حرفه وطن
 
قالب وبلاگ


به گزارش گروه چندرسانه‌ای باشگاه خبرنگاران، هدف از طراحی این قندها این است که فرد استفاده کننده با دیدن آنها متوجه خطر خوردن بیش از حد قند شود و کمتر قند مصرف کند.














موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, ] [ 16:16 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

استاد دانشکده طب سنتی تهران گفت: در وعده صبحانه ایام نوروز بهتر است از عسل طبیعی یا مربای به، بالنگ به همراه نان برشته، زرده تخم مرغ آب پز عسلی، مویز و بادام استفاده کرد چون مقوی هستند، هضم راحتی دارند و معده را تقویت می کنند.

غلامرضا کردافشاری در مورد توصیه های نوروزی از دیدگاه طب سنتی گفت: حفظ سلامت در ایام نوروز و آغاز توأم با شادی و نشاط فعالیتهای کاری سال جدید پس از اتمام تعطیلات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که اگر حتی یکی از اعضای خانواده در این روزها به دلیل رعایت نکردن اصول حفظ سلامتی، بیمار شود، سرور و شادی این ایام به کام تمام خانواده تلخ می شود.

وی ادامه داد: صبحانه یکی از مهمترین وعده های غذایی است که نقش ویژه ای در حفظ سلامت افراد دارد. افراد شاغل ممکن است در طول روزهای کاری به علت کمبود وقت و... صبحانه مناسبی مصرف نکنند اما تعطیلات نوروز زمان مناسبی است که می توان از فواید مصرف این وعده غذایی مهم بهره برد. کردافشاری تصریح کرد: توصیه می شود در وعده صبحانه از عسل طبیعی یا مرباهایی مانند مربای به، بالنگ و سیب بدون شیرابه آن به همراه نان برشته، زرده تخم مرغ آب پز عسلی، مویز و بادام استفاده شود که هم مقوی هستند، هم هضم راحتی دارند و نیز معده و بدن را تقویت می کنند.

این متخصص طب سنتی گفت: در ایام نوروز افراد ناگزیرند برای دید و بازدید در طول یک روز به خانه های متعددی مراجعه کنند. بنابراین لازم است از پرخوری و روی هم خوری غذاها، آجیل، شیرینی و تنقلات، چای و میوه خودداری کنند. کردافشاری افزود: مصرف بی رویه شیرینی  و تنقلات به خصوص در کودکان در مدت دوهفته تعطیلات نوروز می تواند باعث بروز مشکلات جدی و بیماریهای گوارشی در آنها شود. استاد دانشکده طب سنتی تهران گفت: پس از مصرف شیرینی و شکلات حتماً به مسواک زدن دندانها توجه شود تا سلامت دهان و دندان در این ایام به مخاطره نیفتد.

وی افزود: شیرینی های نوروزی معمولا چند ساعت یا حتی چند روز روی میز باقی می مانند: بنابراین شیرینی های تر برای پذیرایی در نوروز مناسب نیستند و روی شیرینی های خشک و تنقلات نیز باید با پوشش مناسب پوشانده شود تا گرد و خاک، آنها را آلوده نسازد. کردافشاری تصریح کرد: استفاده از آجیل مانند بادام،پسته و فندق به حد اعتدال در نوروز مناسب است. اما باید توجه شود که حتی الامکان آجیل را خام و تازه و با پوست تهیه کنید و در موقع مصرف به میزان مورد نیاز آنها را از پوست خارج کنید.

این استاد دانشکده طب سنتی تهران گفت: آجیل مغز شده که به مدت طولانی مانده باشد، خواص غذایی خود را از دست می دهد. به علاوه ممکن است قارچ و کپک در آجیل مانده رشد کند و مصرف آن باعث ایجاد بیماری شود. کردافشاری با بیان اینکه بهتر است در یک وعده از یک نوع آجیل مثلاً فقط پسته یا فقط بادام و... به مقدار متناسب استفاده کرد،ادامه داد: از مصرف مخلوط آجیل باید پرهیز تا هضم مناسبی در بدن ایجاد شود.

 


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, ] [ 6:49 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

برطرف کردن جرم و گچ داخل اتو

اتو های بخار به مرور زمان جرم می گیرند و گاهی هم منفذهای خروج بخار بسته می شوند. کمی سرکه سفید در محفظه آب آن بریزید و بعد از 24 ساعت اتو را روشن کنید و اجازه دهید بخار کند تا آب و گچ آن خارج شود.

تمیز کردن کف اتو

اتوهای قدیمی که کف آن روکش تفلون ندارند در اثر تماس با پارچه زود کثیف می شوند که حتماً باید تمیز شوند، توصیه می شود وقتی اتو داغ است با یک پارچه ی کتانی که در دست مچاله کرده اید کف آن را تمیز کنید سپس با پارچه ی آغشته به نمک یا چوش شیرین بقایای جرم کف اتو را پاک کنید.

تمیز کردن آب میوه گیری

بخش های قابل شست وشوی آب میوه گیری ممکن است در اثر استفاده زیاد رنگ گرفته باشند. برای پاک کردن و نیز جلوگیری از رنگ گرفتن آنها، یک دوم فنجان مایع سفیدکننده، یک چهارم فنجان جوش شیرین و چهار فنجان آب گرم را با هم مخلوط کنید و با اسفنج روی قسمت های مورد نظر بمالید همچنین می توانید به مدت ده دقیقه آنها را در این مایع بخیسانید. سپس بشویید و کاملاً خشک کنید.

تمیز کردن مایکروویو

یکی از لوازم برقی که بیشتر خانم ها با آن مشکل دارند مایکروویو است. برای تمیز کردن این وسیله، نیمی از یک لیموترش بزرگ را در کاسه ای آب قرار دهید و بگذارید پنج تا ده دقیقه (بسته به میزان کثیفی دستگاه) در مایکروویو بجوشد. بخار لیمو باعث تبخیر لکّه های چرب می شود و بوی بد را از میان می برد. در پایان با یک دستمال کتانی خشک دیواره های داخل دستگاه را تمیز کنید.

دستمال آغشته به آب لیموترش تازه یا الکل نیز برای تمیز کردن مایکروویو و از بین بردن چربی ها بسیار سودمند است. هرگز از دستمال زبر، اسکاج یا سیم ظرفشویی برای تمیز کردن دستگاه استفاده نکنید. برای پیشگیری از پاشیدن چربی غذا به دیواره ها بهتر است هنگام پخت روی غذاهای چرب را با سلفون بپوشانید محلول دو قاشق غذاخوری آب لیموترش یا بکینگ  پودر در یک پیمانه آب را مدت چهار تا شش دقیقه در مایکروویو بجوشانید. سپس با دستمال دیواره ها را تمیز و خشک کنید.

تمیز کردن تلویزیون

اثر انگشت بچه ها بر صفحه ی تلویزیون منظره ی نازیبایی به وجود می آورد تلویزیون را هنگام تمیز کردن خاموش کنید. ابتدا با یک دستمال خشک غبار آن را بگیرید و سپس با پنبه ی آغشته به محلول آب و الکل صفحه ی تلویزیون را تمیز کنید. الکل لکّه های چرب و اثر انگشت را بر طرف می کند. توصیه می شود از دستمال حوله ای و پرزدار استفاده نکنید. دیواره های غیرشیشه ای تلویزیون را نیز می توانید با پارافین مایع براق کنید و با دستمال خشک چربی اضافی را بگیرید و براق کنید. این روشن برای تمیز کردن ضبط صوت و ویدئویی که رنگ تیره دارند هم مناسب است.

تمیز کردن جدار وسایل برقی

قسمت بیرونی دیواره های وسایل برقی را بعد از پاک کردن با دستمال مرطوب، به  وسیله پنبه آغشته به الکل صنعتی براق و تمیز کنید.

تمیز کردن لوازم خانگی

برای از بین بردن زردی لوازم خانگی سفید (از جمله ماشین لباسشویی، یخچال و آب میوه گیری)، محلولی از نصف پیمانه مایع سفید کننده، نصف پیمانه جوش شیرین و چهار پیمانه آب گرم را با اسفنج روی سطح مورد نظر بمالید. پس از ده دقیقه، در صورت امکان محل را آبکشی و یا با دستمال مرطوب پاک کنید.

از بین بردن بوی یخچال

برای تمیز کردن دیواره های داخلی یخچال از محلول جوش شیرین و آب کمک بگیرید. برای این منظور، یک تا دو قاشق جوش شیرین را در یک چهارم لیتر آب گرم حل کنید و یخچال را با آن پاک کنید. سپس با دستمال تمیز خشک نمایید. جوش شیرین بوی نامطبوع یخچال را از بین می برد.

تمیز کردن پشت یخچال

پشت یخچال را تمیز نگاه دارید. برای پاک کردن این قسمت، دو شاخه یخچال را بیرون آورید و دستگاه را کمی جلو بکشید. به وسیله ی جاروبرقی گرد وغبار پشت یخچال را بزدایید. به این ترتیب دستگاه بهتر کار می کند و عمر بیشتری خواهد داشت.

تمیز کردن قفسه های یخچال

قفسه ها و کشوهایی را که می توان بیرون آورد می توانید با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و پس از خشک شدن دوباره در یخچال قرار دهید.


موضوعات مرتبط: متفرقه، آموزشی، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 27 اسفند 1392برچسب:, ] [ 18:41 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

ماهی همان آبزی نام آشنایی است که شب عید غذای اصلی ما ایرانی ها می شود و بیشتر خانواده ها هم همیشه هنگام خرید آن سردرگم می مانند که کدام ماهی را انتخاب کنند، شیر، سفید، هوکی، حلوا، سنگسر، شوریده یا قزل آلا؟

یا این که بهترین روش پخت ماهی چگونه باید باشد که از ارزش غذایی آن کم نشود و در عین حال لذیذ هم باشد کبابی، سوخاری، آبپز، بخارپز یا سرخ شده؟ کدام ماهی را می توان به صورت شکم پر تهیه کرد و برای طعم دار کردن بهتر است از چه سبزی و ادویه جاتی کمک گرفت؟

ابتدا لازم است بگوییم این که برخی خانواده ها بر این باورند که اگر به سوی ماهی منجمد بروند و آن را در سبد خانوار وارد کنند، نشان دهنده فقر مالی یا کسر شأن است یا این که ماهی منجمد بد مزه و ارزش تغذیه ای پایینی دارد، سخت در اشتباهند. بیشتر ماهی های جنوب برای انتقال به شهرهای دورتر باید حتما فریز شوند و این موضوع درباره ماهی های شمال که قرار است به شهرهای جنوبی ارسال شود هم صدق می کند و عرضه کنندگانی که ماهی های مناطق دور را به صورت تازه می فروشند بیشتر، یخ ماهی را آب کرده و با پاشیدن مقداری آب روی ماهی، آن را تازه جلوه می دهند که چنین کاری غیربهداشتی و تهدید کننده سلامت مصرف کننده است.

اما درباره ماهی های منجمد باید بدانید اگر روش انجماد بدرستی انجام شود، نه ‏تنها از مواد مغذی ماهی کاسته نمی شود، بلکه کیفیت، تازگی و لطافت بافت ماهی نیز حفظ خواهد شد و حتی گاهی از ماهی های تازه ای که در بیشتر ماهی فروشی ها به روش غیربهداشتی و به صورت نمادین تنها با تکه های یخ پوشیده می شوند و معلوم نیست چند روز از صید آن گذشته سالم ترند. برای حفظ کیفیت و ارزش ماهی منجمد باید یخ زدایی از 24 ساعت قبل از مصرف، در یخچال یا با قرار دادن آن داخل مایکروفر انجام شود در غیر این صورت خونابه زیادی از ماهی خارج و در نتیجه مواد مغذی و طعم آن تغییر پیدا خواهد کرد.

ماهی چی بخریم و بخوریم؟

اگر به دنبال ماهی بدون تیغ هستید، شیر اقیانوسیه و خلیج برای کسانی که سختشان است ماهی تیغ دار بخورند، مناسب است. این ماهی ید و ویتامین D بالایی دارد و بهترین روش پخت آن کبابی و سوخاری است. ماهی شیر چون در آب های شور جنوب پرورش می یابد گوشتش خوش نمک بوده و به نمک زیادی احتیاج ندارد.

ماهی شوریده گوشتی نرم دارد و می توان آن را سرخ یا شکمش را پر کرد. ماهی حلوا برای سبزی پلوی شب عید مناسب است چون مزه خوبی دارد و اگر به آن نمک و زردچوبه بزنید خوشمزه تر هم می شود. ماهی کفال هر چه درشت تر باشد خوش طعم تر است و بهتر آن که آن را با توری کبابی کنید و برای ایجاد طعم دلچسب، آن را به آب نارنج آغشته کنید.

ماهی سرخو از لذیذترین ماهی های پر چرب دریای جنوب است. گوشت آن سفید صورتی و بسیار لطیف بوده و بوی زهم نمی دهد و بیشتر به صورت کباب شده، سرخ شده یا در قلیه ماهی نیز استفاده می شود، اما اسید اوریک آن قدری بالاست، ولی مصرف آن موجب التیام علائم افسردگی می شود. سرخو انواع مختلفی دارد و بهتر است عینکی آن را هیچ گاه نخرید چون استخوان و تیغ هایی سفت و خشن همچون اژدها دارد.

سنگسر برای تهیه خورش و قلیه ماهی بهترین گزینه است و پس از پختن در غذا خرد نمی شود. ماهی سالمون گوشتی به رنگ نارنجی دارد و همین رنگدانه خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و ضدسرطان است. این ماهی نسبت به تن و هرینگ، سلنیوم بالایی دارد و برای باروری نطفه مردان موثر است. ماهی آزاد اسیدهای چرب مفید دارد و تهیه آن به روش شکم پر یا سرخ شده مناسب است. ماهی قزل آلای خال قرمز مرغوب ترین و قزل رنگین کمانی پرفروش ترین انواع این ماهی است و بیشترین میزان امگا ـ 3 را داراست، اما خال مخالی، قباد و ماهی آزاد امگا ـ 3 بیشتری دارد. این ماهی را می توان سرخ کرد، در فر گذاشت و حتی به روش گریل آماده کرد. ماهی هوکی همچون ماهی شیر تیغ ندارد و گوشتی است و می توان آن را به صورت فیله شده با خمیر سوخاری کنید.

ماهی تیلاپیا وارداتی است و در مقایسه با دیگر ماهی ها امگا ـ 3 کمتری دارد و دو نوع خط صورتی و سیاه دارد و انواع خط صورتی مزه بهتری دارد و با هر روش پختی می توان آن را آماده کرد. کیلکا و ساردین نیز ماهی هایی ریز با استخوان و تیغ های نازک هستند که در فرآیند پخت کمی نرم و لطیف شده و اگر گوشت این ماهی را به همراه استخوانش بخورید، مقدار زیادی کلسیم و فسفر به بدن می رسد. آبپز این ماهی برای سالمندان دچار پوکی استخوان و کسانی که از لبنیات کمتر استفاده می کنند، گزینه مناسبی است.

ماهی نباید خیلی ریز یا خیلی درشت باشد. ماهی های دریایی تا حدودی املاح بیشتری نسبت به انواع پرورشی دارد؛ اما میزان جیوه و آلاینده های شیمیایی گوشت ماهی های پرورشی کمتر و مناسب زنان باردار است. تیغ انواع ماهی جنوب از تیغ ماهی های شمال، بسیار کمتر و درشت تر است. اگر به دنبال ماهی های بدون بو یا کم بو هستید سالمون، قزل آلای دریایی، سفید، هوکی، حلوا و هامور از آن جمله اند.

کبابی و بخارپز، بهترین روش پخت ماهی

سوخاری کردن: تقریبا ماهی سوخاری را همه دوست دارند، اما چون پودر سوخاری سطح ماهی در تماس با حرارت طبخ در مدت زمان کوتاهی می سوزد و به میزان زیادی روغن جذب می کند، بهتر است چند دقیقه پیش از پایان پخت در ماهی تابه را بگذارید تا بخار حاصله باعث کنده شدن پودر سوخاری از ماهی شود. بهتر است برای افزایش ارزش غذایی و خوش طعم شدن، گوشت ماهی سوخاری را از نیم ساعت قبل به آبلیمو، نمک، فلفل سیاه و پودر سیر آغشته کنید.

تنوری و کبابی کردن: این دو روش از روش های خوب طبخ ماهی است که علاوه بر مزه دلچسب، ارزش غذایی ماهی را هم حفظ می کند. ماهی کبابی به دلیل آن که در شیره خود پخته می شود، در مقایسه با ماهی آب پز و سوخاری ارزش غذایی بالاتری دارد، اما چون زغال یا گاز شهری دارای یک سری ترکیبات شیمیایی است، در صورتی که پوست ماهی سوخت از خوردن آن بپرهیزید و به صورت تفننی، از این روش پخت کمک بگیرید. در پخت به روش تنوری هم می توان ماهی را در خانه به وسیله فر با میزان کم روغن طبخ کرد.

آبپز و بخارپز کردن: این دو روش طبخ زیاد مورد استقبال خانواده ها نیست، چون بوی زهم ماهی باقی می ماند؛ اما از جمله بهترین روش پخت ماهی محسوب می شود بخصوص روش بخارپز که با آب در تماس نیست و مواد مغذی ماهی به طور کامل حفظ می شود. بهتر است برای تقلیل بوی زهم گوشت ماهی در این روش از سیر، فلفل سیاه، هویج و قارچ آبپز و برخی سبزی های معطر که خوشایند طبع تان است مانند نعنا، گشنیز یا جعفری کمک بگیرید و برای بهبود طعم، آن را با آبلیمو یا آب نارنج تازه میل کنید. البته می توانید پس از آبپز کردن، ماهی را در اندکی روغن مایع تفت دهید تا طعم و بوی زهم تقلیل یابد.

سرخ کردن: با وجود آن که طی سرخ شدن طعم ماهی بسیار لذیذ می شود، اما روغن افزوده شده کالری ماهی را بالا برده و حرارت طبخ بشدت از مواد مغذی بخصوص امگا- 3 که بسیار به حرارت طبخ حساس است، می کاهد.

و اما ماهی شکم پر

بیشتر جنوبی های خونگرم و شمالی های خوش مشرب، ماهی را به صورت شکم پر با ترکیبات بسیار متنوع تهیه و با برنج سفید یا سبزی پلو میل می کنند. جنوبی ها بیشتر ماهی حلوا و سنگسر و شمالی ها ماهی سفید را شکم پر می کنند. معمولا در ماهی شکم پر به همراه دانه ساییده انار، زرشک، گردو و رب انار از سبزی های معطر هم استفاده می شود. جنوبی ها از شنبلیله، ادویه کاری و تمبر هندی و شمالی ها از گشنیز، سیر، جعفری، زردچوبه و زعفران هم کمک می گیرند. این ماهی را می توان در فر یا ماهیتابه تهیه کرد. اگر قصد سرخ کردن ماهی را دارید باید ماهی نیم پز و محتویات داخل شکمش تفت داده شده باشد، زیرا طی سرخ شدن احتمال دارد حرارت به مرکز ماهی منتقل نشود و مغز آن ناپز بماند.


موضوعات مرتبط: صنایع غذایی، نگه داری، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 26 اسفند 1392برچسب:, ] [ 23:57 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

اولین نشانه های لکنت زبان زمانی ظاهر می شوند که کودک 18 تا 24 ماه دارد و موجی از واژگان به سمت او روانه می شود و او با استفاده از این کلمات شروع به جمله سازی می کند. شاید والدین از لکنت زبان فرزندشان ناراحت و ناامید شوند، ولی این مرحله کاملاً طبیعی است و باید صبر پیشه کرد تا این دوره بگذرد.
بسیاری از کودکان بین سنین 2 تا 5 سالگی از دوره لکنت زبان می گذرند و بعضی بخش های کلمات، جملات یا عبارات را تکرار می کنند یا آنها را کش می دهند یا بجای بعضی بخش ها صداهایی در می آورند. لکنت و گرفتگی زبان نوعی از dysfluency (وقفه در جریان صحبت) است. در بسیاری از موارد، لکنت تا 5 سالگی خود به خود از بین می رود.

هیچ دارویی برای لکنت وجود ندارد، ولی روش های درمانی مؤثری هست که با استفاده از آنها می توانید به کودک کمک کنید تا بر این وضعیت غلبه کند.

دلایل لکنت زبان کدامند؟


کارشناسان معتقدند که عوامل مختلفی وجود دارند که منجر به لکنت زبان می شوند:
•    ژنتیک: حدود 60 درصد از آنهایی که لکنت زبان دارند، یکی از اعضای نزدیک خانواده آنها نیز زبانش می گیرد.
•    مشکلات زبانی و گفتاری دیگر یا تأخیر در رشد
•    تفاوت های پردازش زبانی در مغز: افرادی که لکنت زبان دارد، زبان را در بخش های مختلف مغز پردازش می کنند و در تعامل پیغام های مغز با عضلات و اعضای بدون که مسئول حرف زدن هستند، مشکلاتی وجود دارد.

•    سطح بالای فعالیت
•    سرعت زیاد در حرف زدن

نشانه های اولیه لکنت زبان

اولین نشانه های لکنت زبان زمانی ظاهر می شوند که کودک 18 تا 24 ماه دارد و موجی از واژگان به سمت او روانه می شود و او با استفاده از این کلمات شروع به جمله سازی می کند. شاید والدین از لکنت زبان فرزندشان ناراحت و ناامید شوند، ولی این مرحله کاملاً طبیعی است و باید صبر پیشه کرد تا این دوره بگذرد.

کودک به مدت چند هفته یا چند ماه زبانش می گیرد، ولی در واقع این گرفتگی زبان ناپیوسته است. بیشتر کودکانی که قبل از 5 سالگی زبانشان می گیرد، بدون نیاز به مداخله هایی مانند گفتار درمانی، خوب می شوند.

ولی اگر لکنت زبان کودک تبدیل به مسئله ای دائمی شود و حتی بدتر شود یا با حرکت بدن یا صورت همراه باشد، باید حتماً او را نزد گفتار درمان ببرید تا معاینه شود و بهتر است این معاینه تا قبل از 3 سالگی انجام شود.

سال های مدرسه

معمولاً وقتی کودکان وارد مدرسه می شوند و مهارت های ارتباطی آنها تقویت می شود، لکنت زبان آنها متوقف می شود. کودک مدرسه ای که هنوز لکنت زبان دارد احتمالاً کاملاً به مشکل خود واقف است و از آن خجالت می کشد. دوستان و همکلاسی ها متوجه این مشکل کودک می شوند و ممکن است او را اذیت کنند.

اگر این اتفاق برای کودک افتاد، باید با معلم او مشورت کنید و حتی با دوستان فرزندتان صحبت کنید. شاید بهتر باشد معلم فرزندتان از موقعیت های استرس زای برای او اجتناب کند تا گفتاردرمانی فرزندتان به تدریج نتیجه هایش را نشان بدهد.

چه زمانی از پزشک کمک بخواهیم؟

اگر فرزندتان 5 ساله شده و هنوز مشکل گرفتگی زبان دارد، باید نزد پزشک بروید و احتمالاً او گفتاردرمانی را برای فرزندتان توصیه می کند.

در موارد زیر بهتر است با گفتار درمان مشورت کنید:
•    وقتی تکرار کل کلمات یا جملات برای کودک سخت می شود
•    وقتی تکرار صداها و بخش ها بیشتر از قبل می شود
•    وقتی کودک کلمات را بیشتر از قبل می کشد
•    وقتی صحبت کردن برای کودک بسیار سخت و محدود می شود
•    وقتی متوجه می شوید کشش بعضی از عضلات صورت بیشتر شده است
•    وقتی کشش صدا منجر به بالا رفتن گام صدا می شود
•    وقتی کودک سعی می کند از موقعیت هایی که نیاز به حرف زدن دارد اجتناب کند
•    وقتی کودک کلمه ای را از ترس لکنت زبان عوض می کند
•    وقتی نگرانی های دیگری درباره نحوه حرف زدن فرزندتان دارید.

اگر بیش از 6 ماه نگرانی شما در مورد لکنت زبان فرزندتان طول کشید، در بیشتر مدارس تست و درمان صحیح برای این وضعیت وجود دارد.

والدین چه کار می توانند بکنند؟

این گام ها را برای کمک به فرزندتان امتحان کنید:

•    از فرزندتان نخواهید که کاملاً درست و دقیق حرف بزند. بگذارید حرف زدن برای او جالب و لذتبخش باشد.

•    از وعده های غذایی خانوادگی به عنوان فرصتی برای گفتگو استفاده کنید. از چیزهایی مانند رادیو و تلویزیون که حواستان را پرت می کنند اجتناب کنید.

•    انتقاد نکنید و دائماً به تصحیح کلمات و جملات او نپردازید.

•    زمانیکه فرزندتان احساس ناراحتی می کند یا لکنت او افزایش می یابد، او را مجبور نکنید که بلند حرف بزند یا مطلبی را بخواند. بجای این کار، در این مواقع، فعالیت هایی را پیشنهاد کنید که نیازی به حرف زدن ندارند.

•    وسط حرف فرزندتان نپرید و او را مجبور نکنید که حرفش را تمام کند.
•    به او نگوئید که قبل از حرف زند فکر کند.
•    فضای آرامش بخشی در منزل ایجاد کنید.
•    هنگام حرف زدن با فرزندتان یا دیگران در حضور او، آرام و واضح حرف بزنید.
•    تماس چشمی را با فرزندتان حفظ کنید. سعی نکنید جای دیگری را نگاه کنید یا ناراحتی خود را نشان دهید.
•    بگذارید خودش حرفش را بزند و جملات و افکارش را تا انتها بگوید. قبل از پاسخ دادن به سوالات یا حرف هایش مکث کوتاهی نمایید.
•    با او آرام آرام حرف بزنید. این کار به تمرین نیاز دارد! اینکه در آرام حرف زدن برای او نمونه و الگو باشید، به روانی گفتار فرزندتان کمک خواهد کرد.

منبع: میگنا


موضوعات مرتبط: بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 26 اسفند 1392برچسب:, ] [ 23:3 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

قبل از اینکه مشغول تمیز کردن خانه تان شوید و بخواهید خانه تان را برای روزهای زیبای بهاری آماده سازید لازم است چند نکته را بدانید و این نکات مربوط می شود به هشت وسیله ی تمیز کننده در هر خانه ای که در ابتدا خودشان احتیاج به تمیز کردن دارند و بعد استفاده کردن. با بهره گیری از این نکات می توانید وسایل تمیز کننده خوب و سالمی را برای تمیز کردن و خانه تکانی داشته باشید و از استفاده ی آنها لذت ببرید.

ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یکی از وسایلی می باشد که باید در ابتدا از عملکرد درست آن اطمینان داشته باشیم. چرا که یک راه بسیار ساده برای انتقال باکتری ها و قارچ ها می باشند و ممکن است به علت شستن ظروف مختلف با بوهای متفاوت باکتری های زیادی در آن نهفته باشد و ما از این بی خبر باشیم و ظروف خود را در معرض باکتری ها قرار دهیم.

لو مازوریر نویسنده کتاب معروف نکات مهم در تمیزی خانه می گوید : برای کشتن این میکروب ها و پاک کردن چربی های ایجاد شده در دستگاه باید هر چند وقت یکبار در محفظه ی آن یک فنجان سرکه سفید ریخته و دستگاه را بگذارید روی آب ولرم و اجازه دهید تا یک دور کامل بدون هیچ ظرفی داخل و کل بدنه داخلی آن شسته شود.هم چنین می توانید مقداری جوش شیرین هم داخل محفظه بریزید تا اگر بوی بدی داحل ماشین به وجود آمده است از بین رفته و ضدعفونی گردد.

اگر داخل ماشین ظرفشویی آثاری از زنگ زدگی پیدا کردید باید حتما از این مواد استفاده کرده و آن را جدی بگیرید.

8 وسیله تمیز کننده در خانه که خودشان احتیاج به تمیز کردن دارند !!!!!

 

ماشین لباسشویی

یکی از نشانه های ماشین لباسشویی که بد استفاده شده است بوی کثیفی است که از داخل آن می آید. این بو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد مانند مواد شوینده یا نرم کننده ها، باکتری های موجود در لباس، و یا نم حاصل از بعضی لباس ها .لو مازیرور می گوید بعد از هر بار استفاده باید درب ماشین را باز بگذارید تا کاملا خشک شود.

نگران نباشید، می توانید در این مواقع یکبار ماشین را بدون لباس روی آب گرم زده و تمام میکروب ها را از بین ببرید و در ضمن توصیه می شود از ریختن لباس های زیر و دستمال های آشپزخانه در داخل ماشین جلوگیری کنید.

8 وسیله تمیز کننده در خانه که خودشان احتیاج به تمیز کردن دارند !!!!!

ضدعفونی ماشین لباسشویی

میتوانید هر چند وقت یکبار داخل ماشین را ضد عفونی کنید .برای این کار می توانید این دستورالعمل را انجام دهید :برای ماشین های بزرگ : داخل محفظه 3 تا 4 فنجان سرکه و نصف فنجان جوش شیرین (برای ماشین های کوچک ¼ فنجان سرکه به 4 قاشق غذاخوری جوش شیرین ) بریزید و روی آب داغ زده و بگذارید تا به مدت 30 تا 60 دقیقه کار کند و بعد از اتمام کار اجازه دهید تا داخل آن کاملا خشک شود و برای لباس شستن آماده گردد.

برای جلوگیری از نفوذ باکتری ها وکپک ها یادتان نرود که بعد از هربار استفاده بگذارید تا درب آن باز بماند .

8 وسیله تمیز کننده در خانه که خودشان احتیاج به تمیز کردن دارند !!!!!

جارو برقی

فرانک فونتانا ، متخصص در سبک و شیوه زندگی می گوید : جارو برقی یا شارژی یکی از بهترین وسایل برای تمیز کردن و از بین بردن گرد و غبار در خانه می باشد و وسیله ای می باشد که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اما نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که باید کیسه ی داخل آن را هر 6 ماه یکبار عوص کنید و هم چنین به غیر از این باید فیلتر تمیز کننده ی آن را هر چند وقت یکبار بررسی کرده تا از مسدود نشدن آن اطمینان حاصل نموده و هم چنین مطمئن باشید که مو و کرک دور آن نپیچیده باشد.اگر هم نمی توانید با دست آن را تمیز کنید می توانید از قیچی استفاده کنید.

اگر کیسه ی داخلی آن قابل تعویض و شستشو می باشد دقت داشته باشید که بعد از هر بار شستشو بگذارید تا کاملا خشک شده و بعد آن را در محل اصلی اش قرار دهید تا از کپک زدن و بوی بد گرفتن جلوگیری شده و برای تمیز کردن فرش به خوبی قابل استفاده باشد.

8 وسیله تمیز کننده در خانه که خودشان احتیاج به تمیز کردن دارند !!!!!

جارودستی

برای از بین بردن یکسری از ذرات گرد و غبار که در بعضی مکان ها می نشیند باید از جارودستی استفاده کرد و فونتانا در این باره می گوید : این جاروها نیاز به مراقبت زیادی دارند و بعد از هر بار استفاده باید به آرامی با آب ولرم شسته شوند تا گردو غبار از داخل آنها کاملا بیرون آمده و قابل استفاده برای دفعات بعد باشد.

نکته آن است که بعد از شستشو باید اجازه دهید تا کاملا خشک شده و بعد سرجایش قرار دهید.

8 وسیله تمیز کننده در خانه که خودشان احتیاج به تمیز کردن دارند !!!!!

اسفنج و اسکاج ها

می دانید که در یک اسفنج استفاده شده ،میلیاردها باکتری نهفته است و اسمالین در این باره می گوید : شما باید هر چند روز یکبار با ضدعفونی کردن اسفنج هایتان عوامل ناخالصی را کاملا از بین برده و هر ماه یکبار هم اسفنجی را که برای شستشوی ظروف از آن استفاده می کنید را عوض کنید.

برای ضد عفونی کردن ، باید اسفنج را در آب خیسانده ،سپس آن را در یک ظرف حاوی مواد ضدعفونی کننده قرار داده و دقایقی بگذارید تا در این محلول باقی بماند. راه دیگرآن است که اسفنج را در محلول سفید کننده و آب ( یک فنجان مایع سفید کننده در مقدار زیادی آب ) قرار داده و اجازه بدهید مدتی بماند و بعد هم بگذارید تا کاملا خشک شود.

هم چنین می توانید از چند اسفنج استفاده کرده و هرکدام را مخصوص یک کار گذاشته و به این ترتیب از گسترش باکتری ها و نفوذ آنها جلوگیری کنید .مثلا از یک اسکاج یا اسفنج برای شستن ظرف ها از یکی برای لیوان ها .....استفاده کنید. لو مازوریر می کوید باکتری ها در یک جای خشک دوامی ندارند و زود از بین می روند و پس سعی کنید همیشه اسفنج هایتان را بعد از هربار ضد عفونی .کاملا خشک کنید.

8 وسیله تمیز کننده در خانه که خودشان احتیاج به تمیز کردن دارند !!!!!

پارچه های تمیز کننده(دستمال های جادویی)

یکی از بهترین وسایل تمیز کننده پارچه هایی هستند که با الیاف خاصی که دارند بسیار مناسب برای گردگیری و تمیز کردن می باشند و بعد از هربار استفاده می توان آنها را در ماشین لباسشویی انداخت تا کاملا تمیز شوند و دوباره استفاده کرد و نکته ی مهم در استفاده از این دستمال ها این است که باید در ابتدا کاملا نم دار شده و بعد از آنها استفاده کرد.

8 وسیله تمیز کننده در خانه که خودشان احتیاج به تمیز کردن دارند !!!!!

طی های دستی

این وسیله که شبیه به جارو دسته دار می باشد و پائین آن شبیه اسفنج است برای گردگیری زمین و از بین بردن گرد و غبار روی سرامیک و سنگ ها و کف خانه استفاده می شود.

فونتانا می گوید بهترین راه برای تمیز کردن و استفاده از طی این است که یک ظرف آب کاملا گرم را با سفید کننده ای ترکیب کرده و طی را وارد آن کرده و بعد لبه ی طی را که اسفنج می باشد را کاملا فشار داده تا آب آن گرفته شده و خشک شود و تنها با رطوبت آن زمین را تمیز کنید.

لو مازوریر می گوید :بزرگترین اشتباه این است که بعد از استفاده طی را به صورت نمدار در محل خود قرار دهید و این باعث تولید باکتری ها خواهد شد و باید دقت داشته باشید که طی کاملا خشک شده باشد و بعد آن را در سطل مخصوصش قرار دهید.

مایعات تمیز کننده

مایعات شستشو و ضدعفونی کننده اگر در جای خنک و نگهداری شوند به مدت 2 سال می توان از آنها استفاده کرد مگر اینکه از تاریخ انقضای آنها گذشته باشد.تاریخ درج شده روی آنها کمک زیادی به هنگام خرید خواهد کرد.لی مازوریر می گوید :اگر تاریخ آن گذشته باشد استفاده از آن خطرناک نمی باشد تنها خواص ضد باکتری آن دیگر موثر نخواهد بود و این به آن دلیل است که اغلب مواد تمیز کننده محلول در آب می باشند و بعد از تاریخ مشخصی خواص خود را از دست می دهد.

سفید کننده هادارای عمر مفید شش ماه هستند و نباید آنها را به صورت فله ای خریداری کرد و چون مواد سفید کننده مانند وایتکس دارای مواد سمی و قابل اشتعال می باشند و خطرناک هستند ،باید دقت کنید که در چه محلی از آنها نگهداری می کنید.

درحالی که بسیاری از مردم عادت به استفاده از چند محصول ضدعفونی و تمیز کننده با هم دارند باید برچسب ها و نکات امنیتی روی آنها را با دقت بخوانید و از اینکه می توانید آن را با چه موادی مخلوط کنید اطمینان حاصل کنید.به عنوان مثال یک محصول سفید کننده را نمی توانید با آمونیاک مخلوط کنید و این کار منجر به تولید بخارات سمی خواهد شد.

و در آخر، باید بدانید که بعد از هربار استفاده باید درب آنها را کاملا محکم ببندید و خود بطری و دست هایتان را هم بشورید.

8 وسیله تمیز کننده در خانه که خودشان احتیاج به تمیز کردن دارند !!!!!

 

منبع : سيمرغ


موضوعات مرتبط: بهداشت، آموزشی، خبرهای آموزشی ، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 24 اسفند 1392برچسب:, ] [ 6:18 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

تا رسیدن سال نو زمان زیادی باقی نمانده است و وقت آن است که شروع به درست کردن وسایل تزئینی بسیار زیبا برای روز عید کنیم که کار دست باشند و از درست کردن و دیدن آنها لذت ببریم.

در اینجا یک نمونه زیبا از تخم مرغ سفره هفت سین را همراه با تصاویر مربوطه برایتان نشان داده و طرز درست کردن هر کدام ازآنها را برایتان توضیح داده ایم.

از فوم های سفید رنگ تخم مرغی شکل می توانید استفاده کرده و به راحتی انواع مختلف و زیبایی از تخم مرغ های تزئینی را درست کنید .این فوم ها در فروشگاه های صنایع دستی وجود دارد و می توانید آنها را خریداری کنید.

در زیرمرحله به مرحله تزئین تخم مرغ هفت سین را به شما آموزش داده ایم.

1 - در ابتدا فوم های سفید تخم مرغی شکل را تهیه کرده و موارد دیگری که لازم داریم عبارتند از رنگ های اکریلیک ، رنگ های گواش ،جوهر های الکلی و خلال دندان

آموزش تصویری تزئین تخم مرغ سفره هفت سین

2 - در ابتدا برای آنکه بتوان به خوبی و راحتی تخم مرغ ها را رنگ کرد بهتر است که از ته تخم مرغ ها یک خلال دندان رد کنید تا بتوانید به راحتی آن را در دست بگیرید.

آموزش تصویری تزئین تخم مرغ سفره هفت سین

رنگ کردن تخم مرغ ها با گواش

1 - با استفاده از رنگ اکریلیک که زود هم خشک می شود تخم مرغ ها را رنگ کرده و می گذاریم تا کاملا خشک شوند.

آموزش تصویری تزئین تخم مرغ سفره هفت سین

2 - پس از آنکه کاملا خشک شدند بار دیگر تخم مرغ ها را با رنگ گواش رنگ می کنیم.

آموزش تصویری تزئین تخم مرغ سفره هفت سین

3 - بعد از آنکه کل آن رنگ زده شد ، می گذاریم تا کاملا خشک شود.

آموزش تصویری تزئین تخم مرغ سفره هفت سین

 

4 - در این مرحله بعد از آنکه رنگ روی آن کاملا خشک شد به آرامی ،جوری که ناگهان تخم مرغ ها ترک برندارند روی سطح آن را یک رنگ اکریلیک براق صورتی می زنیم و روی آن همان طور که می بینید نه تنها براق می شود بلکه به دلیل جنسی که فوم دارد طرح روی آن دون دون می شود.

آموزش تصویری تزئین تخم مرغ سفره هفت سین

5 - حال که رنگ کردن آن به پایان رسید باید از یک روبان استفاده کرده و روی آن به صورتی پاپیونی یا کراواتی شکل بزنید.

آموزش تصویری تزئین تخم مرغ سفره هفت سین

6 - برای آنکه بتوانید این روبان گره زده شده یا پاپیونی شکل را روی تخم مرغ نگه دارید بهتر است از یک سوزن ریز استفاده کرده و طوری که پیدا نباشد سوزن را از روی روبان داخل فوم فشار دهید وبه این ترتیب روبان را روی فوم نگه دارید .

آموزش تصویری تزئین تخم مرغ سفره هفت سین

به این زیبایی این مدل کار پایان می یابد.

آموزش تصویری تزئین تخم مرغ سفره هفت سین

نکته :

من یکبار همین تخم مرغ فومی شکل را بدون استفاده از رنگ اکلریک در ابتدا ،با همان رنگ گواش رنگ زدم و بعد از آنکه رنگش خشک شد روی آن پوسته پوسته شد و زیبایی اش را از دست داد. پس به این نکته دقت داشته باشید که استفاده از رنگ اکلریک در ابتدا اهمیت زیادی دارد و ضروری می باشد.

 

منبع : سيمرغ


موضوعات مرتبط: متفرقه، بازی و سرگرمی، آموزشی، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 23 اسفند 1392برچسب:, ] [ 11:5 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

کلم بروكلی و فلفل قرمز با کاهش رشد سلول های تومور سرطانی، با این بیماری مقابله می کنند. این مواد غذایی به ویژه در سرطان هایی که فرآیند درمانی سختی دارند، مانند سرطان پانكراس (لوزالمعده) و سرطان تخمدان موثرند.

در مطالعات اخیر، محققان تاثیر تغذیه و رژیم غذایی را در سرطان های کشنده از جمله سرطان پانکراس و تخمدان مورد بررسی قرار دادند.

نتایج نشان داد که فلفل قرمز و کلم بروكلی به طور موثری سلول های سرطانی را مهار می کنند.

در این تحقیق مشخص شد که یکی از ترکیبات موجود در فلفل قرمز به نام کاپسایسین که طعم تند فلفل را ایجاد می کند، قادر است موجب آپوپتوز سلول های سرطانی پانکراس شود، در حالی که بر سلول های طبیعی پانكراس چنین تاثیری نداشت. آپوپتوز، مرگ سلولی برنامه ریزی شده است و یکی از مکانیسم های طبیعی بدن برای از بین بردن سلول های سرطانی به شمار می رود.

در حقیقت این تحقیق اثبات کرد که ماده كاپسایسین یك عامل ضد سرطانی قوی است، روند آپوپتوز (مرگ سلولی برنامه ریزی شده) سلول های سرطانی را القا می كند و صدمات قابل توجهی را به سلول های طبیعی و سالم وارد نمی كند.

همچنین این محققان تاثیر ماده ای به نام فن اتیل ایزوتیوسیانات (PEITC) كه یكی از اجزای موجود در سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروكلی است را بر سلول های سرطانی تخمدان بررسی نمودند.

نتایج حاکی از این بود که فن اتیل ایزوتیوسیانات با پروتئینی به نام گیرنده فاكتور رشد اپیدرمال كه در رشد تومورهای سرطانی تخمدان و برخی سرطان های دیگر موثر است، تداخل کرده و رشد تومور را مهار می نماید.

این تحقیق نشان داد که مصرف روزانه میوه و سبزیجات متنوع نقش بسزایی در پیشگیری و مقابله با سرطان ایفا می کند.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 23 اسفند 1392برچسب:, ] [ 1:43 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

نکات زیر به شما کمک می کند تا نشانه های عفونت پا را بشناسید و در مراحل اولیه اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید.

پای دیابتی از دو راه ایجاد می شود:

1- صدمه به اعصاب (نوروپاتی)

به طور عادی، اگر پای ما صدمه ببیند یا عفونتی به وجود بیاید، درد برای ما هشداری است تا برای شرایط خطر آماده باشیم و سریعتر به پزشک مراجعه کنیم. در دیابت اعصاب پا تحت تاثیر قرار می گیرد و درد کمتری در پاها احساس می شود. یعنی افراد دیابتی ممکن است درد ناشی از یک بریدگی کوچک یا تاول را، احساس نکنند.احساس کرختی یا سوزن سوزن شدن می تواند نشان عدم خون رسانی کافی عضو باشد.

2- سختی دیواره عروق (واسکولوپاتی)

- در دیابت، عروق پا نیز تحت تاثیر قرار می گیرند و سخت و تنگ می شوند. بنابراین حجم خون کمتری را به سمت پاها هدایت می کنند.

- از نشانه های اختلال در خون رسانی پا، سرد شدن، رنگ پریدگی و کبود شدن پاها خصوصا انگشتان است.

- بریدگی ها اگر درمان نشوند، عفونت کرده و می تواند باعث سیاه شدن (گانگرن) پا شود. سیاه شدن پا ضایعه ای است که در صورت عدم درمان منجر به قطع کردن پا می شود، تا آسیب به بخش های بالاتر و سالم تر منتقل نشود.

در بیماران دیابتی که اعصاب و عروق با هم درگیرند، حتی زخم های کوچک هم باید مهم تلقی شوند، چون ممکن است سریعا عفونت گسترش پیدا کرده و تمام طول پا و حتی کل بدن را درگیر کند.

- قرمزی، تعریق و داغ شدن پا از نشانه های عفونت هستند. وقتی خون کمتری به پا برسد، پا به اندازه کافی اکسیژن و غذا دریافت نمی کند و نمی تواند در مقابل عفونت ها جنگیده و خوب ترمیم شود.

- مهم ترین روش برای پیشگیری از آسیب  پاها، حفظ سطح قند خون در محدوده طبیعی، تغذیه صحیح، ورزش و رعایت بهداشت فردی است.

اگر شما یک بیمار دیابتی هستید، حتما روزانه پاهایتان را معاینه کنید تا مشکلات کوچک را بیابید و اجازه ندهید به آسیب های جدی تبدیل شود. با روش های ساده شست وشو و درمان های موضعی، می توانید آنها را رفع کنید.

بیماران دیابتی باید به نکات زیر توجه نمایند:

- از پاهایتان مراقبت کنید و از زخم شدنشان پیشگیری کنید.

- هر روز پاهایتان را با آب گرم و صابون ملایم بشویید و از نظر زخم و عفونت مشاهده نمایید.

- برای اینکه تمام قسمت های پا را مشاهده کنید، می توانید از یک آینه استفاده کنید.

- به هر نوع ترک، تاول، پوسته، بریدگی، خراشیدگی و قرمزی توجه کنید.

- پاها و به خصوص لای انگشتان را کاملا خشک کنید. می توانید از کرم های مرطوب کننده در محل پاشنه و قسمتی از پوست پا که خشک شده و ترک برداشته، استفاده کنید؛ ولی هرگز آن را بین انگشتان پا نمالید.

- ناخن ها را کوتاه نگه دارید، کوتاه کردن ناخن ها به صورت صاف، بعد از خیساندن یا دوش گرفتن و حمام رفتن باشد.

- زمانی که با مواد داغ تماس پیدا می کنید، مراقب پاهایتان باشید. چون ممکن است بدون اینکه احساس کنید، سوختگی رخ دهد.

- قبل از اینکه پایتان را در آب فرو ببرید، دمای آن را با دستتان کنترل کنید.

- بدون استفاده از ضد آفتاب در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

- اگر پایتان میخچه یا پینه دارد، خودتان برای برداشتن آنها اقدام نکنید و اجازه بدهید پزشک آنها را بردارد.

- به طور منظم جهت معاینه به پزشک مراجعه کنید.

نکات قابل توجه در انتخاب کفش و جوراب:

- همواره کفش مناسب که اندازه پایتان است، بپوشید و همیشه بعدازظهرها برای خرید کفش اقدام کنید.

- پنجه کفش باید طوری باشد که انگشتان پا به راحتی حرکت کنند.

- هرگز کفشی که قسمت پنجه و پاشنه آن باز است، نپوشید.

- جوراب تمیز نخی به پا کنید و هر روز آنها را عوض نمایید.

- از پوشیدن جوراب های سفت و کشی اجتناب کنید.

- هرگز با پای برهنه راه نروید.

- قبل از به پا کردن کفش، داخل آن را نگاه کنید. سنگریزه ها، بند پاره کفش و ناخن های بلند می توانند تبدیل به نقاط فشاری شده و منجر به التهاب و عفونت شوند.

- تب و لرز نشانه عفونت است در صورت مشاهده، سریعا با پزشک یا پرستار خود در میان بگذارید. عفونت های کوچک با رعایت بهداشت روزانه و مراقبت های ساده و آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک قابل درمان هستند. ولی اگر درمان به هر دلیلی به تاخیر بیفتد، عفونت وسعت یافته و حتی می تواند تا استخوان های پا نیز برسد و احتیاج به جراحی پیدا کند.

- رعایت بهداشت پاها شامل مراقبت روزانه، پوشش مناسب و جلوگیری از زخم شدن و صدمه پا و ویزیت منظم توسط پزشک است.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 21 اسفند 1392برچسب:, ] [ 5:53 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

یک متخصص تغذیه با بیان این که هفت سین شامل هفت ماده غذایی مفید و پرانرژی بوده و نمایانگر پیشینه غنی تغذیه سالم در میان ایرانیان باستان است، گفت: تمام خوراكی های موجود در این سفره به عنوان بهترین مواد غذایی با خواص دارویی و قابلیت درمانی برای تمام ایام سال توصیه می شود.

دکتر علی اکبر سهیلی آزاد اظهار داشت: در بسیاری از کشورها سبزه تهیه شده از جوانه گندم را در گلخانه تکثیر و آب آن را به عنوان یک چاشنی پرانرژی که حاوی مقادیر زیادی قند مالتوز است و طعم شیرینی دارد مصرف می کنند. وی ادامه داد: این شربت دارای بسیاری از ویتامین های گروه ب، کلسیم، پتاسیم و اسید فولیک است و خواص آن به دلیل عدم طبخ بسیار بیشتر از سمنو و به عنوان شربت بسیار مغذی و نشاط آور است.

سمنو سرشار از انرژی برای کودکان در حال رشد و بهترین درمان كم خونی برای زنان باردار

این متخصص تغذیه با اشاره به این كه سمنو به عنوان یکی از خوردنی های سرشار از انرژی سفره هفت سین است، گفت: سمنو از شیره جوانه گندم تهیه و تولید می شود و ماده مغذی و مفیدی از نظر تامین انرژی و موادی پروتئینی برای کودکان در حال رشد محسوب می شود. وی با بیان اینکه سمنو سرشار از مقادیر زیادی مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیم، روی و سلنیم است، گفت: این مواد مغذی برای رشد استخوان ها و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان و کم خونی به خصوص در زنان باردار و شیرده بسیار مفید است.

دکتر سهیلی آزاد با اشاره به مواد موجود در سمنو از جمله ویتامین های B1،B2 ، نیاسین و اسید فولیک، کاروتن و ویتامینE گفت: اسید فولیک موجود در سمنو از ابتلا به نوعی کم خونی پیشگیری می کند و کاروتن و ویتامین E نیز از آنتی اکسیدان های مفیدی هستند که با از بین بردن رادیکال های آزاد به وجود آمده از متابولیسم مواد غذایی در سلول ها احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. وی با بیان اینکه سمنو ماده غذایی بسیار مفید برای ورزشکاران است، اظهار داشت: اگرچه سمنو در فرهنگ غذایی ایرانیان در ایام نوروز تهیه می شود و در سفره هفت سین قرار می گیرد اما در نظر گرفتن این منبع مفید انرژی در برنامه غذایی روزمره توصیه می شود.

بوییدن سیب، فشار خون را کاهش می دهد

دکتر سهیلی آزاد با بیان اینکه سیب به دلیل داشتن ویتامین های گروه B، منیزیم و فسفر دارای اثرات آرام بخش است، اظهار داشت: مطالعات پزشکی نشان داده است که تنها بو کشیدن سیب فشار خون را پایین می آورد. این متخصص تغذیه با اشاره به مواد مغذی موجود در سیب مانند ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و مقادیر زیادی انرژی گفت: فیبر موجود در سیب به نام پکتین موجب کاهش کلسترول خون می شود.

با مصرف سیر دستگاه گوارش خود را بیمه كنید

دکتر سهیلی آزاد با اشاره به سیر به عنوان ماده غذایی که حاوی خواص دارویی است، گفت: از نظر تغذیه ای معمولا سیر به عنوان چاشنی و طعم دهنده غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات دهه های اخیر نشان داده سیر دارای ترکیبات کاهش دهنده فشار و کلسترول خون است. این متخصص تغذیه با توضیح این مطلب که سیر با تاثیرگذاری بر تجمع پلاکت ها سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان معده و روده می شود، گفت: سیر شامل ترکیبات گوگرددار و سولفور که شامل آلیسین که موجب از بین بردن رادیکال های آزاد سلول ها می شود است و برخی نیز سیر را برای بهبود برخی عفونت ها و مار گزیدگی ها استفاده می کنند.

سماق مرهمی برای دردهای رماتیسمی و نقرس

دکتر سهیلی آزاد با بیان اینکه در طب سنتی از سماق برای بیماری های رماتیسمی، نقرس و همچنین درمان تهوع و بی اشتهایی استفاده می شود، گفت: سماق دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و از بروز بسیاری از سرطان ها پیشگیری می کند. وی ادامه داد: معمولا میوه سماق را به شکل خشک کرده و کوبیده شده به صورت پودر به عنوان یک چاشنی و طعم دهنده مورد استفاده قرار می دهند. این متخصص تغذیه از دیگر خواص سماق را تحریک اشتها، افزایش میل به خوردن غذا، خاصیت دیورتیک و ادرار آور بودن آن عنوان کرد و اظهار داشت: سماق به دلیل داشتن تانن که یک قابض است در بهبود اسهال نیز موثر است.

سرکه، چاشنی با خواص دارویی

دکتر سهیلی آزاد با بیان اینکه سرکه از مواد قندی موجود در گیاهان مانند، انگور، کشمش، سیب و برنج به وسیله تخمیر تهیه می شود، گفت: سرکه بیشتر به عنوان طعم دهنده و چاشنی غذا محسوب می شود اما خواص دارویی نیز دارد. وی ادامه داد: سرکه دارای مقادیری از مواد معدنی و ویتامین ها است و اشتها را نیز افزایش می دهد و ایرانی ها با استفاده از سرکه انواع ترشیجات را نیز تهیه می کنند.

درخت سنجد از میوه تا ریشه دارای خواص دارویی و صنعتی است

دکتر سهیلی آزاد با بیان اینکه درخت سنجد از میوه، گل، ساقه، ریشه و پوست و دارای خواص دارویی و صنعتی است، گفت: برگ درخت سنجد دارای الکالوئیدی است که در صنایع داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد و گل آن نیز در صنایع آرایشی عطرسازی و داروسازی به کار می رود. وی ادامه داد: سنجد شامل مواد قندی گلوکز و شامل مقادیری چربی و مواد پروتئینی نیز است بدین ترتیب خاصیت غذایی نیز دارد. میوه سنجد بیشتر نقش دارویی دارد و در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند ضد تهوع و برای درمان اسهال مفید باشد.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 17 اسفند 1392برچسب:, ] [ 8:32 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

مجله دانستنیها: اگر منظور شما مواد غذایی خام، منفرد و فرآوری نشده باشد، باید گفت که هیچ غذایی نمی تواند از نظر سطح انرژی به گرد پای خشکبار به خصوص بادام برسد. با توجه به اینکه غذاهایی که اندازه ذرات ریزتری دارند، بهتر جذب می شوند بنابراین کره بادام دارای بیشترین میزان کالری در واحد وزن غذاهای خام است.

میزان انرژی این ماده غذایی 620 کیلو کالری به ازای هر صد گرم است. از طرف دیگر اگر بخواهیم محصولات غذایی فرآوری شده را بررسی کنیم، با توجه به اینکه چربی ها به عنوان یکی از اجزای اصلی مواد غذایی دارای بالاترین سرانه انرژی هستند میزان انرژی آنها در مقایسه با پروتئین ها و کربوهیدرات ها 4 تا 9 برابر بیشتر است) بنابراین چربی های خالص بالاترین میزان انرژی را خواهند داشت.

به طور متوسط انرژی چربی های حیوانی 876 کیلوکالری و انرژی روغن های گیاهی 884 کیلوکالری در هر 100گرم است. در صدر این فهرست نیز روغن آفتابگردان با 900 کیلوکالری در هر 100 گرم جای می گیرد.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 16 اسفند 1392برچسب:, ] [ 6:6 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

اگر صاحب یک دستگاه هوشمند هستید، مطمئناً مشکلاتی گریبان گیر شماست که در این مطلب راه حل هایی برای شما ارائه می شود.

۱- فضای کافی در اختیار ندارید؟ اگر آیفونی هستید که فضایی ۱۶ تا ۳۲ گیگابایتی در انتظار شماست، مگر اینکه از فضاهای ابری استفاده کنید. اما اگر اندرویدی هستید جدا از حافظه ای که شرکت سازنده در اختیارتان گذاشته، می توانید به یک کارت ۳۲ گیگابایتی هم مجهز شوید بعلاوه اینکه فضاهای ابری نیز در اختیار شما قرار گرفته اند.

با تمام نکات مثبت اندرویدی ذکر شده خوب است بدانید که دستگاه هایی که از OTG پشتیبانی کنند قابلیت اضافه شدن فلش مموری های معمول را به صورت حافظه جانبی به شما می افزاید.

۲- دوربینتان عکس های خوبی نمی گیردعموماً  دوربین گوشی های هوشمند، دوربین های خوبی هستند، اما شما قبل از گرفتن عکس یا فیلم از آن را تمیز کنید و تا حد امکان زوم نکنید، از لرزش دست خود بکاهید و دقت بیشتری روی سوژه داشته باشید.

۳- صفحه نمایش شما خیلی ظریف است. نیروی جاذبه زمین تمام مدت منتظر شکستن صفحه گوشی شماست، از یک قاب کیس حرفه ای استفاده کنید، درست است که قاب ها کمی از زیبایی ظاهر گوشی  شما می کاهد اما با کمی خرج کردن و خریدن یک قاب اصیل خواهید توانست هر دو ویژگی  زیبایی و امنیت را با هم داشته باشید.


موضوعات مرتبط: فناوری ، سیستم، موبایل، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 9 اسفند 1392برچسب:, ] [ 7:35 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

اطلاعات ما درباره این مجموعه پوست و استخوان که بدن اش می نامیم، کاستی های حیرت آوری دارد.

شکم

آپاندیس ما به چه دردی می خورد؟

برای بیشتر مردم، آپاندیس فقط وقتی متورم می شود و لازم است تا برداشته شود، معنی پیدا می کند. قبلا گمان می شدکه اجداد ما برای هضم مواد گیاهی به آن نیاز دشتند ولی هدف اصلی این شاخه باریک و 11 سانتیمتری روده بزرگ هنوز به صورتیک راز باقی مانده است.

نظریه اصلی که در سال 2007 گزار ش شد، این است که آپاندیس ساخته شده تا مکان امنی برای باکتری های مفید باشد. آنها می توانند در آنجا باقی بمانند و بعد از اینکه روده ها از مواد کثیف پاکسازی شدند، دوباره جمعیت خود را بازسازی کنند. در کشورهای توسعه یافته آپاندیسیت نسبتا فراوان و شایع است. در قسمت هایی از آفریقا که رعایت اصول بهداشتی مدرن وجود ندارد میزان آپاندیسیت از ایالات متحده بسیار کمتر است. محققان معتقدند که در این مناطق آپاندیس هنوز نقش مهمی برعهده داردو در واقع برای میکروب های سودمند، کشتی نوح به حساب می آید. فقط انسان ها نیستند که آپاندیس دارند. آپاندیس در پستاندران دیگر از جمله جوندگان و موش های دماغ دراز درختی نیز وجود دارد.

داروها

بدن ما چگونه با داروهای بی اثر گول می خورد؟

طبق نظرسنجی اخیر در انگلستان از پزشکان عمومی معلوم شد، 97 درصد آنها برای بیماران داروهای بی اثر تجویز کرده اند.اینها داروهایی هستندکه هیچ گونه تاثیر مستقیم پزشکی ندارند ولی می توانند شرایط بیماری کسی را بهبود بخشند. برخی از مطالعات نشان می دهند، سیستم کاهنده درد مغز بعد از اینکه به بیمار گفته می شود که به او ضد درد داده شده، فعال می شود و نشان می دهدکه این مغز ماست که در برابر داروی بی اثر گول می خوردولی مطالعات درباره افسردگی نشان داده ناحیه ای در مغز که داروی بی اثر آنرا فعال می کند با ناحیه ای که داروی اصلی آن را فعال می کند، متفاوت است. بنابراین خیلی مانده است تا بفهمیم داروهای بی اثر چگونه اثر جادویی خود را می گذارند. یک نظریه این است که داروهای بی اثر به عنوان تحریک کننده ذهنی سیستم ایمنی عمل می کنند که به خاطر مصرف زیاد انرژی معمولا در برابر مشکلات کوچک ساکت می ماند. مطالعه ای که روی همسترهای مسیبریایی انجام شد، نشان داد زمانی که نور قفس های آنهامانند تابستان تنظیم شده بود با عفونت های سطح پایین بهتر مبارزه می کردند تا وقتی که نور قفس آنها مانند زمستان تنظیم شده بود. رنگ ها بر کارآمدی داروهای بی اثر موثرند. قرمز بهترین تحریک کننده است و زرد برای داروهای ضد افسردگی بهترین است.

مغز

چرا ما می خوابیم؟

ما یک سوم از عمرمان را در خواب می گذرانیم ولی هنوز دانشمندان کشف نکردند که چرا ما می خوابیم. زمانی باور بر این بودکه اینگونه میزان انرژی قابل ملاحظه ای را حفظ می کنیم ولی طی هشت ساعت خواب فقط 45 کالری حفظ می شود. به نظر می رسد که مغز به واسطه ارتباط خواب REM با تثبیت حافظه بیشترین فایده را می برد. کمبود خواب به عملیات ذهنی آسیب می زند و می تواند باعث توهم و حتی مرگ شود. در اکتبر 2013 گروهی از دانشمندان فهمیدند هنگامی که موش می خوابد، مایغ مغزی نخاعی سریع تر از قبل مغزش را شست و شو می دهد و سموم را پاک می کند. این نشان می دهد که خواب مغز ما را تمیز می کند.

رفلکس

چرا خمیازه می کشیم؟

احتمالا در گذشته این سوال پاسخ کاملات بیطرفانه ای داشته است. قبلا پذیرفته شده بود که ما خمیازه می کشیم تا اکسیژن بیشتری را وارد ریه ها کنیم زیرا هنگام خستگی آهسته تر نفس می کشیم ولی در آزمایشی که در دانشگاه بالتیمور در ایالات متحده انجام شد، سطوح اکسیژن را تغییر دادندو هیچ تغییری هنگام خمیازه پیدا نکردند. حالا بعضی از دانشمندان فکر می کنند که ما خمیازه می کشیم تا مغزمان را خنک کنیم. گروهی از محققان کشف کردند که خنک کردن پیشانی افراد، خمیازه کشیدن آنها را متوقف می کند و ما این کار بیشتر در زمستان که هوا سرد است انجام می دهیم.

همراه با افزایش جریان خون به مغز این خنک کردن می تواند به حفظ هشیاری کمک کند. پس ما خمیازه می کشیم تا خودمان رابیدار کنیم. شاید این توجیه کند که چرا سربازان چترباز قبل از پرش خمیازه می کشند و چرا واگیردار است. این ممکن است به حیوانات کمک کند تا با یکدیگر هشیار و گوش به زنگ بمانند. برانگیزش خمیازه حتی بین گونه ها هم دیده شده است. انسان ها می توانند خمیازه را در سک ها و شمپانزه ها تحریک کنند.

دست ها

چرا انسان ها غالبا راست دستند؟

حدود 90 درصد مردم راست دستندو هیچ کس دلیل آن را نمی داند. جنبه های فرهنگی در این رابطه وجود دارد ولی همه چیز از رحم آغاز می شود. 9 تا از هر 10 جنین ترجیح می دهند که شست دست راست خودر ا بمکند. نظریه اصلی این است که دست غالب با زبان ارتباط داردکه به طور اعظم در نیمکره چپ مغز پردازش می شود. یعنی ناحیه ای که سمت راست بدن را نیز تحت کنترل خود دارد. این ممکن است به این خاطر باشد که زبان از حرکات تکامل یافته است یا اینکه قرار دادن دو قسمت پیچیده مغز در کنار هم کارآمدتر است ولی چرا اولین بار زبان در طرف چپ ایجاد شد؟

این می توانسته فقط یک جهش ژنتیکی اتفاقی در هزاران سال گذشته باشد. در سپتامبر 2013 دانشمندان در تناقض با مطالعه ای دیگر که 4 هزار دوقلو را بررسی کرده و هیچ عنصر ژنتیکی قدرتمندی را پیدا نکردند، ارتباط محتملی بین ژن PCSK6 و دست غالب کشف کردند.

محققان در دانشگاه کانزاس نشانه هایی را روی دندان ها پیدا کردند که نشان می دهد انسان های باستان هم بیشتر دست راست بودند ولی به رغم طبیعت غالب این مسئله، در حال حاضر دانشمندان با وجود تلاش های متعدد هنوز کاری از پیش نبرده اند.


موضوعات مرتبط: بهداشت، بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 8 اسفند 1392برچسب:, ] [ 14:20 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

اضافه کردن مواد کلسیم دار بیشتر از آنچه که تصورش را بکنید می تواند به سوزاندن چربی های بدن شما کمک کند. برعکس آنچه مادرتان برای افزایش کلسیم به شما می گوید، شیر جز این دسته از موادغذایی نیست.

تحقیقات نشان می دهد افرادی که بدنشان چربی انباشته بیشتری دارد، به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی کنند. همچنین بنا به نتایج این تحقیق، این دسته از افراد، شرایط سخت تری در کنترل اشتهایشان دارند.

یک رژیم غذایی سرشار از کلسیم، می تواند فشارخون، کلسترول و قند خون شما را کاهش دهد. در این مطلب، با مواد غذایی که می توانند حداقل ۱۰۰ میلی گرم کلسیم مورد نیاز بدنتان را در روز تامین کنند، آشنا شوید.

دانه کنجد

میزان کلسیم:۲۷۷ میلی گرم، ۲۸ درصد میزان نیاز روزانه

میزان مصرف:۳۰ گرم که معادل با ۱۶۰ کالری است

حلوا ارده

میزان کلسیم:۱۱۲ میلی گرم، ۱۲ درصد میزان نیاز روزانه

میزان مصرف:۲ قاشق غذاخوری، معادل با ۱۶۰ کالری

پنیر خامه ای

میزان کلسیم:۹۸ میلی گرم، ۱۰ درصد میزان نیاز روزانه

میزان مصرف:۳۰ گرم پنیر خامه ای بدون چربی، معادل ۲۹ کالری

کلم پیچ

میزان کلسیم:۹۳ میلی گرم، ۹ درصد میزان نیاز روزانه

میزان مصرف:۱ فنجان، معادل ۳۶ کالری

بادام

میزان کلسیم:۷۵ میلی گرم، ۸ درصد میزان نیاز روزانه

میزان مصرف:۳۰ گرم (۲۲ بادام)، معادل ۱۷۰ کالری

کلم بروکلی

میزان کلسیم:۶۲ میلی گرم، ۶ درصد میزان نیاز روزانه

میزان مصرف:۱ فنجان، معادل ۵۵ کالری

اسفناج

میزان کلسیم:۶۰ میلی گرم، ۶ درصد میزان نیاز روزانه

میزان مصرف:۲ فنجان، معادل ۱۴ کالری

شاهی

میزان کلسیم:۴۰ میلی گرم، ۴ درصد میزان نیاز روزانه

میزان مصرف:۱ فنجان، معادل ۴ کالری

پنیر رومانو

میزان کلسیم : ۲۹۸ میلی گرم، ۳۰ درصد میزان نیاز روزانه

میزان مصرف :۳۰ گرم، معادل ۱۰۸ کالری

 

منبع : سيمرغ


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 8 اسفند 1392برچسب:, ] [ 6:14 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

index

در داخل هر کدام از مهره ها سوراخ بزرگی وجود دارد. این سوراخها در طول ستون مهره ها مجرایی را تشکیل می دهند که نخاع، یعنی طنابی که از مغز جدا می شود در داخل آن قرار گرفته است. اتصال مهره ها به یکدیگر بسیار دقیق است و آن چنان استحکامی به ستون مهره ها می دهد که وزن بدن را به راحتی تحمل می کند و به چپ و راست؛ جلو و عقب نیز خم می شود، و در همین حال نخاع را که ساختمان عصبی بسیار ظریف و مهمی است، در داخل خود محافظت می کند.

۱ – شکم بزرگ:

در این حالت، چون تعادل انحنای کمری یا لوردوز به هم می خورد ستون مهره ها ناچار است انحنای مهره های سینه ای یا کیفوز را بیشتر کند و همین امر به گودی زیاد کمر، قوز پشتی و بر هم خوردن راستای قرار گرفتن سر و انحنای گردنی منجر می شود و درد ایجاد می شود. …..

۲ – بد خوابیدن:

وقتی اصول صحیح خواب را رعایت نمی کنید می بینید که صبح روز بعد از شدت درد قادر به بلند شدن نیستید. بهتر است به پهلو بخوابید و بالش شما فاصله شانه تا سر را پر کند. اگر به پشت بخوابید، قوس گردنی شما در صورت مناسب نبودن بالش به جای تمایل به عقب، به جلو می آید و آرتروز گردنی و درد ایجاد می شود. بدون بالش خوابیدن یا بالش کوتاه همان قدر بد هستند که انتخاب بالش بلند. دمر هم نخوابید و اگر مجبورید یک بالش زیر شکم و لگن خود بگذارید تا گودی کمرتان زیاد نشود و محل اتصال مهره آخر کمر به باسن دردناک نشود. تشک شما نباید زیادی نرم یا زیادی سفت باشد.

۳ – بغل کردن بچه ها:

بستن حامل هایی که بچه ها را در آن می گذارید به ستون مهره شما فشار می آورد. اگر می خواهید فرزندتان را بغل کنید او را به پهلو تکیه بدهید، یعنی یک پایش جلو و پای دیگر بچه عقب باشد تا وزن او به پهلویتان وارد شود.

۴ – نشستن چهار زانو یا دو زانو:

وقتی چهار زانو یا دو زانو می نشینید باعث تخریب غضروف خود می شوید. روی صندلی استاندارد بنشینید و زاویه ١٢٠ درجه را رعایت کنید. قوز به جلو (زاویه کمتر از ٩٠) و یا عمود نشستن راستاها را به هم می زند و بدن ما سعی می کند به عضلات منطقه فشار بیاورد تا در حد ممکن راستاهای طبیعی را حفظ کنند و همین عامل، درد را به وجود می آورد. پا، باسن، پشت و کتف شما باید نقاط تماس هنگام نشستن صحیح باشند.

۵ – ایستادن طولانی:

معمولا به دلیل وجود شکم برآمده در چاق ها و یا عضلات ضعیف کمری در لاغرها و از همه بدتر عدم رعایت اصول صحیح ایستادن، به دنبال طولانی ایستادن دردها شروع می شوند. وقتی می ایستید باید یک پا جلوتر از دیگری باشد و پای دیگر ١۵ سانتی متر بالاتر باشد تا فشار وزن تان عملا تقسیم شود. پاها را مرتب با حفظ همین ١۵ سانتی متر از زانو خم کنید تا لوردوز کمری زیاد نشود و درد و خستگی به وجود نیاید. در بعضی مشاغل، داشتن زیرپایی الزامی است.

۶ – بلند کردن جسم سنگین:

رعایت اصول بلند کردن اجسام مهم است. جسم را با دست بگیرید. یک پا اهرم و پای دیگر جلو باشد. دست ها به بدن چسبیده باشد و از راستای دست ها نیرو بگیرید نه از کمرتان.

منبع : افکار نیوز


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 5 اسفند 1392برچسب:, ] [ 21:2 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 
لطفا کلیک کنید

http://www.fal.maghsad.com/


موضوعات مرتبط: متفرقه، بازی و سرگرمی، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 3 اسفند 1392برچسب:, ] [ 11:32 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

این قرص ها قرار است دوست شما باشند، همدم هایی كه درد شما را آرام كنند و نگذارند اذیت شوید، اما گاهی خود آنها باعث می شوند كه مشكلاتی بسیار خطرناك پیش بیایند، شما باید حتما این نكته ها را در مورد مسكن ها بدانید.

این مسكن ها را باید با غذا بخورید یا با شیر

 

سابقه زخم  معده یا دوازدهه و خونریزی گوارشی

خانواده داروهای موسوم به داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (موسوم به NSAIDs) كه شامل آسپیرین،  ایبوپروفن، ناپروكسن و نیز داروهای سلكسیب (سلبوكس) هستند می توانند باعث صدمه دیدن سلول های محافظ جدار معده و دوازدهه شوند و در نتیجه امكان بروز زخم های گوارشی و خونریزی های گوارشی را بیشتر كنند. تحقیقات نشان داده كه مصرف اینگونه داروها دومین علت بروز زخم  های گوارشی است.

اگر مشكل گوارشی، ترشح افزایش اسید معده، ریفلاكس یا ترش كردن و سابقه زخم یا خونریزی گوارشی دارید؛ بهتر است از این گروه از داروها استفاده نكنید یا اگر مجبور به استفاده از آنها هستید آنها را حتما همراه با غذا یا شیر بخورید.

به فكر جگرتان باشید

مشكلات كبدی

مسكن های حاوی استامینوفن (قرص های سرماخوردگی، استامینوفن كودئین و ساده، تانینفول و...) می تواند باعث آسیب جدی كبدی شود. حتی دوزهای كم  این مسكن  هم می تواند باعث آسیب كبدی شود، برای همین حتما زیر نظر پزشك اینگونه داروها را مصرف كنید. اگر سابقه مشكل كبدی دارید حتما به پزشك تان این مسئله را اطلاع دهید تا از این نوع مسكن ها برای شما استفاده نكند، در ضمن هرگز سرخود از اینگونه داروها استفاده نكنید.

اگر نمی خواهید كارتان به دیالیز بكشد

مشكلات كلیوی

دفع استامینوفن از راه كبد است، اما دفع مسكن هایی مثل ایبوپروفن، ناپروكسن و بسیاری از مسكن های دیگر از راه ادرار و توسط كلیه هاست. در موارد معدودی این مسكن ها می توانند باعث آسیب ناگهانی یا تدریجی به كلیه  ها و كاهش عملكرد آنها شوند. اگر بیماری های دیابت، افزایش فشارخون یا مشكلات كلیوی (و حتی سابقه سنگ كلیه) دارید حتما باید برای مصرف اینگونه مسكن ها با پزشك مشورت كنید و بهتر است اصلا از این گروه داروها استفاده نكنید و اگر هم مصرف كرده اید تست های مشخص كننده عملكرد كلیه بدهید.

برای آنكه قلب تان نمیرد

 

سابقه بیماری افزایش فشارخون، مشكلات قلبی یا بالا بودن كلسترول خون

داروهای موسوم به NSAIDs ممكن است روی عملكرد داروهای كاهش دهنده فشارخون تاثیر بگذارند. حتی در مواردی دیده شده كه این داروها باعث افزایش فشارخون افراد به صورت مستقیم می شوند. در موارد معدودی هم گزارش هایی از بروز سكته یا نارسایی قلبی پس از استفاده زیاد از آنها ارائه شده است. باید بدانید كه به هر حال این گروه از مسكن ها می توانند روی سلامت قلبی شما تاثیر منفی بگذارند و برای همین باید استفاده از آنها را به حداقل برسانید.

اگر می خواهید به شما حمله نشود

اگر مبتلا به بیماری آسم هستید

مطالعات گسترده نشان داده كه حدود 10 تا 20 درصد از افراد آسمی با مصرف داروی آسپیرین یا سایر داروهای خانواده NSAIDs دچار حمله آسم می شوند. اگر مبتلا به آسم یا هر بیماری تنفسی هستید حتما با یك پزشك در مورد داروهای مسكنی كه می توانید مصرف كنید صحبت كنید. به طور معمول دیده شده كه مصرف استامینوفن یا داروهای كودئین دار، در این گروه از افراد مشكلی را رقم نمی زنند اما در این موارد هم بهتر است اول با یك متخصص در این مورد مشورت كنید.

اگر كودك تان را دوست دارید

اگر می خواهید به كودك تان مسكن بدهید

هیچ وقت داروی آسپیرین را به كودك ندهید. مصرف آسپیرین در كودكان باعث یك عارضه نادر اما بسیار خطرناك موسوم به «سندرم ری» می شود كه می تواند باعث مرگ كودك شود. مصرف خانواده NSAIDs ها در كودكان بی خطر و امن است اما باز هم قبل از دادن آنها به كودكان روی جعبه و بروشور آنها را مطالعه كنید و اگر می توانید با پزشك تان در مورد انتخاب بهترین مسكن برای كودك تان مشورت كنید.

اگر می خواهید سردردتان را تشدید كنید

اگر سردرد میگرنی مزمن دارید

میگرن بیماری آزاردهنده ای است. سردردهای میگرنی به شدت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و طبیعی است كه افرادی كه سابقه میگرن دارند در زمان حملات سردرد یا حتی وقتی احساس می كنند دچار سردرد خواهند شد مسكن مصرف كنند اما باید این را بدانید كه اگر این نوع سردرد را دارید و بیشتر از 3 بار در هفته برای آن مسكن مصرف می كنید ممكن است دچار حملات سردردی موسوم به حمله های ناشی از مصرف زیاد دارو شوید. در این حالت با مصرف مسكن های زیاد سردرد آرام می شود اما بلافاصله پس از پایان تاثیر مسكن ها با شدتی بیشتر برمی گردد. برای رهایی از میگرن باید از داروهای تخصصی و توصیه  های مربوط به سبك زندگی و پیشگیری هایی كه توسط متخصصان ارائه می شود سود ببرید.

اگر می خواهید معتاد نشوید

اگر دردتان شدید است و برطرف نمی شود

برای دردهای بسیار شدید و مزمن گاه داروهایی موسوم به اوپیویید (مخدر) تجویز می  شوند كه از خانواده داروهای نشات گرفته از مخدرهای طبیعی یا شیمیایی هستند. اینگونه مسكن ها بسیار قوی هستند و در ضمن احتمال بروز خونریزی با آنها بسیار كمتر از داروهای NSAIDs است، اما باید به این نكته توجه داشته باشید كه این داروها باعث وابستگی ذهنی و اعتیاد می شوند و این می تواند تاثیرات منفی زیادی روی بدن داشته باشد. در ضمن اینگونه داروها عموما خواب   آور و بی حس كننده هستند و باعث كاهش سطح هوشیاری و حس بینایی و توان انجام فعالیت های جسمی و ذهنی می شوند و حس قضاوت را هم مختل می كنند و حتی ممكن است باعث بروز توهمات شنوایی یا بینایی هم شوند.

شدیدترین عوارض دارویی مسكن ها ناشی از تداخلات

مصرف همزمان داروهای دیگر

شاید در مورد تداخلات دارویی چیزهایی شنیده باشید اگر در این مورد اطلاعی ندارید باید به شما بگوییم كه گروهی از شدیدترین عوارض دارویی ناشی از تداخل اثر برخی داروها با برخی مسكن هاست. در واقع در این زمان ها بعضی داروها تأثیر برخی دیگر را تشدید یا تضعیف می كنند یا این داروها همراه هم باعث بروز عوارض ناخواسته و ناگوار می شوند.

یك مثال خیلی ساده این است كه قرص وارفارین برای كاهش زمان لخته شدن خون (اصطلاحا رقیق كنندگی خون) مصرف می شود، اما این دارو اگر همزمان با داروی استامینوفن مصرف شود ممكن است باعث خونریزی وسیع داخلی شود. در ضمن خطر آسیب های كلیوی شدید در صورت مصرف همزمان داروهای NSAIDs با داروهای مدر به شدت افزایش می یابد. شما حتما باید پزشك تان را در جریان داروهایی كه مصرف می  كنید بگذارید و اگر هم خواستید مسكنی مصرف كنید و در حال مصرف داروی دیگری هستید حتما با پزشك مشورت كنید.

 


موضوعات مرتبط: بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 3 اسفند 1392برچسب:, ] [ 10:20 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: مصرف غذاهای سرد هیچ تاثیری بر افزایش و یا تشدید بیماری ام اس ندارد.

دکتر مهردخت مزده اظهار کرد: بیماری ام اس سیستم اعصاب مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهد همچنین مناطق جغرافیایی، وراثت و عفونتهای دوران کودکی در بیماری ام اس تاثیرگذار است. وی افزود: مصرف و یا عدم صرف غذاهای سرد هیچ تاثیری بر بیماری ام اس نداشته و برخی مبتلایان به ام اس تحت تاثیر اطرافیان، مصرف غذاهای سرد از جمله ماست، پنیر و لبنیات را برای خود ممنوع می کنند در حالی که عدم مصرف لبنیات موجب ایجاد پوکی استخوان و شکستگی استخوانهای بدن می شود و مشکلات دیگری برای بدن به وجود می آورد.

وی تصریح کرد: شیوع بیماری ام اس در جوانان بیشتر بوده همچنین در جنس مونث 2.6 برابر بیشتر از جنس مذکر است. وی افزود: در حال حاضر با انجام MRI می توان وجود ام اس را تا 95 درصد تشخیص داد اما بهتر است افراد در صورت مشکوک شدن به پزشک مراجعه کنند چرا که این بیماری با مصرف داروهای خاص قابل کنترل و مدیریت است که پزشک معالج با تشخیص درصد بیماری به بیمار دارو تجویز می کند.

دکتر مزده گفت: دلیلی مبنی بر افزایش بیماری ام اس در صورت استفاده از مایکروفر و مایکروویو تثبیت نشده اما بهتر است افراد کمتر خود را در معرض اشعه ها قرار دهند. وی خاطرنشان کرد: افراد باید مصرف غذاهایی که امگا سه دارند را در طول روز افزایش دهند همچنین از موادی که موجب افزایش مقاومت بدن می شود، استفاده کنند.

دکتر مزده گفت: استرس یکی از علل اصلی افزایش احتمال ابتلا به ام اس است، بنابراین افراد باید سیستم جسمی و روحی خود را در حالت ریلکس قرار دهند چرا که استرس زمینه ساز بسیاری از بیماری ها و تسریع در بروز انواع بیماری هاست.

وی تاکید کرد: غذاهایی که مواد نگهدارنده دارند نباید مصرف شود چرا که افزودنی ها حاوی مواد شیمیایی بوده و سلامت افراد را به خطر می اندازد.

وی به بیماران ام اس توصیه کرد: هیچ گاه نباید خود را با بیمار ام اس دیگر مقایسه کنند چرا که شرایط بدن هر فردی متفاوت بوده و نوع مقاومت بدن افراد نیز با یکدیگر تفاوت دارد. دکتر مزده تصریح کرد: برخی بیماران به هنگام مشاهده فرد ام اسی مقابل تصور می کنند که در آینده مانند فرد مقابل فلج خواهند شد در حالی که این گونه نیست و سیستم جسمانی هر یک از افراد با یکدیگر متفاوت است. وی خاطرنشان کرد: بیماران در صورتی که هر نوع سوالی برایشان مطرح شد همسایه را ملاک قرار ندهند و برای انجام هر اقدام درمانی باید با پزشک معالج خود در میان بگذارند.

 

منبع : سيمرغ


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 2 اسفند 1392برچسب:, ] [ 17:33 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ حرفه وطن خوش آمدید
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حرفه وطن و آدرس herfevatan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
اسفند 1396
فروردين 1396 اسفند 1395 بهمن 1395 دی 1395 خرداد 1395 فروردين 1395 آذر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391
امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 2125
بازدید کل : 218256
تعداد مطالب : 511
تعداد نظرات : 65
تعداد آنلاین : 1



Alternative content



استخاره آنلاین با قرآن کریم


تعبیر خواب آنلاین

خطاطي نستعليق آنلاين