حرفه وطن
 
قالب وبلاگ

اگر دندا نهایتان آسیب دیده اند و نگران از دست دادن آن ها هستید، خیلی نگران نباشید؛ این روز ها روش های جدیدی برای رفع این دغدغه ابداع شده است.

ایمپلنت یکی از راهکارهایی است که امروزه بسیاری از دندان پزشکان آن را به افرادی توصیه می کنند که دندان طبیعی خود را از دست داده اند. اما این جایگزین که قرار است جای خالی عضو مینایی بدن را پرکند، چیست؟ و چگونه می توان از آن بهره برد؟ به عبارتی شرایط استفاده و توصیه هایی که بعد از کاشتن آن در فک باید به آنها به صورت ویژه توجه کرد، به چه صورت است؟ حسن مؤمنی، متخصص جراحی دهان، فک و صورت به این پرسش ها پاسخ داده است .

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت شامل پین هایی از جنس فلز تیتانیوم است، در واقع دندان ها از دو قسمت تشکیل شده اند. یک بخش که در برگیرنده ریشه بوده و دیگری تاج که روی آن قرار می گیرد. تیتانیوم در واقع فلزی خنثی است، بنابراین زمانی که وارد بدن می شود بدن با آن سازگاری پیدا کرده و آن را به عنوان یک غیرخودی شناسایی نمی کند.

ایده ای از پروفسور برند مارک

در گذشته از این فلز در پای افرادی که استخوان های آنان آسیب دیده بود استفاده می کردند، اما در سال ۱۹۵۲میلادی، دانشمندی به نام «اینگــوار برنمارک » ایده کاربرد آن را در استخوان فک ارایه کرد.وی که در حال انجام تحقیقاتی در باره فناوری ترمیم استخوان ها بعد از شکستگی بود به این نتیجه رسید که می تواند محصول جدید را به نام ایمپلنت وارد بازار کند. بدین ترتیب در سال۱۹۶۵ نخستین ایمپلنت های دندانی ساخته شد.

محدودیت سنی ندارد

ایمپلنت در واقع محدودیت سنی ندارد یعنی هر فردی که بتواند بهداشت دهان خود را رعایت کند و به سن رشد هم رسیده باشد، می تواند به جای دندانی که از دست داده است، از آن استفاده کند. به عبارتی اگر کودکی بعد از رویش دندان های دایمی خود در اثر حادثه ای دندانش را از دست داد، پس از اینکه به 16 سالگی رسید، می تواند برای جایگزینی دندان خود به پزشک متخصص در این حوزه مراجعه کند. از سوی دیگر همانطور که گفته شد، افراد در هر سنی می توانند اقدام به این کار کنند.

مراقب باشید

در برخی موارد فرد نمی تواند از ایمپلنت استفاده کند، به عبارتی زمانی که فرد مبتلا به عفونت دندان یا فک است، کاشت این دندان نه تنها مشکلش را برطرف نمی کند، بلکه ممکن است دردسرهای جدید نیز برای وی به همراه داشته باشد.بنابراین باید فرد در مرحله نخست برای رفع عفونت و درمان آن به پرشک مراجعه و پس از رفع این مشکل اقدام به کاشت دندان کند، اما اگر به هردلیلی، با اصرار نابجای بیمار یا تشخیص اشتباه پزشک در این شرایط برای بیمار دندان کاشته شود، عفونت موجب خواهد شد ایمپلنت پس زده شود و همه زحمات پزشک و هزینه هایی که بیمار برای داشتن دندان جدید تقبل کرده است، به هدر برود.

دیابتی ها بخوانند

اگر خود شما یا یکی از افراد خانواده شاید هم دوستانتان مبتلا به دیابت هستید به عبارتی قند خون دارید، توجه داشته باشید که گذاشتن ایمپلنت باید با احتیاط های ویژه ای انجام شود. در گام نخست باید میزان قند خون فرد ازسوی پزشک مورد بررسی قرار گیرد تا اگر بیماری کنترل شده باشد، برای وی ایمپلنت گذاشته شود. در این شرایط شانس کاشتن دندان چنین فردی مانند افراد عادی است و مشکلی برای وی ایجاد نخواهد شد.

دود ممنوع

افرادی که دخانیات مصرف می کنند، باید توجه داشته باشند که برای انجام چنین درمانی بهتر است، برای مدتی سیگار را فراموش کرده یا حداقل کمتر این ماده دخانی را استعمال کنند. بنابراین چنین بیمارانی نیز باید ابتدا با پزشک متخصص خود مشورت کنند.

استوانه تنباکو عامل جدایی فک و تیتانیوم

اما چرا سیگاری ها برای گذاشتن دندان باید احتیاط کنند؟ نیکوتینی که در سیگار وجود دارد، مانع از ارتباط استخوان فک و ایمپلنت می شود. به عبارتی هنگامی که فک فرد تحت عمل جراحی قرار می گیرد و استخوان باز می شود تا ایمپلنت درون آن قرار گیرد، باید ارتباط بین استخوان و پایه دندان برقرار شود، بنابراین اگر عاملی مانع از یک تکه و سفت شدن استخوان و ایمپلنت شود و آن را تحت فشار قرار دهد، مشکلاتی برای فرد به وجود خواهد آمد. چنین شرایطی باعث می شود روکشی که باید روی پین ها قرار گیرد تا فرد بتواند از آن برای جویدن استفاده کند پس زده شود.

آسپرین هم خطر دارد

از همه این موارد که بگذریم، باید نکته دیگری را به شما گوشزد کنم، اینکه ملاحظاتی که در جراحی ایمپلنت باید مورد توجه قرار گیرد، همان مواردی است که در هنگام جراحی های دهان و دندان مورد توجه قرار می گیرد. به طور مثال برای کشیدن دندان یا جراحی دندان عقل باید ملاحظاتی در نظر گرفته شود، اینکه اگر فرد داروهای ضد انعقاد خون یا آسپرین مصرف می کند با نظر پزشک معالج خود باید 5 تا 7 روز قبل از انجام جراحی داروی خود را قطع کند.

با دندان جدید چه کنیم؟

به طور حتم بعد از خواندن سطرهای بالا این پرسش در ذهن شما شکل گرفته است که بعد از گذاشتن ایمپلنت چه باید کرد؟ آیا باید به صورت ویژه از این دندان جدید مراقبت کرد یا فقط رعایت مواردی که برای حفظ دندان های طبیعی باید در نظر گرفته شوند کفایت می کند؟ واقعیت این است که اگر می خواهید از دندان جدید خود به بهترین نحو نگهداری کنید استفاده از مسواک و نخ دندان مهمترین و اصلی ترین توصیه ای است که به شما می شود. پس فراموش نکنید که باید روزانه سه بار(پس از هر وعده غذایی) مسواک بزنید، علاوه براین یک بار در طی روز از نخ دندان استفاده کنید.

دهانشویه هم توصیه می شود

دهانشویه ها نیز توصیه دیگری است که دندان پزشکان به افرادی که در دهانشان ایمپلنت کار می شود، توصیه می کنند. البته اگر به هر دلیلی مایل به استفاده از دهانشویه ها نیستید یا به آنها دسترسی ندارید می توانید از آب نمک کمک بگیرید و روزی یک بار دهان خود را با آن بشویید. این نکته را فراموش نکنید که رعایت نکردن نظافت دندان می تواند دردسرهایی را با خود به همراه داشته باشد. بروز عفونت موضعی نخستین عارضه ای است که سلامت دهان  را در زمانی بعد از ایمپلنت به مخاطره می اندازد.


موضوعات مرتبط: بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 26 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 17:45 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

ادعا شده است که رژیم عسل و لیموترش یک راه خانگی خیلی مؤثر برای کاهش وزن است. این رژیم بر پایه ی نوشیدن یک لیوان آب گرم بهمراه یک قاشق غذاخوری عسل و آبلیموی تازه در صبح و با شکم خالی طراحی شده است.

البته رژیم عسل و لیموترش باید با اصول دیگر کاهش وزن ترکیب شود تا از آن جواب بگیرید.

مزایای عسل

عسل منبع ریبوفلاوین، ویتامین B۶، آهن و منگنز، و سرشار از ترکیبات فنلی است که بعنوان آنتی اکسیدانی قوی عمل می کند. آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از آسیب هایی که توسط رادیکال های آزاد ایجاد می شوند کمک می کند. صدمات رادیکال های آزاد هم معمولاً با تصلب شرایین و بیماری های قلبی عروقی همراه می شود.

وب سایت BabyInfoCenter.com ادعا می کند عسل با حل کردن سلول های چربی، و عمل کردن همچون قابضی برای خشک کردن مواد چرب موجود در سلول های چربی، به کاهش وزن کمک می کند. اما این ادعا بر پایه ی هیچ دانش علمی نیست.

مزایای دیگر عسل هم عبارت است از اثرات افزایش انرژی و خواص درمانی اش بر زخم ها.

ملاحظات در مورد عسل

مزایای عسل، بسته به این است که پردازش شده باشد یا نه. عسل خام، عسلی است که پاستوریزه، شفاف و فیلتر نشده است. در دائره المعارف مواد غذایی شفا دهنده، نوشته ی مایکل موری، گفته شده است که عسل خام دارای مواد غذایی سالم بیشتری است که در عسل های پردازش شده از بین رفته است.

موری در ادامه توضیح می دهد که عسل خام حاوی مواد گیاهی شناخته شده ای است که بعنوان حفاظت در برابر باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها شناخته شده اند.

ماموریت ویتامین سی

آنطور که مشخص است، ۴ قاشق غذاخوری آبلیمو، نیمی از ویتامین سی مورد نیاز شما در روز را تأمین می کند. ویتامین سی نیز بعنوان یک آنتی اکسیدان، از شما در برابر آسیب های رادیکال های آزاد و مواد سمی محافظت می کند. این ویتامین به کاهش سطح کلسترول که اغلب با بیماری های قلبی، سکته ی مغزی و سرطان در ارتباط است نیز، کمک می کند.

در دائره المعارف مواد غذایی شفا دهنده، متخصص تغذیه مایکل موری می گوید که ماموریت اصلی ویتامین سی، تولید کلاژن، ماده ی پروتئینی اصلی بدن انسان است.

کلاژن است که بدن شما را از طریق ساختارهایی همچون غضروف، بافت های همبند، رباط ها و تاندون ها در کنار هم نگاه داشته است.

اهمیت محتوای اسیدی

لیمو ترش، بعنوان یک ماده ی غذایی خیلی اسیدی در نظر گرفته می شود. اسید سیتریک درون آبلیمو، برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه، دفع کلسیم را کاهش می دهد. در کتاب استاد پاک کننده ها، نوشته ی استنلی باروز، گفته شده که اسیدی بودن لیموترش، به تجزیه ی مخاطی انباشته شده در غشای سلولی کمک می کند.

بهمین دلیل، باروز ادعا می کند که لیموترش یک پاکسازی کننده ی درونی عالی است.

ماموریت آب

در این رژیم، اولین چیزی که در صبح خورده می شود، باید آب گرم بهمراه آب لیمو ترش تازه و عسل باشد. انجمن Reader’s Digest توصیه می کند که در روز حداقل ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید. وب سایت Babyinfocenter.com هم ادعا می کند که آب به از بین بردن یبوست و پاکسازی بدن شما از سموم کمک می کند.

آب همچنین به هضم غذا و حمل و نقل و جذب مواد مغذی و حیاتی در سراسر بدن نیز کمک می کند. در صورتی که به اندازه ی کافی آب ننوشید، بدنتان دچار کم آبی شده و دچار خستگی، یبوست و سرگیجه خواهید شد.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 22 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 19:13 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

برای نگهداری از پیاز باید سراغ محیط های خشك بروید. فضایی مثل انباری می تواند جای مناسبی برای نگهداری پیاز باشد؛ جایی كه رطوبت یخچال را ندارد اما در عوض خنكی مخصوص خودش را دارد.

هر چیزی جای خودش را دارد. هر آدمی خانه خودش را دارد. هر وسیله ای در خانه جای مخصوص به خودش را دارد و به تبع همین موضوع هر ماده غذایی خاصی هم جای به خصوصی برای نگهداری خواهد داشت. در این بین شاید برخی از ما هنوز درباره اینكه بعضی از مواد غذایی خاص را كجا نگهداری كنیم كمی بلاتكلیف باشیم. به عنوان مثال شما گوجه فرنگی را داخل یخچال نگه می دارید یا خارج از آن؟ مطمئن هستید جایی كه شما از گوجه فرنگی نگهداری می كنید همان جایی است كه باید باشد؟ 5 ماده غذایی وجود دارد كه برخی از ما كم و بیش در خصوص جای نگهداری از آنها سردرگم هستیم. این مطلب شما را راهنمایی می كند تا بدانید كجا باید از این مواد غذایی نگهداری كنید.

گوجه فرنگی، قهرمان سالاد!

بله، گوجه فرنگی به لحاظ تكنیكی یك نوع میوه است اما به لحاظ مزه بیشتر در دسته صیفی جات قرار می گیرد. اگر شما جزو افرادی هستید كه در باغچه كوچك خانگی تان بوته های گوجه فرنگی كاشته اید پس به خوبی به این نكته واقف هستید كه گوجه فرنگی گرما را دوست دارد و البته از سرما بیزار است. با این وصف فریزر و دمای سرد نمی تواند فضای ایده آلی برای نگهداری از گوجه فرنگی باشد. البته شما می توانید گوجه فرنگی را در فریزر نگهداری كنید چون در این صورت همچنان قابل استفاده برای پخت و پز خواهد بود اما دیگر یك خوردنی تازه محسوب نمی شود. در عوض می  توانید گوجه فرنگی را در كمد یا داخل سبدهای مخصوص در فضای آشپزخانه نگهداری كنید البته حواستان باشد كه گوجه فرنگی نباید در معرض تابش مستقیم خورشید قرار بگیرد. به این ترتیب شما می توانید همواره آن را سرحال و البته تازه استفاده كنید. در ضمن برای اینكه گوجه فرنگی ها پلاسیده نشود چه بهتر كه به مقدار مصرف روزانه یا هر دو روز یك بار خرید كنید تا همیشه گوجه فرنگی تازه در اختیار داشته باشید.

سیب زمینی، محبوب قلب ها!

كسی را سراغ دارید كه سیب زمینی دوست نداشته باشد؟ سیب زمینی خنكی را دوست دارد نه دمای سرد را. خب! البته خیلی از ما فضایی مانند گلخانه در منزل نداریم؛ جایی كه خنك و تاریك بوده و برای نگهداری سبزیجات فضای ایده  آلی باشد بنابراین نگهداری از ماده غذایی ای مثل سیب زمینی كه به چنین فضایی نیاز دارد در یك پاكت كاغذی و البته در نقطه ای خنك مانند بالكن می تواند بهترین گزینه باشد. اینكه چرا باید از پاكت های كاغذی برای نگهداری سیب زمینی استفاده كرد دلیل مشخصی دارد چون در پاكت های كاغذی جریان هوا بهتر از كیسه های پلاستیكی صورت می گیرد. به این ترتیب سیب زمینی به راحتی خراب نمی شود. در ضمن اگر سیب زمینی را داخل یخچال نگهداری كنید روند تبدیل نشاسته آن به شكر تسریع می شود و در نهایت روی طعم، تركیب و روش های پخت آن تاثیر خواهد گذاشت. پس از نگهداری سیب زمینی داخل یخچال خودداری كنید.

پیاز، بدبوی دوست داشتنی!

پیاز تا وقتی كه پوست كاغذی اش به عنوان محافظ سطح، آن را تحت پوشش قرار نداده از دل خاك بیرون نمی آید. برای نگهداری از پیاز باید سراغ محیط های خشك بروید. فضایی مثل انباری می تواند جای مناسبی برای نگهداری پیاز باشد؛ جایی كه رطوبت یخچال را ندارد اما در عوض خنكی مخصوص خودش را دارد. در ضمن كمبود هوا سبب فاسد شدن پیاز می شود بنابراین سعی كنید پیاز را لابه لای سیب زمینی نگهداری نكنید. پیاز را در فضایی خنك، خشك و تاریك قرار دهید. تاریك از آن جهت كه نور سبب می شود پیاز تلخ شود.

آووكادو، تازه وارد باكلاس!

آووكادو مدت زیادی نیست كه بین جماعت ایرانی راه پیدا كرده و كم كم برای آنها جالب می شود. آووكادو تا قبل از اینكه از درخت چیده شود روند رسیدن و تازه شدن را آغاز نخواهد كرد. اگر شما آووكادوی سفت و خشك خریدید آن را در یخچال نگهداری نكنید چون نگهداری در یخچال باعث كند شدن روند رسیدن این میوه خواهد شد. از طرف دیگر اگر شما آووكادوی رسیده و كامل خریداری كرده اید اما فعلا قصد ندارید آن را استفاده كنید، نگهداری آن داخل یخچال كمك می كند تا شما فواید این میوه را برای استفاده دیرتر هم حفظ كنید؛ قبل از اینكه این میوه از شدت رسیدن بیش از حد پلاسیده شود. بنابراین برای نگهداری آووكادوی رسیده و نرسیده 2 روش كاملا متفاوت وجود دارد. همانطور كه باید آووكادوی نرسیده را خارج از یخچال نگهداری كنید تا برسد و كامل شود، آووكادوی رسیده را اگر نمی خواهید بلافاصله استفاده كنید می توانید با فراغ بال داخل یخچال بگذارید.

ریحان، رفیق گرمابه و گلستان كباب!

گوجه فرنگی و ریحان وقتی در یك بشقاب كنار هم قرار بگیرند، می شوند همان رفقای گرمابه و گلستان یك سیخ كباب كوبیده دبش وطنی. اتفاقا این وجه اشتراك به قسمت های دیگری هم تعمیم پیدا می كند؛ از جمله اینكه نحوه نگهداری از آنها هم بسیار شبیه یكدیگر است. مانند گوجه فرنگی، ریحان هم عاشق گرماست بنابراین اگر ریحان برای زمان های طولانی در محیط سرد قرار بگیرد خیلی زودتر از آن موقعی كه انتظارش را دارید پژمرده می شود.

ریحان اگر در دمای طبیعی محیط و داخل كابینت نگهداری شود و صدالبته اگر به طور تازه از باغچه چیده و استفاده شود، بهترین بازدهی را خواهد داشت. یك دسته ریحان تازه می تواند در یك لیوان آب برای مدت چند روز و البته دور از نور خورشید نگهداری شود به شرط اینكه هر روز یا یك روز در میان آب لیوان عوض شود. فراموش نكنید نگهداری ریحان در كابینت هم نباید بیش از 2 تا 3 روز طول بكشد و كلا این سبزی باید تازه مصرف شود. در ضمن اگر قصد دارید ریحان را داخل كابینت نگه دارید بهتر است آن را داخل كیسه پلاستیكی قرار دهید چون این كار كمك می كند تا ریحان رطوبت خود را حفظ كند و تازه باقی بماند اما در عین حال كیسه باید فضای بازی برای رفت و آمد هوا داشته باشد.


موضوعات مرتبط: کشاورزی ، صنایع غذایی، نگه داری، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 9:43 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

نان صنعتی بخوریم یا نان سنتی؟

نان صنعتی بخوریم یا نان سنتی؟
پوسته یا همان سبوس گندم، برخلاف مغز داخلی آن، حاوی اسید فیتیک است.

این سوال برای خیلی ها پیش می آید که آیا نان های صنعتی هم مانند نان های سنتی، دارای جوش شیرین هستند یا نه؟ و اینکه آیا نوع آرد و نحوه پخت نان های صنعتی با انواع نان های سنتی  تفاوت دارد؟

دکتر محمدحسین عزیزی، متخصص صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به این پرسش ها پاسخ داده است.

تعریف نان صنعتی چیست؟

نان های صنعتی به دو گروه تقسیم می شوند؛ گروه اول، نان هایی هستند که در حجم زیاد در کارخانه ها تولید می شوند و گروه دوم هم شامل نان های غیرمسطح و غیرسنتی هستند. با وجود اینكه نان های مسطح و سنتی هم می توانند در کارخانه و با حجم بالا تولید شوند اما منظور ما از نان های صنعتی، همان نان های حجیم است.

آیا برای تولید نان های حجیم صنعتی، استفاده از جوش شیرین لازم است؟

نه، روش تولید نان های حجیم به صورتی است که اصلا نیازی به افزودن جوش شیرین به آنها نیست. مخمر و خمیرمایه به تمام نان های حجیم صنعتی اضافه می شود و عمل تخمیری که در این محصولات صورت می گیرد، نیاز به مصرف جوش شیرین را از بین می برد. خمیر برخی از نان های صنعتی در قالب های مخصوصی برای پخت قرار می  گیرد و شکل و بافت خاص و حجیمی پیدا می كند.

یعنی در گذشته هم از جوش شیرین در روند تولید نان های حجیم استفاده نمی شد؟

نه، جوش شیرین و موادی که در زمان پخت نان باعث ایجاد گاز می شوند،  عمل آورنده های شیمیایی نام دارند. از آنجا که نان های حجیم صنعتی، تخمیر می شوند و دارای بافت و حجم قابل توجهی هستند، مواد عمل آورنده نمی توانند اثر چندانی در روند تولید آنها داشته باشند و هرگز  از جوش شیرین در نان های حجیم استفاده نمی شده و نمی شود.

آیا استفاده نكردن از جوش شیرین در نان های حجیم صنعتی، ربطی به بالاتر بودن کیفیت آرد این نان ها ندارد؟

نه، آرد نان های صنعتی حجیم، همان آردی است که در تولید نان بربری یا لواش استفاده می شود. تنها تفاوت بین این نان ها، در فرمول و روش تهیه، تولید و روند پخت آنهاست و تفاوتی بین کیفیت آردهای آنها وجود ندارد.

جوش شیرین به نان های حجیم صنعتی سبوس دار هم اضافه نمی شود؟

خوشبختانه نه، نان های حجیم صنعتی، چه سفید و چه سبوس دار، دارای بافت مناسبی هستند و افزودن جوش شیرین به آنها باعث از دست رفتن بافت شان می شود. به همین دلیل هیچ کدام از کارخانه های تولید نان های حجیم صنعتی به انواع نان های سفید و سبوس دار جوش شیرین اضافه نمی کنند.

آیا میزان نمکی که به خمیر نان های صنعتی می زنند با میزان نمکی که در خمیر نان های سنتی می ریزند، تفاوت دارد؟

معمولا نمکی که به نان های سنتی یا صنعتی اضافه می شود، حدود 1 تا 2 درصد است و از این نظر، تفاوتی میان این دو نوع نان وجود ندارد.

معمولا هرچه فرآیند کمتری روی تهیه آرد و خمیر نان انجام شود، میزان اسید فیتیک آن بالاتر می رود؟

بله، همان طور که می دانید، منظور ما از سبوس، همان پوسته گندم است که از دو نگاه متفاوت، قابل بحث است؛ نگاه اول اینکه املاح، پروتئین و فیبر غذایی بسیار بالایی در سبوس گندم وجود دارد و به همین دلیل مصرف غلات کامل باعث باقی ماندن طولانی تر مواد غذایی داخل دستگاه گوارش و احساس سیری بیشتر و گرسنگی دیرتر می شود. از طرف دیگر، فیبر فراوان موجود در سبوس می تواند باعث سریع و ساده شدن حرکات دستگاه گوارش هم شود و به این ترتیب، تاحدی جلوی ابتلا به چربی خون بالا، دیابت، یبوست و حتی برخی سرطان ها را بگیرد. این در حالی است که همین سبوس مفید، ضررهایی هم دارد.

چه ضررهایی؟

پوسته یا همان سبوس گندم، برخلاف مغز داخلی آن، حاوی اسید فیتیک است (اسید فیتیک، مانع آزاد شدن املاح گندم مانند آهن، كلسیم، فسفر، روی و منیزیم در بدن می شود). با این حساب، هرچه آرد دارای سبوس بالاتری باشد، اسید فیتیک بیشتری هم خواهد داشت. حالا هرچقدر مدت زمان تخمیر یا عمل آوری خمیر نان ها طولانی تر باشد، میزان اسید فیتیک نان هم کمتر خواهد شد. عمل تخمیر می تواند تجزیه و کاهش اسید فیتیک را به دنبال داشته باشد. بنابراین می توان گفت نان های صنعتی سبوس دار که فرآیند تخمیر بهتر و کامل تری را طی می کنند، دارای اسید فیتیک کمتری نسبت به نان های سنتی حاوی سبوس هستند.

کدام مغذی تر است؛ صنعتی یا سنتی؟ آیا می توان استفاده نكردن از جوش شیرین را در نان های حجیم صنعتی یکی از مزیت های آنها دانست؟ کلا کدام یک از این دو نوع نان مغذی ترند؟

به طور کلی،  ارزش تغذیه ای و کیفیت نان های حجیم و صنعتی از انواع سنتی بیشتر است. معمولا افزودنی ها، بهبوددهنده ها و مواد مغذی بیشتری به نان های حجیم اضافه می شود که باعث بالارفتن ارزش تغذیه ای آنها می شود. به علاوه، از آنجا که روند تخمیر نان های حجیم صنعتی کامل تر است، حجم ویتامین ها و برخی املاح آنها مانند آهن هم بالاتر است. از سوی دیگر، چون روند تولید این نان ها به صورت کاملا مکانیزه و بدون کمترین دخالت انسانی است، بهداشت و ایمنی غذایی آنها هم بالاتر خواهد بود.


موضوعات مرتبط: صنایع غذایی، نگه داری، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 5 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 9:57 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

خواص و فواید درمانی سرکه سیب

خواص و فواید درمانی سرکه سیب
سرکه سیب محصول طبیعی تخمیر سیب خرد شده می باشد. الان هزاران سال است که از سرکه برای درمان بیماری های مختلف از آن استفاده می شود. بااینکه هنوز علم خیلی از ادعاها در رابطه با سرکه سیب را ثابت نکرده است، بااینحال از آن در زمینه های مختلفی از زیبایی گرفته تا سلامتی استفاده می گردد. بعضی از افراد سرکه سیب را با عسل مخلوط کرده و مصرف می نمایند. در ادامه قصد داریم خواص و فواید سرکه سیب را بررسی نماییم.

سرکه سیب محصول طبیعی تخمیر سیب خرد شده می باشد. الان هزاران سال است که از سرکه برای درمان بیماری های مختلف از آن استفاده می شود. بااینکه هنوز علم خیلی از ادعاها در رابطه با سرکه سیب را ثابت نکرده است، بااینحال از آن در زمینه های مختلفی از زیبایی گرفته تا سلامتی استفاده می گردد. بعضی از افراد سرکه سیب را با عسل مخلوط کرده و مصرف می نمایند. در ادامه قصد داریم خواص و فواید سرکه سیب را بررسی نماییم.

چرا افراد سرکه سیب مصرف می کنند؟

نتایج تعدادی از تحقیقات نشان می دهند که سرکه ازجمله سرکه سیب به کاهش قند خون کمک می نماید. سرکه سیب می تواند برای افراد دیابتی فوایدی داشته باشد. خواص و فواید درمانی سرکه سیبهمچنین بعضی از انواع سرکه نشان داده اند که می توانند به افراد در القای حس سیری کمک نمایند. این خاصیت به می تواند به افراد در کاهش وزن کمک نماید. در یک تحقیق انجام شده، برای مدت 12 هفته به افراد روزانه پانزده و سی میلی گرم سرکه سیب مخلوط در 500 میلی لیتر مایعات داده شد. بعد از 12 هفته، افرادیکه 15 میلی لیتر سرکه سیب مصرف کرده بودند، 1.2 کیلوگرم وزن و آنهایی که 30 میلی گرم سرکه سیب مصرف کرده بودند، 1.5 کیلوگرم وزن کم نمودند. هردو این گروه ها کالری مشابهی دریافت کرده بودند. هرچند سرکه سیب به شکل قرص نیز موجود است، اما شواهدی درباره اثرگذاری آنها وجود ندارد.

تحقیقات برروی حیوانات آزمایشگاهی نشان داد که سرکه سیب به کاهش کلسترول خون وفشار خون کمک می نماید، به سلامت قلب کمک کرده و از سرعت رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد. از آنجاییکه این تحقیقات در مراحل اولیه هستند، هنوز این نتایج تایید قطعی نشده است و مدرکی برای تایید این یافته برروی انسان ها وجود ندارد.

از سایر مواردیکه از سرکه سیب بعنوان ماده درمانی استفاده می شود، اما دلایل و مدارک علمی برای تایید آنها وجود ندارد، شامل:

  • درمان رفلاکس معده - برخلاف باور افرادیکه تصور دارند تولید زیاد اسید باعث رفلاکس معده می باشد، دلیل رفلاکس معده در خیلی از افراد کمبود اسید معده می باشد. درمان شامل مصرف روزانه 1 تا 2 قاشق چایخوری سرکه سیب می باشد.
  • پیشگیری از سوءهاضمه - اگر قصد دارید غذایی مصرف کنید که فکر می کنید برای شما هضم آن ساخت بوده و اذیتتان می کند، 1 قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کرده و بعد از حل کردن در آب ولرم و نیم ساعت قبل از خوردن مصرف نمایید.
  • براق کردن پوست - خیلی از افرادیکه دچار مشکلات پوستی  از پسوریازیسگرفته تا اگزما می باشند، از سرکه سیب برای کاهش التهاب و کاهش عمومی مشکل استفاده می نمایند. سعی کنید جاهای تحت تاثیر را با پنبه آغشته به سرکه سیب تر نمایید.

چقدر سرکه سیب باید مصرف نماییم؟

از آنجاییکه سرکه سیب درمانی تایید شده نیست، پس اطلاعاتی برای میزان توصیه شده ی مصرف آن وجود ندارد. بعضی از افراد 2 قاشق چاخوری سرکه سیب که با آب و یا آب میوه مخلوط شده است، مصرف می نمایند.

خطرات و عوارض جانبی سرکه سیب

  • عوارض جانبی - مصرف مقادیر کوچک سرکه سیب، عموما بدون مشکل می باشد. اما مقادیر زیاد و یا مصرف طولانی مدت می تواند خطراتی در پی داشته باشد. مصرف سرکه سیب خالص و مخلوط نشده با آب می تواند باعث ساییده شدن مینای دندان و سوختن دهان و گلو شود.
  • خطرات مصرف سرکه سیب - زنانیکه پوکی استخوان دارند، باید با احتیاط سرکه سیب مصرف نمایند. مصرف مرتب سرکه سیب می تواند باعث کاهش تراکم استخوان شود. از آنجاکه سرکه سیب می تواند باعث تغییر سطح انسولین شود، افراد دیابتی باید سرکه سیب را با مشورت پزشکشان مصرف نمایند.
  • تداخلات - افرادیکه ملین، دیورتیک و داروی بیماری های قلبی و دیابت مصرف می نمایند، باید قبل از مصرف سرکه سیب با پزشکشان مشورت نمایند.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، نکات طب سنتی، بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 2 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 21:47 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ حرفه وطن خوش آمدید
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حرفه وطن و آدرس herfevatan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
اسفند 1396
فروردين 1396 اسفند 1395 بهمن 1395 دی 1395 خرداد 1395 فروردين 1395 آذر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391
امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 10
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 2130
بازدید کل : 218261
تعداد مطالب : 511
تعداد نظرات : 65
تعداد آنلاین : 1



Alternative content



استخاره آنلاین با قرآن کریم


تعبیر خواب آنلاین

خطاطي نستعليق آنلاين