدهند. سنگ کلیه یا عفونت کلیه موجب درد بسیار شدیدی می شود که قابل تحمل نیست و باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد. بیماری های زنان و به خصوص عفونت های رحمی هم ممکن است موجب احساس درد در لگن و پایین کمر شوند. درد شدید پاها حین ورزش که با توقف ورزش از بین می روند، ممکن است به نظر درد سیاتیکی بیاید اما معمولا به خاطر انسداد شریان های خون رسان به پاها رخ می دهد که نمی توانند حین ورزش به خوبی خون رسانی کنند و موجب درد در پاها می شوند.

حالا چه کار کنیم؟ اول مطمئن شوید که کمردردتان به چه دلیلی رخ می دهد. اگر سیاتیک عامل درد کمر نیست، دنبال یکی از این علت ها بگردید.

3- کمردرد سیاتیکی

چه دردی داریم؟ شایع ترین نوع کمردرد است. کمردردهایی که آدم را برای چند روز از کار و زندگی می اندازد و می بندد به تخت و نفس آدم را بند می آورد. معمولا از این جنس اند. دردهای سیاتیک از یک جا در کمر یا لگن شروع می شوند و معمولا تا پا تیر می کشند. اغلب موجب درد و گزگز یا خواب رفتگی در ساق و ران پا می شوند و با عطسه و سرفه و خنده بیشتر می شوند.

چرا این طوری شده؟ سیاتیک طولانی ترین عصب بدن است و اگر هرجایی به آن فشار بیاید، دچار درد سیاتیکی می شویم. فتق دیسک یا هر تغییر دیگری در دیسک، تنگی کانال نخاعی، ضعف عضلات دربر گیرنده رگ های عصبی سیاتیک، گرفتگی عضلات، تومورهایی در مسیر سیاتیک، عفونت و تومورهای کانال نخاعی همگی می توانند موجب درد ستایتک شوند. مهم ترین عامل کمردرد سیاتیکی در جوان ها ضعف عضلات است که موجب می شود فشار بیشتر روی عصب وارد شود. مشکلات مربوط به دیسک و مهره ها ممکن است به خاطر فرسودگی دیسک رخ داده باشد یا در اثر یک ضربه شدید یا تصادف (و تکان خوردن مهره ها از جای اصلی شان) شروع شده باشد. در قسمت باسن که عصب سیاتیک از لای عضله ای به نام پیریفورمیس عبور می کند، ضعیف و کوتاه شدن این عضله هم موجب درد سیاتیک می شود که از ناحیه باسن به پایین را درگیر می کند. در این وضعیت وقتی بخواهیم ران را از بدن دور کنیم، لگن درد می گیرد. اما اختلال عصبی و گزگز در پاها رخ نمی دهد.

حالا چه کار کنیم؟ اغلب دردهای سیاتیکی با اندکی استراحت، مسکن، و رعایت سبک زندگی درست درمان می شوند و نیاز به جراحی پیش نمی آبد. استراحت و استفاده از کمپرس سرد به مدت 48 ساعت و بعد از آن ورزش ملایم بدون فشار و گرم نگه داشتن می تواند به درمان کمک کند. در ورزش نباید هیچ حرکت پیچشی یا کششی یا پرتابی صورت بگیرد و نرمش ها باید بسیار ملایم باشند. شنا و پیاده روی بهترین ورزش ها برای کمردرد هستند. داروهای ضدرد ساده فقط به مدت 48 ساعت می توانند استفاده شوند. رعایت اصول نشستن، خوابیدن و ایستادن بیشتر از هرچیزی کمک می کند.

4- گرفتگی عضلانی

چه دردی داریم؟ این طور دردها معمولا بعد از یک شب سرد بدون پتوروی زمین سرد و سفت، یا یک روز با توهم ورزشکاری حرفه ای رخ می دهند. درد شدید در یک ناحیه کاملا مشخص که نمی شود هیچ تکانی به آن داد، نشانه اصلی گرفتگی عضله است. معمولا این دردها در یک سمت از کمر رخ می دهند و می شود دقیقا گفت کجا درد می کند. دردهای عضلانی معمولا نبض دارند و می آیند و می روند.

چرا این طوری شده؟ یک کوه نوردی مفصل بعد از سال ها نشستن روی صندلی، معمولا نتیجه اش گرفتگی شدید عضلات است. بلند کردن یک جسم سنگین هم می تواند موجب تیر کشیدن کمر و گرفتگی عضله شود. این دردها ربطی به ستون فقرات ندارد و دلیلش فقط ضعف های عضلانی است.

حال چه کار کنیم؟ استراحت به مدت یک دو روز معمولا نتیجه می دهد. در 48 ساعت اولیه ناحیه گرفتگی را با کیسه یخ، کمپرس سرد کنید. این کار را چهار بار در روز، هر بار 20 دقیقه انجام دهید. بعد از دو روز استراحت را ادامه ندهید، چون عضلات ضعیف تر می شوند. نرمش های ملایم و کمپرس گرم تا یک هفته و بلند نکردن اجسام سنگین تا چند هفته کلک درد را می کند. داروهای ضدالتهابی ساده مثل بروفن و ناپروکسن هم برای رفع گرفتگی مفیدند. محل گرفتگی را ماساژ ندهید که بدتر می شود.

5- دیسک کمر

چه دردی داریم؟ دیسک یک جور کمردرد نیست. دیسک صفحه غضروفی بین مهره های کمر است که موجب می شود آنها راحت روی هم حرکت کنند. منتها در بسیاری مواقع، کمردرد به خاطر یک مشکل مربوط به همین دیسک رخ می دهد. دردهای شدید و مزمن که بیشتر از سه ماه طول می کشند، معمولا موجب گزگز ساق پا و ران می شوند. گاهی ممکن است حتی پاها فلج شوند یا مثانه غیرقابل کنترل شود. عطسه و سرفه هم موجب افزایش این درد می شود و با استراحت درد کمتر حس می شود.

چرا این طوری شده؟ به خیلی دلایل ممکن است دیسک بین مهره ها به اعصاب وسط مهره ها فشار بیاورد. کج نشستن، حمل کردن کیف های سنگین بر یک دوش (که موجب فشار نامتقارن روی دیسک ها می شود) یا بلند کردن ناگهانی یک جسم سنگین می تواند موجب در رفتن دیسک از جای خود یا پاره شدن آن شود. وقتی دیسک پاره می شود، محتویات آن به بیرون نشت می کند. این بیرون زدگی با تجمع گلبول های سفید موجب التهاب می شود. اگر این نشت به سمت بیرون مهره ها باشد، ممکن است هیچ دردی رخ ندهد. اما اگر به سمت داخل مهره ها باشد، به اعصاب فشار می آورد و درد شدید ایجاد می کند.

حالا چه کار کنیم؟ اگر درد صدمه ای به پاها یا مثانه نزده باشد، می شود با رعایت اصول نشستن و ایستادن آن را تحمل کرد. اما اگر فتق دیسک یا بیرون زدگی به حدی باشد که اعصاب تحت فشار شدید باشند، حتی ممکن است به فلج شدن بینجامد. در این صورت باید جراحی صورت بگیرد که جراحی خیلی سنگینی است و مدت زیادی استراحت دارد. خوبی اش این است که خیلی کم پیش می آید اوضاع این قدر خراب باشد و معمولا با رعایت اصول سبک زندگی می شود یک جوری با دیسک خراب هم کنار آمد. تشخیص وخامت اوضاع از طریق عکسبرداری با اشعه X و MRI ممکن است.

6- درد دنبالچه

چه دردی داریم؟ درد موقع نشستن در پایین ترین ناحیه کمر، نشانه درد دنبالچه است. دنبالچه، درواقع مهره های انتهایی کمر است که در بدو تولد از هم جدا هستند، اما به مرور به هم جوش می خورند. درد پایین کمر موقع نشستن و خم شدن و اجابت مزاج، نشانه درد دنبالچه است. معمولا این جور افراد با تکیه دادن به عقب درد بیشتری دارند.

چرا این طوری شده؟ ممکن است دنبالچه در رفته باشد، شکسته باشد یا لیگامان ارتباط دهنده آن با استخوان های لگن پاره یا مصدوم شده باشد. این اتفاقات ممکن است به خاطر یک ضربه شدید (مثلا زمین خوردن با باسن) یا در اثر فشار زایمان رخ بدهد.

حالا چه کار کنیم؟ نشستن روی تیوپ و مصرف داروهای ضدالتهابی برای مشکلات ساده ای مثل التهاب لیگامان معمولا جواب می دهد. اما اگر قضیه بیخ پیدا کند و خوب نشود، مرحله بعدی تزریق دارو در اطراف دنبالچه (بسته به مشکل) است. اگر شکستگی یا در رفتگی رخ داده باشد، ممکن است جراحی نیاز شود. در بدترین حالت، استخوان دنبالچه برداشته می شود و غائله فیصله می یابد.

7- التهاب مفصل ران

چه دردی داریم؟ در مبهم در لگن، در جایی که به ران پا وصل می شود، نشانه اصلی این التهاب است. دردهای این ناحیه معمولا مزمن است و مدت زیادی طول می کشد. دردی که از بالای ران شروع می شود و معمولا به جلوی ران می زند، درد مفصل ران است.

چرا این طوری شده؟ به علت های زیادی ممکن است درد مفصل ران رخ بدهد. شکستگی ها موجب دردهای شدید و غیرقابل تحمل می شوند. التهاب غضروف ها، التهاب تاندون ها، التهاب بورسیت (کیسه های بین تاندون ها و مفصل) و حتی بیرون زدگی دیسک هم می تواند موجب درد مفصل ران و لگن شود.

حالا چه کار کنیم؟ اگر درد ناگهانی و شدید و افزاینده است، به دکتر مراجعه کنید. اگر درد مبهم و طولانی است، آزمایش کلسیم و ویتامین دی بدهید. احتمال دارد به خاطر کمبود ویتامین دی دچار چنین دردی شده باشید. اگر کمبود ندارید، باید عکسبرداری کنید، شاید دچار یکی از انواع التهاب شده باشید.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 10 بهمن 1393برچسب:, ] [ 6:6 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

میوه های زمستانی ای که لاغرتان می کنند
در این مطلب میوه هایی را معرفی می کنیم که کالری کمی دارند و می‌توانید از خواص آن ها بهره ببرید و از خاصیت سیرکنندگی آن ها در جهت رسیدن به هدف تان استفاده کنید.

بدون شک با خوردن هیچ میوه ای نمی شود یک شبه لاغر و خوش اندام شد. اصلا هیچ ماده ی غذایی معجزه آسایی برای لاغری وجود ندارد. این اراده و تلاش شماست که معجزه می کند. اما با این حال می توانید در چهارچوب یک رژیم غذایی سالم با کمک برخی از میوه ها سریع تر به هدف تان برسید. در این مطلب میوه هایی را معرفی می کنیم که کالری کمی دارند و می توانید از خواص آن ها بهره ببرید و از خاصیت سیرکنندگی آن ها در جهت رسیدن به هدف تان استفاده کنید.

_ لیمو ترش

لیموترش زردرنگ و لیموترش سبز رنگ جزو میوه هایی هستند که باعث لاغری می شوند. این میوه های ترش حاوی کالری اندکی هستند. در واقع هر 100 گرم لیموترش کمتر از 20 کالری دارد. لیموترش فاقد چربی و کلسترول است و کربوهیدرات کمی نیز دارد. این مرکبات ترش و مفید باعث تمیزی بدن و دفع توکسین های آن می شوند.

روش استفاده

می توانید لیموترش را در آب حل کرده و در طول روز بنوشید. نوشیدنی لیموترش پایه ی اصلی رژیم لیموترش است. علاوه بر مصرف این نوشیدنی حتما روی غذاهایتان لیموترش بچکانید تا خوش طعم شوند. به طور کلی سعی کنید برای خوش طعم کردن غذاها به جای استفاده از کره و خامه و روغن از لیموترش، سبزیجات معطر و ادویه ها استفاده کنید.

_ گریپ فروت

گریپ فروت نیز یکی دیگر از همیاران تمام عیار لاغری است. این میوه سرشار از مواد مغذی فیتو می باشد که بدون تحمیل کالری باعث ایجاد احساس سیری می شود. باید بدانید که هر 100 گرم از این میوه فقط 30 کالری به بدن می رساند. گریپ فروت همچنین حاوی میزان زیادی فیبر پکتین است. این فیبر غیرمحلول باعث کاهش کلسترول خون شده و به بدن کمک می کند تا چربی کمتری ذخیره کند.

روش مصرف

مصرف روزانه ی گریپ فروت بخصوص صبح ها تاثیر زیادی در لاغری دارد. می توانید گریپ فروت را به همراه سالاد یا به صورت میوه ی کامل مصرف کنید. البته اگر مشغول مصرف داروی خاصی هستید قبل از مصرف حتما با پزشک تان مشورت کنید. در صورت داشتن مشکلات گوارشی نیز بهتر است قبل از مصرف میزان زیادی گریپ فروت و همچنین لیموترش با پزشک مشورت کنید.

_ پرتقال

پرتقال یکی دیگر از مرکبات پرطرفدار و شناخته شده است که دیگر نیازی به معرفی زیاد ندارد. این میوه جزو میوه های سیرکننده است و کمک زیادی به لاغری می کند. بدون شک زمانی که رژیم می گیرید احتمال اینکه در معرض کمبود ویتامین قرار بگیرید بیشتر است. میزان بالای ویتامین C موجود در این میوه مانند یک مکمل عمل کرده و به تامین ویتامین بدن کمک می کند. این میوه نیز مانند لیموترش به سم زدایی از بدن کمک می کند. البته کارایی آن به اندازه ی لیموترش نخواهد بود.

پرتقال حاوی میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان است که به دفع سموم بدن و همچنین کاهش هورمون کورتیزول که به هورمون استرس معروف است کمک می کند.

به عقیده ی متخصصان ترشح زیادی این هورمون یکی از عوامل ذخیره سازی چربی دور شکم است. بنابراین با کاهش ترشح آن می توان به کاهش چربی های دور شکمی نیز امیدوار شد.

روش استفاده

پرتقال را پوست بگیرید اما بخش های سفید و پوست نازک بخش گوشتی آن را جدا نکنید چون حاوی بیشترین میزان مواد مغذی و فیبرهاست. در چهارچوب یک رژیم لاغری سالم نه از آن دست رژیم های سخت، پرتقال را گنجانده و از ویتامین ها و خاصیت سیرکنندگی آن در جهت لاغری استفاده کنید.

_ سیب

یکی از مزیت های سیب نسبت به میوه های دیگر این است که در طول سال در بازار میوه وجود دارد و به راحتی می شود از آن نهایت استفاده را برد. راز اصلی لاغری سیب در فیبرهای لاغر کننده ی آن است. سیب حاوی میزان زیادی فیبرهای غذایی است که در بین آن ها پکتین شهرت زیادی در سیرکنندگی و لاغری دارد. اگر می خواهید از سیب در جهت رسیدن به هدف تناسب اندام استفاده کنید لازم است که آن را قبل از غذا میل کنید. در این صورت اشتهایتان را کنترل می کند و مانع از پرخوری در وعده ی اصلی می شود. این میوه ی پرطرفدار کالری زیادی ندارد. هر 100 گرم از این میوه حدود 50 کالری دارد که چندان به چشم نمی آید.

روش استفاده

اگر رژیم گرفته اید روزانه یک تا دو عدد سیب میل کنید. توصیه می کنیم روی میز یا داخل کیف تان سیب داشته باشید که در صورت احساس گرسنگی بتوانید یک میوه ی کم کالری، پرخاصیت و سیرکننده میل کنید.

_ کیوی

اگر رژیم گرفته اید حتما کیوی را وارد برنامه ی غذایی تان بکنید. هر 100 گرم کیوی به زحمت 60 کالری وارد بدن می کند. همین میوه ی کم کالری حاوی میزان زیادی پتاسیم، کلسیم و به ویژه ویتامین C است و شما را به هدف لاغری تان نزدیک تر می کند. کیوی همچنین سرشار از آب است که باعث تامین آب کافی برای سلول های بدن می شود.

روش استفاده

کیوی هایی با پوست نرم تر را انتخاب کنید. البته نباید کیوی تان بیش از اندازه نرم باشد. توجه داشته باشید که میوه های رسیده حاوی بیشترین میزان ویتامین ها و مواد معدنی هستند.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 9 بهمن 1393برچسب:, ] [ 17:25 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

خوراکی هایی که قاتل مینای دندان هستند
نوشابه های گازدار حاوی مقادیر بالایی اسید فسفریک هستند که موجب خوردگی و فرسایش شیمیایی مینای دندان می شود.

فرسایش دندان به معنی تحلیل مینای دندان به وسیله اسیدهای موجود در محیط دهان است. این فرآیند شیمیایی موجب افزایش آسیب پذیری دندان ها می شود.

دندانپزشکان معتقدند که نوشیدنی های اسیدی از جمله نوشابه های گازدار، نوشیدنی های ورزشی، نوشابه های انرژی زا، آب میوه های صنعتی و همچنین مواد غذایی ترش حاوی مقادیر بالایی اسید هستند که مینای دندان را از بین برده و دندان را در معرض آسیب های جدی قرار می دهند. عادات غذایی غلط از جمله استفاده بی رویه از نوشابه های گازدار به خصوص در میان کودکان و نوجوانان رو به افزایش است و این مسئله علاوه بر افزایش آمار ابتلا به چاقی و دیابت، سلامت دهان و دندان ها را نیز با خطرات بسیاری روبرو می سازد.

نوشابه های گازدار حاوی مقادیر بالایی اسید فسفریک هستند که موجب خوردگی و فرسایش شیمیایی مینای دندان می شود. از طرف دیگر قند موجود در این نوشابه ها و همچنین آب میوه های صنعتی نیز موجب تولید اسید در محیط دهان شده و مینای دندان را در معرض آسیب قرار می دهد.

عوامل دیگری همچون بیماری رفلاکس (بازگشت محتویات و اسید معده به مری و حتی دهان)، استفراغ مکرر (تماس اسید معده با دندان ها) و کمبود فلوراید (موثر در استحکام مینای دندان) نیز در فرسایش مینای دندان دخیل هستند.

برای پیشگیری از فرسایش دندان ها توصیه می شود نیم تا یک ساعت پس از مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های اسیدی دندان هایتان را مسواک بزنید و یا حداقل با آب بشویید. استفاده از مسواک بلافاصله پس از مصرف این نوشیدنی ها آسیب مینای دندان را تشدید می کند، زیرا مینای دندان تحت اثر اسید نرم شده (حالتی که در اصطلاح کند شدن دندان ها نام دارد) و با تماس مسواک صدمات شدیدتری می بیند.

برای تماس کمتر اسید با مینای دندان، هنگام مصرف نوشیدنی های اسیدی از نی استفاده کنید. جویدن آدامس های فاقد قند نیز به دلیل افزایش ترشح بزاق به محافظت مینای دندان ها در مقابل ترکیبات اسیدی کمک می کند.

آب آشامیدنی حاوی فلوراید است. برای دریافت میزان کافی فلوراید می توانید از خمیر دندان ها و دهان شویه های حاوی این ماده نیز استفاده کنید.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 9 بهمن 1393برچسب:, ] [ 11:1 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ حرفه وطن خوش آمدید
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حرفه وطن و آدرس herfevatan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
اسفند 1396
فروردين 1396 اسفند 1395 بهمن 1395 دی 1395 خرداد 1395 فروردين 1395 آذر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391
امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 2128
بازدید کل : 218259
تعداد مطالب : 511
تعداد نظرات : 65
تعداد آنلاین : 1



Alternative content



استخاره آنلاین با قرآن کریم


تعبیر خواب آنلاین

خطاطي نستعليق آنلاين