حرفه وطن
 
قالب وبلاگ

فواید سر شار آب هویج
 
از فواید سرشار آب هویج آگاه شوید  
 
 
 
 
   
 
 
    هویجها یکی از سالمترین و مفیدترین سبزیجات هستند. این گیاه مغذی هم برای بچه ها و هم برای بزرگسالان مفید است.
   
   


موضوعات مرتبط: طب سنتی، بهداشت، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:, ] [ 6:26 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

 

 

درس «کار و فناوری» از امسال جایگزین درس حرفه و فن در پایه اول متوسطه اول می‌شود. محتوای این کتاب ادامه درس کارو فناوری، پایه ششم ابتدایی خواهد بود.

 


موضوعات مرتبط: خبرهای آموزشی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ دو شنبه 20 خرداد 1392برچسب:, ] [ 6:19 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

  


زمانی که به رستوران می‌روید خجالت را کنار بگذارید. اگر غذایی سفارش داده‌اید که احتمال می‌دهید روغن زیادی داشته باشد از پیشخدمت بخواهید روغن یا خامه‌ کمی به غذای شما اضافه کنند. یا این که می‌توانید بخواهید سس غذایتان را جداگانه سرو کنند تا به اندازه‌ای که می‌خواهید اضافه کنید. به جای سیب زمینی سرخ کرده سالاد یا سیب‌زمینی تنوری سفارش دهید.
افکارنیوز: اگر می‌خواهید چند کیلو لاغر شوید یا راحت‌تر نفس بکشید چند توصیه داریم تا مصرف چربی را کاهش دهید.چربی‌ها برای بدن لازم هستند اما مقدار زیاد آن به تناسب اندام و سلامت رگ‌ها رحم نمی‌کند. یعنی باید از همان اول در مصرف چربی و روغن حد تعادل را رعایت کنید تا به مرور زمان دچار مشکل نشوید. اگر می‌خواهید چند کیلو لاغر شوید یا راحت‌تر نفس بکشید چند توصیه داریم تا مصرف چربی را کاهش دهید.

بفرمایید شیر بدون چربی :

به افرادی که می‌گویند شیر بدون چربی مزه‌ آب می‌دهد توصیه می‌کنیم مقداری چربی به آب اضافه کرده و نوش جان کنند ببینند طعم آن چه فرقی دارد! برای این که میزان چربی دریافتی‌تان را کاهش دهید شیر خامه گرفته شده استفاده کنید. اگر عادت دارید قهوه یا نسکافه تان را با شیر میل کنید نیز از این شیر استفاده کنید. در این صورت آخر هر هفته مقدار چربی و کالری دریافتیتان کاهش می‌یابد.

پنیر کم چرب میل کنید :

پنیر یک صبحانه و همچنین میان وعده‌ بسیار مناسبی است اما در عین حال چرب است. معمولاً پنیر بین ۲۰ تا ۳۵ درصد چربی اشباع شده دارد که باید از آن پرهیز کرد. درست است که چربی موجود در پنیر کمتر از کره است (کره حاوی ۸۲ درصد چربی اشباع شده است) اما این دلیل نمی‌شود که در مصرف آن زیاده‌روی کنید. توجه داشته باشید که اگر عاشق پیتزا هستید یا پنیر زیادی در نانتان می‌گذارید و میل می‌کنید جای تعجبی نیست که سایزتان کم نمی‌شود. توصیه می‌کنیم از پنیرهای کم چرب استفاده کنید.

در مصرف چربی‌های مفید هم احتیاط کنید :

چربی‌های خوب برای سلامتی مفیدند اما این دلیل نمی‌شود که مثلاً روغن زیتون را به جای آب استفاده کنید. درست است که روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده‌ مونو می‌باشد که میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد اما در هر حال روغن است و مصرف بی‌رویه‌ آن خوب نیست. زمانی که سالاد می‌خورید به سلامتی‌تان خدمت می‌کنید اما زمانی که روغن زیتون را روی همین سالاد مفید خالی می‌کنید کالری زیادی را به خود تحمیل کرده‌اید.

ماست یونانی میل کنید :

ماست یونانی در ایران نیز تولید می‌شود. این ماست حاوی چربی کمتر و پروتئین بیشتری از ماست‌های معمولی می‌باشد. با وجود این که ادعای ۰% چربی فقط برای تبلیغ است اما با این حال مصرف این ماست یکی از روش‌های کاهش مصرف چربی می‌باشد. برای این که سالاد خوشمزه و سالمی میل کرده باشید می‌توانید به جای استفاده از سس مایونز (هر قاشق سس مایونز ۱۰ گرم چربی دارد) از این ماست خوشمزه استفاده کنید. هم خوشمزه‌تر است هم سالم‌تر!

سس‌ها را کم چرب کنید :

سر میز غذا یک ظرف پر از سالاد سبزیجات می‌گذارید. تا این جای کار همه چیز خوب است. اما چند دقیقه بعد یک لایه‌ ضخیم سس سفید روی آن خالی می‌کنید. دیگر نمی‌شود اسم این سالاد گچ کاری شده را سالاد سالم گذاشت. به جای استفاده از این سس‌های پرچرب از مایونزهای کم چرب یا ماست یونانی استفاده کنید. حتی می‌توانید از یک میوه‌ چرب مانند آووکادوی رسیده استفاده کنید. در این صورت هم آن بافت چربی را که دنبالش می‌گردید را پیدا کرده‌اید و هم این که کلی فیبر، ویتامین و مواد معدنی نصیبتان شده است.

شیوه‌ آشپزی‌تان را عوض کنید :

اگر عادت کرده‌اید قالب قالب کره استفاده کنید یا هر سبزی را با کلی روغن سرخ کنید وقتش رسیده کمی تجدید نظر کنید. به جای استفاده و آشپزی با روغن و کره، بخارپز کردن یا استفاده از فر را امتحان کنید. برای سرخ کردن از ماهیتابه‌های نچسب خوب استفاده کنید. به خاطر این که در این صورت نیاز کمتری به روغن خواهد بود. اگر می‌خواهید از کباب‌پز استفاده کنید لطفاً روغن را روی غذا خالی نکنید. کلاً اگر می‌خواهید مصرف چربی‌تان را کاهش دهید مصرف مواد غذایی سرخ کردنی را محدود کنید.

در رستوران نیز مراقب باشید :

زمانی که به رستوران می‌روید خجالت را کنار بگذارید. اگر غذایی سفارش داده‌اید که احتمال می‌دهید روغن زیادی داشته باشد از پیشخدمت بخواهید روغن یا خامه‌ کمی به غذای شما اضافه کنند. یا این که می‌توانید بخواهید سس غذایتان را جداگانه سرو کنند تا به اندازه‌ای که می‌خواهید اضافه کنید. به جای سیب زمینی سرخ کرده سالاد یا سیب‌زمینی تنوری سفارش دهید.

اطلاعات خودتان را بالا ببرید :

در مصرف مافین‌ها، کاپ کیک یا کیک یزدی و غیره احتیاط کنید. اگرچه به نظر می‌رسد با خوردن چند تا کیک زمین که به آسمان نمی‌رسد اما باید بدانید که این مواد غذایی سرشار از قند و چربی هستند. این کیک‌ها حاوی حدود ۱۶‌گرم چربی هستند که معادل یک چهارم کره است. حتماً برچسب این قبیل مواد غذایی و ترکیبات آن‌ها را مطالعه یا درخصوص آن سوال کنید.

کمی تا نیمه‌ای گیاه‌خواری کنید :

هر هفته دو غذای حاوی ماهی میل کنید و حداقل یک غذای تهیه شده از سبزیجات. ماهی‌های چرب حاوی چربی کمتری از گوشت هستند و چربی‌های مفیدی مانند امگا ۳ دارند.


موضوعات مرتبط: بهداشت، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 20 خرداد 1392برچسب:, ] [ 1:33 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

طب سنتی

 

 

گیاهان مختلف دارای خواص زیاد و متفاوتی هستند، با این حال خوب است بدانیم که برای هر بیماری یا مشکل خاص، چه گیاهانی مفیدتر است.

اما این بدان معنا نیست که آن ها را به صورت خودسرانه و به مقادیر زیاد دریافت نماییم. پروفسور روگر بیارد، پژوهشگر دانشگاه آدلاید می گوید: بسیاری از ترکیبات گیاهی می ‌توانند حاوی غلظت ‌های کشند‌ه‌ ای از آرسنیک، جیوه و سرب باشند. این مواد ممکن است سبب بروز بیماری های جدی و یا حتی منجر به مرگ مصرف کننده شوند، به ویژه اگر در مقادیر بسیار زیاد مصرف شده و یا به جای خوردن، تزریق شوند.

نکته ی قابل ملاحظه ی دیگری که لازم می دانم آن را عنوان کنم این است که گیاهان دارویی مختلف را با توجه به توصیه‌های اطرافیان و دوستان و بدون هیچ گونه مطالعه و آشنایی مصرف نکنید و استفاده از این گیاهان بهانه ای نباشد که در دوران بیماری، درمان اصلی خود را به تعویق بیندازید و از خوردن داروهایی که پزشک تان تجویز کرده است، فاصله بگیرید.

این تقسیم بندی برگرفته از کتاب گیاهان دارویی و گیاه درمانی آقای دکتر محمد حسین صالحی سورمقی، دانشیار دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.

 

گیاهان دارویی آرام بخش، ضد افسردگی، مقوی اعصاب و محافظ اعصاب:

اسطوخودوس، بابونه، بادرنجبویه، بهارنارنج، جوی دوسر، جینسینگ، جینکو، چای، رازک، ریحان، زردچوبه، زعفران، سنبل الطیب، علف چای، کرفس، گل رنگ، گل ساعتی، گل گاوزبان، نعنا فلفلی و نعنا قمی.

 

گیاهان دارویی ادرارآور

بومادران، جعفری، چای، ذرت، قره قات، علف چای، کدوتنبل، کرفس، گزنه، گل رنگ، گل گاوزبان، لیموترش، مرزه، همیشه بهار و هویج.

 

گیاهان دارویی افزایش دهنده ی قوای جنسی

انیسون، بادام زمینی، توت فرنگی، پنج انگشت، جعفری، جینسینگ، رازیانه، ریحان، زردآلو، زعفران، سیر، شاه تره، شنبلیله، فلفل، کرفس، گردو، گشنیز، نعنا فلفلی، نعنا قمی، همیشه بهار و هویج.

 

گیاهان دارویی استروژنیک و ضد استروژن (تنظیم کننده اختلالات هورمونی)

پنج انگشت، رازک، رازیانه، کتان.

گیاهان دارویی شیرافزا

انیسون، بادام زمینی، پنج انگشت، رازک، رازیانه، ریحان.

 

گیاهان دارویی ضد آلرژی (ضد حساسیت)

انگور، بادرنجبویه، خارمریم، دارچین، زردچوبه، شاه تره، نارنج

گیاهان دارویی ضد آلزایمر

اسطوخودوس، اکلیل کوهی، انگور، بادرنجبویه، جینکو، چای، ریحان، کرفس، مریم گلی

گیاهان دارویی ضد اسهال

اوکالیپتوس، به، بومادران، چای، دارچین، سیب، گون، ماست، مرزه

 

گیاهان دارویی ضد اکسیدان

آویشن، انگور، اکلیل کوهی، بابونه، بادام زمینی، توت فرنگی، جعفری، جین سینگ، جینکو، چای، خارمریم، ریحان، زردچوبه، زعفران، زنجفیل، زیتون، سویا، فلفل، قاصدک، قره قاط، علف چای، کدوتنبل، کرفس، کنگرفرنگی، گردو، لیموترش، مرزه، مریم گلی، نارنج، نعنا فلفلی، هویج.

 

گیاهان دارویی ضد تعریق و عطش

فلفل، لیموترش، مریم گلی، مرزه.

 

گیاهان دارویی ضد درد و التهاب

اسطوخودوس، اکلیل کوهی، اوکالیپتوس، بومادران، جعفری، خارمریم، زنجفیل، فلفل، قره قاط، علف چای، کرفس، گل رنگ، مرزه، همیشه بهار

 

گیاهان دارویی ضد سرطان

انگور، پیاز، توت فرنگی، جین سینگ، جینکو، چای، زردچوبه، سویا، سیر، فلفل، علف چای، کرفس، گون، ماست، مرزه، همیشه بهار، هویج.

 

گیاهان دارویی ضد سم

اکلیل کوهی، زیتون، سیر، فلفل، قاصدک، لیموترش، نعنا فلفلی.

 

گیاهان دارویی ضد میکروب، ضد قارچ و ضد ویروس

آویشن، انگور، اکلیل کوهی، انیسون، اوکالیپتوس، بادرنجبویه، بارهنگ، بومادران، پیاز، پنج انگشت، جعفری، چای، حنا، دارچین، رازیانه، زردچوبه، زنجفیل، سرخارگل، سیر، عسل، فلفل، قره قاط، علف چای، کرفس، گردو، گشنیز، گل رنگ، ماست، مرزه، نعنا فلفلی، نعنا قمی، همیشه بهار

 

گیاهان دارویی قاعده آور

اسطوخودوس، اکلیل کوهی، انیسون، بابونه، بومادران، پنج انگشت، جعفری، رازک، زعفران، خارمریم، کرفس، گل رنگ.

 

‎گیاهان دارویی کاهش دهنده اسید اوریک

اسفرزه، بارهنگ، جعفری، جو دو سر، زیتون، سرخ ولیک، کرفس، نارنج، هویج.

 

گیاهان دارویی کاهش دهنده ترشح شیر

جعفری، مریم گلی، هویج.

 

گیاهان دارویی کاهش دهنده قند خون

اسطوخودوس، اوکالیپتوس، پیاز، جو، جین سینگ، زیتون، سیر، شنبلیله، قاصدک، کدوتنبل، کرفس، کنگرفرنگی، گردو، گزنه، گشنیز، هویج.

 

گیاهان دارویی کاهش دهنده میل جنسی

رازک، مریم گلی، نعنا فلفلی.(همان طور که مشاهده می کنید نعنا فلفلی و خیلی از گیاهان دیگر هم در کاهش و هم در افزایش یک مورد خاص دیده می شوند، این مساله به این دلیل است که این گیاهان خواص تعدیل کننده دارند، مانند انگور که هم خاصیت لاغر کنندگی دارد و هم خاصیت چاق کنندگی.)

 

گیاهان دارویی محرک سیستم دفاعی بدن

آویشن، انگور، بابونه، بارهنگ، جو دو سر، جین سینگ، ختمی، زردچوبه، سرخارگل، سیر، قره قاط، مریم گلی.

 

گیاهان دارویی مسهل

انگور، اسفرزه، بادام، توت فرنگی، ختمی، زیتون، سنا، صبر زرد، کتان، کرچک، گون.

 

گیاهان دارویی موثر بر بهداشت و سلامت پوست

آواکادو، آویشن، اسیدهای گیاهی، انگور، بابونه، بادام، بادام زمینی، پنیرک، توت فرنگی، جو دو سر، حنا، خارمریم، ختمی، زیتون، شنبلیله، شیرین بیان، شاه تره، صبرزرد، عسل، گزنه، ماست، همیشه بهار، هویج.

 

گیاهان دارویی موثر بر اختلالات دستگاه تنفس

آویشن، اسفرزه، اوکالیپتوس، بارهنگ، بومادران، پنیرک، پیاز، جو، جین سینگ، جینکو، چای، ختمی، زردآلو، سیب، سرخارگل، شیرین بیان، عسل، فلفل، گل گاوزبان، مرزه، نعنا فلفلی، نعنا قمی.

 

گیاهان دارویی موثر بر قلب و عروق(کاهش چربی، کاهش کلسترول، کاهش فشار خون و موارد دیگر)

آواکادو، آویشن، اسفرزه، اکلیل کوهی، انگور، بابونه، بادام زمینی، بارهنگ، پیاز، جعفری، جو، جین سینگ، جینکو، چای، زنجفیل، زیتون، سرخ ولیک، سویا، سیب، سیر، شنبلیله، فلفل، قره قاط، علف چای، کتان، کدو تنبل، گزنه، کنگر فرنگی، گردو، گشنیز، گل رنگ، گل گاوزبان، لیموترش، ماست، نارنج، همیشه بهار، هویج.

 

گیاهان دارویی موثر بر دستگاه گوارش(ضد درد، نفخ و اسپاسم، ضد یبوست، مقوی و محرکه هضم)

آویشن، اکلیل کوهی، انیسون، اسطوخودوس، بابونه، بادرنجبویه، بومادران، به، توت فرنگی، پیاز، جعفری، جو دو سر، حنا، دارچین، رازک، رازیانه، ریحان، زردآلو، زردچوبه، زعفران، زنجفیل، سیر، شیرین بیان، عسل، علف چای، فلفل، قاصدک، قره قاط، کرفس، کنگر فرنگی، گشنیز، گل ساعتی، گل گاوزبان، گون، لیموترش، مرزه، مریم گلی، نارنج، نعنا فلفلی، نعنا قمی، همیشه بهار، هویج.

گیاهان دارویی موثر در اختلالات کبدی

انگور، انیسون، جعفری، چای، خارمریم، زردچوبه، سویا، سیر، شاه تره، قاصدک، کنگرفرنگی، گیاه رنگ، نارنج


موضوعات مرتبط: طب سنتی، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 20 خرداد 1392برچسب:, ] [ 1:5 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

از این آب‌معدنی‌ها استفاده نکنید!
 
سلامت > عمومی- آب‌معدنی‌هایی که در فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی و آشامیدنی در معرض حرارت و زیر نور آفتاب داغ نگهداری می‌شوند مشکل مصرف دارند و مردم توجه داشته باشند از این آب‌معدنی‌ها استفاده نکنند.
  
کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن بیان این مطلب به سایت‌وب‌دا (وزارت بهداشت) گفت: در مورد تاریخ مصرف آب‌معدنی‌ها اگر این آب‌معدنی‌ها در معرض حرارت نباشد مصرف آنها تا یک سال هم مانعی ندارد، اما اگر در شرایطی نگهداری و عرضه شوند که تحت‌تأثیر مستقیم حرارت باشند حتی قبل از ۶‌ماه هم غیرقابل مصرف هستند. علی اکبر کمالی اردکانی افزود:

مردم باید توجه داشته باشند از این آب‌معدنی‌ها استفاده نکنند، زیرا مواد نفتی پس از جدا شدن در آب و مصرف محتویات آن، افراد را دچار بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان می‌کند. وی در ادامه گفت: ترکیبات شیمیایی موجود در بطری‌های پلاستیکی بیشترین تأثیر خود را بر غدد چربی و لنفاوی می‌گذارد و در برخی بافت‌های بدن، باعث بروز تومور می‌شود.

این کارشناس صنایع غذایی گفت: برخی فروشندگان برای بازارگرمی، آب‌‌معدنی‌ها را در معرض دید مشتری و زیر نور آفتاب می‌چینند و این کار به‌شدت بر کیفیت آب‌‌معدنی تأثیر منفی می‌‌گذارد. بسته‌بندی آب‌های معدنی و آشامیدنی، جزو مناسب‌ترین و سالم‌ترین نوع بسته‌بندی‌هاست و چنانچه بطری‌های آب‌معدنی در شرایط عادی نگهداری شوند، خطری مصرف‌کننده را تهدید نمی‌کند. ولی نگهداری این بطری‌ها زیر نور آفتاب، یا یخ زدن آب در آنها برای سلامتی مضر است.

کمالی اردکانی افزود: برخی افراد بطری‌های آب‌معدنی را در فریزر می‌گذارند تا یخ بزند. سپس هنگام بیرون رفتن از منزل آن را برمی‌دارند تا بتوانند آب خنک بنوشند. درحالی‌که این کار برای سلامتی بدن ضرر دارد. وی در ادامه گفت: طراحی اولیه بطری‌های پلاستیکی به‌نحوی است که درصورت انجماد آب در آنها، در اثر بروز تغییراتی در پلیمرهای این ظروف، مواد مضری وارد آب آنها می‌شود. لذا باید از انجماد آب در این بطری‌ها خودداری کرد. این ظروف صرفاً برای نگهداری آب در درجه حرارت یخچال (صفر تا ۴ درجه سانتی‌گراد) طراحی شده‌اند؛ به‌عبارتی طراحی آنها برای شرایط سرد و خنک است، نه انجماد.

کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: اگر بطری‌های پلاستیکی در معرض آب جوش قرار گیرند، مواد شیمیایی مضر آن ۵۵ برابر حالت معمولی آزاد می‌شوند. وی افزود: هر چند که این بطری‌ها در شرایط مناسب نگهداری، ضرری ندارند، ولی سعی کنید در مواقعی که به شیشه آب دسترسی ندارید (مثل بیرون منزل) و در مواقع ضرورت، از این بطری‌های پلاستیکی استفاده کنید. استفاده مداوم و همیشگی از بطری‌ها توصیه نمی‌شود، زیرا نوشیدن آب از بطری‌های پلاستیکی، خطر داخل شدن مواد شیمیایی سمی به درون بدن را تا ۷۰ درصد افزایش می‌دهد.

کمالی اردکانی در پایان گفت: ماده شیمیایی بیسفنول آزاد شده از این بطری‌ها، سیستم هورمونی افراد را مختل می‌کند و در نتیجه روی اندام‌ها و توانایی‌های تولیدمثلی تأثیر نامطلوب دارد. همچنین به مغز آسیب می‌رساند و سبب بروز بیماری‌های قلبی، سرطان، چاقی و دیابت می‌شود.


موضوعات مرتبط: بهداشت، آب، صنایع غذایی، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 18 خرداد 1392برچسب:, ] [ 23:59 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 
آیا ماءالشعیر برای سلامتی مفید است؟
 
ماءالشعیر دارای چند نوع ترکیب مختلف از جمله ساکارز، گلوکز، مالتوز و ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، اسیدهای آلی، انواع آمینواسیدها، املاح، اسید نوکلئیک و آب گازدار است.
  
ماءالشعیر یکی از نوشیدنی‌های معمول است که از جوانه «جو» حاصل می‌شود و در رفع تشنگی مؤثر است.
 
هر ۱۰۰ سی سی ماءالشعیر معمولی حدود ۲۵ کالری انرژی دارد.
 
ویتامین‌ها گروه B محلول در آب هستند و به راحتی وارد فاز آبی ماءالشعیر در حین جوشش می‌شوند که در سنتز میانجی‌های عصبی نقش مهمی دارند، باعث رفع استرس و بسیاری از اختلالات عصبی دیگر می‌شوند.
 
ماءالشعیر به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه B و اسید آمینه برای پوست و مو بسیار مفید است و خواص درمانی بسیاری برای خانم‌ها دارد و تا حدودی در افزایش ضریب هوشی مؤثر است.
 
ماءالشعیر در رفع خستگی اعصاب، مؤثر است و به دفع سنگ‌های کلیوی کمک می‌کند. ماءالشعیر در تأمین آب و الکترولیت‌های بدن مؤثر است همچنین ماءالشعیر از استحصال دانه‌های جو به دست می‌آید و علاوه بر جو از آب رازک و سایر افزودنی‌های مجاز خوراکی در آن به کار می‌رود.
 
ماءالشعیر دارای چند نوع ترکیب مختلف از جمله ساکارز، گلوکز، مالتوز و ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، اسیدهای آلی، انواع آمینواسیدها، املاح، اسید نوکلئیک و آب گازدار است.
 
مزه تلخ ماءالشعیر، مربوط به رازک می باشد. رازک همچنین خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد که به پایداری ماءالشعیر کمک می‌کند.
 
عصاره مالت جو حاوی فیبرهای غذایی محلول می باشد که در رفع التهاب روده، یبوست ، فتق معده بسیار موثر است.
 
فیبرها اثرات زیادی در بدن دارند، از قبیل باعث تنظیم عملکرد روده، کاهش خطر بیماری‌های قلبی و بعضی انواع سرطان می گردند.
 
ماءالشعیر غنی از فلاوونوئیدها، کاروتنوئیدها و آنتوسیانین‌ها می باشد که در بهبود عملکرد خون‌رسانی قلب و کاهش ابتلا به پرفشاری خون و سلامت کلیه‌ها، محافظت از بدن در برابر بروز سرطان‌ها، سکته‌های قلبی و مغزی بسیار مؤثر می باشند.
 
زیاده‌روی در مصرف ماءالشعیر، به علت داشتن قند و گازCO2 برای سلامتی مضرّ است، زیرا قند و اسید موجود در آن باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. قند باعث ایجاد کالری اضافی و چاقی می‌شود.


موضوعات مرتبط: بهداشت، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 18 خرداد 1392برچسب:, ] [ 22:47 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

 

آنچه که در مورد پوست کیوی نمی دانید

ویتامین E یکی از ویتامین های محلول در چربی است. دلیل اهمیت این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی آن می باشد که عبارتست از کاهش عوامل شیمیایی مخربی که در اثر استرس های فیزیولوژیکی و محیطی در بدن به وجود می آیند. روغن های گیاهی، مغزها و جوانه گندم از منابع غذایی ویتامین E به شمار می روند.

تحقیقات اخیر محققان فرانسوی نشان می دهد که دو میوه آووکادو و کیوی نیز سرشار از ویتامین E هستند. آووکادو میوه ای روغنی است که به دلیل دارا بودن بسیاری از مواد مغذی به ویژه اسیدهای چرب مفید می تواند به عنوان یکی از اجزای سالاد سبزیجات ،به رژیم غذایی افزوده شود.

کیوی به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از مواد مغذی از جمله ویتامین C و فلاونوئیدهای مختلف اهمیت بسیار زیادی در تامین سلامت و پیشگیری از بیماری های مختلف دارد. بر اساس مطالعات اخیر از این پس کیوی به عنوان یکی از منابع ویتامین E نیز به شمار رفته و در پیشگیری از انواع سرطان ها نقش دارد.

نکته مهم این است که بخش عمده ویتامین E، در پوست کیوی موجود است، بنابراین توصیه می شود که این میوه را به خوبی شسته و با پوست مصرف نمایید.


موضوعات مرتبط: بهداشت، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 14 خرداد 1392برچسب:, ] [ 6:34 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 
درد و خونریزی لثه می تواند نشانه های بدی برای بدن باشند از این رو دقت لازم را در مورد آن داشته باشید و به طور کلی همیشه دندان ها را جدی بگیرید.
به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، دندان های ما همیشه رازهای خاصی داشته اند که شاید در مورد آن ها چیز زیادی نمی دانیم. دندان می تواند بیماری های خود و یا بیماری های دیگر بدن را به راحتی به شما بگوید. تنها باید با نشانه های مهم آن آشنا باشید تا مبادا با نادیده گرفتن آنها دچار مشکلات بزرگتر شوید.

** دردهای ناگهانی دندان را جدی بگیرید چرا که می توانند نشانه هایی از حفره یا باکتری های خطرناک در دهان باشند. دردهای تیز و ناگهانی در هنگام خوردن غذا می تواند نشانه  وجود باکتری هایی باشد که شکر غذاها را گرفته و تبدیل به اسید می کنند تا دندان شما سوراخ شود. در مواجه با این مشکلات سریعا به پزشک مراجعه کنید.

** اگر به طور ناگهان دندان های شما ترک خورده یا لق می شوند نیازی به دندانپزشک ندارید بلکه باید ابتدا کمی به سلامت دندان هایتان توجه کنید سپس سریعا به یک پزشک فک مراجعه کنید. این موارد می تواند نشانه ای از بیماری های فک باشد که استخوان های اطراف دندان را تضعیف می کند.

** خونریزی بدون پیش زمینه نیز می تواند نشانه ای از بیماری های هورمونی باشد در این موارد باکتری های خاصی در حال رشد در بدن شما هستند که می توانید با رعایت بهداشت دندان آن را از بین ببرید ولی اگر خونریزی برای مدت بیش از دو روز به طول انجامید به پزشک مراجعه نمایید.

** اگر در داخل دهان سوزش های شدید حس می کنید یا دهان شما درد می کند ممکن است به میزان زیاد از خوراکی های اسیدی استفاده کرده باشید که البته پس از یکی دوروز خوب خواهد شد ولی اگر این دردها بیش از دو روز به طول انجامید سریعا به پزشکمراجعه کنید چرا که کمبود ویتامینA در بدن شما بیداد می کند.

** درد و خونریزی لثه می تواند نشانه های بدی برای بدن باشند از این رو دقت لازم را در مورد آن داشته باشید. خونریزی های لثه می تواند از بیماری های قلبی یا بیماری های دهان دندانی خبر دهد که می توانید با استفاده از این نشانه ها آن ها را کشف کزده و سریعا درمان کنید.


موضوعات مرتبط: بهداشت، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 13 خرداد 1392برچسب:, ] [ 5:42 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]


کُندُر گیاهی دارویی است از راسته افراها (Sapindales) که از صمغ آن هم به عنوان خوشبو کننده استفاده می‌شود. صمغ کندر را معمولا با اسفنددانه می‌سوزانند.
کندر مقوی قلب-حافظه- صاف شدن صدا- ضد خلط خونی است.
نام علمی این گیاه Boswellia thurifera یا B. sacra است. طعم این عصاره بسیار تلخ است .
محققان دریافتند که تجویز کندر ، به ویژه دوز ‏‎g/kg‎‏0/05 ، در دوران بحرانی رشد و نمو سیستم عصبی جنین و نوزاد ، موجب افزایش چشمگیر (001/0>‏‎p‎‏) قابلیتهای یادگیری ، به ویژه تقویت و نگهداری حافظه می شود . از این رو به نظر می رسد که کندر می تواند دارای تاثیری مثبت بر روند تکامل مغز و احتمالا شکل گیری مناسب درختهای دندریتی ، اکسونها و برقراری ارتباطات صحیح بین آنها باشد.

آن چه از روایات راجع به کندر آمده به این شرح است:

پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ):
به زنان باردار خود، کندر بدهید؛ چرا که عقل کودک را افزون مى کند.
پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ):
بر شما باد کندر؛ چرا که ... عقل را افزون مى کند، ذهن را ذکاوت مى دهد، چشم را جلا مى بخشد و فراموشى را از میان مى برد.
امام رضا (علیه السلام ):
فراوان کندر بخورید، آن را در دهان نگه دارید و بجوید. بلغم معده را مى زداید و آن را تمیز مى کند، عقل را استحکام مى بخشد و غذا را مى گوارد.

بهترین راه مصرف کندر
آنرا کوبیده و هر روز صبح ناشتا یک قاشق مربا خوری از آنرا در یک استکان آب حل کرده و مصرف نمایید.
همچنین میتوانید آنرا در دهان گذاشته و به صورت آدامس از آن استفاده نمایید اما کمی تلخ میباشد.

بی خوابی، بد خوابی، نگرانی و اضطراب، سوء هضم، یبوست مزاج، پرخوری، به جای نظم در غذا، خوردن مواد مختلف به فاصله های کم، زیاد خوردن ماست ترش و دوغ ، خوردن زیاد مقدار پنیر، سیب ترش، مقدار زیادی گشنیز هر کدام به طریقی فعالیت های فکری را دشوار یا حافظه و سرعت انتقال را موقتا کند می کند.
بر عکس خواب مناسب، استراحت، اطمینان خاطر، تغذیه مناسب و منظم، مزاج مرتب، مطالعه در زمان مناسب ( نه بلافاصله بعد از صرف غذا ) خوردن مقدار مناسبی از خرما یا کشمش، عسل و گردو به همراه پنیر، آجیل به مقدارکم، تنفس عمیق در هوای سالم و ورزش صبحگاهی، استفاده از شیر یا شیر کاکائو در صورت امکان، استراحت نیم ساعته در نزدیکی ظهر، بیدار ماندن بعد از نماز صبح یا بعد از طلوع آفتاب، خودداری از خواب نزدیک غروب آفتاب موجب نشاط و فعالیت مغز و افزایش حافظه و آمادگی برای کارهای فکری می شود.
خوردن صبحانه در ساعات اولیه بامداد (صبح نسبتا زود) به این مقصود کمک می کند . استفاده از مقدارکمی زنجبیل در غذاها ( به جای ادویه دیگر یا همراه آنها ) نیز مفید است. تلاوت آیات قرآن کریم و روزه ماه مبارک رمضان نیز به دلایلی که نیاز به بحث جداگانه دارد، در افزایش حافظه مؤثر است.

برای تقویت حافظه، مصرف آنتی‌‌اکسیدان‌ها(مثل میوه‌ و سبزی ها) که از سلول‌های بدن دفاع و آنها را تغذیه می‌کند، پیشنهاد شده است. آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین از رسوب‌کردن چربی در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کنند و باعث می‌شوند که خون به راحتی جریان پیدا کند و به مغز برسد.
مطالعاتی که در دانشگاه پزشکی هاروارد انجام شده، نشان داده است افرادی که مقدار زیادی سبزیجات تازه استفاده می‌کنند، کمتر دچار فراموشی و تضعیف حافظه می‌شوند.

مغز برای انجام فعالیت های طبیعی خود به استیل کولین نیاز دارد که منشأ آن از لسیتین می باشد. وقتی لسیتین ازطریق غذا دریافت می شود طی مراحل جذب وهضم به کبد وارد شده ، شکسته و کولین که جزئی از ساختمان لسیتین است از آن جدا می شود که از این کولین آزاد شده بسیاری از مواد حیاتی و ضروری بدن ساخته خواهد شد.
یکی از نقش های مهم کولین در ساختن استیل کولین است. استیل کولین اهمیت بسیاری برای فعالیت مغز و مرکز حافظه دارد و با بودن استیل کولین، مغز و مرکز حافظه توانایی ضبط و نگهداری صحبت ها، نوشته ها و دیده ها را خواهند داشت و تا زمانی که این ماده حیاتی یعنی استیل کولین ساخته شده از لسیتین به اندازه کافی به مغز برسد ما دچار فراموشی نمی شویم و برعکس در اثر کاهش مقدار استیل کولین به دنبال کمبود لسیتین ، حتی به مدت کوتاه، قدرت حافظه کاهش یافته و فرد قدرت حفظ طولانی صحبت ها و دیده ها را از دست خواهد داد و یا مطالب و مسائل جدید را به سختی به خاطر می سپارد.
منابع غذایی لسیتین
لسیتین درعدس، ذرت، شیر، زرده تخم مرغ، تخم آفتابگردان، جوانه گندم، بادام زمینی، آرد جو و سر، کبد (جگر) گوساله و... وجود دارد ولی از همه بیشتر در لوبیای سویا یافت می شود. مقدار لسیتین موجود در لوبیای سویا بسیار بالاتر از لسیتین سایر مواد ذکر شده می باشد و به همین علت در سازمان بهداشت جهانی(WHO) سویا را، سلطان لسیتین معرفی کرده اند. به عبارتی کیفیت لسیتین گرفته شده از سویا از سایر ترکیبات بهتر و بالاتر می باشد..

این روزها نبرد بین کربوهیدرات و پروتئین بسیار زیاد است، به خصوص اینکه رژیم‌های پُر پروتئین و کم کربوهیدارت اثرات مطلوبی در کاهش وزن و افزایش هوشیاری از خود نشان داده‌اند. البته نه قندها و نه پروتئین‌ها، نقش مستقیمی در افزایش توانایی فرد برای تمرکز ایفا نمی کنند و به عنوان منبع قدرت مغزی به حساب نمی‌آیند. اما نباید کل تاثیرات را نادیده گرفت.
در بدن، کربوهیدرات‌ها (قندها) به گلوکز تبدیل می‌شوند. این کار حداقل 2 تا 4 ساعت طول می‌کشد، در حالی که تجزیه پروتئین‌ها حداقل به 4 ساعت زمان نیاز دارد. بنابراین نمی توان گفت یک ماده غذایی اثرات معجزه آسایی بر حافظه داشته باشد.
متخصصان تغذیه معتقدند ترکیبی از غذاها مثل میوه‌جات، سبزیجات، غلات و دیگر مواد غذایی در کل باعث بهبود سلامت جسم و ذهن می‌شوند و اگر فردی رژیم غذایی سالمی داشته باشد، کل فعالیت‌های جسمی و ذهنی او در حد مطلوب و مورد نظر قرار می‌گیرند.
عامل دیگری که ممکن است با تمرکز ذهن افراد رابطه داشته باشد، پُرخوری یا کم خوری است.
اگر فردی قبل از انجام یک کار مهم، پُرخوری کند، احساس خواب آلودگی می‌کند، زیرا گردش خود از مغز به سمت معده منحرف می‌شود تا عمل هضم غذا به بهترین نحو صورت گیرد. از سوی دیگر افرادی که کالری کافی دریافت نمی کنند و از وعده غذایی خود صرف نظر می‌کنند یا تحت رژیم ‌های سخت غذایی قرار دارند، نمی توانند تمرکز خوبی داشته باشند و حواس آنها به راحتی پرت می‌شود.
به علاوه تحقیقات نشان داده است کودکانی که صبحانه میل می‌کنند، حافظه کوتاه مدت بهتری نسبت به همکلاسی‌های خود که صبحانه نمی‌خورند، دارند. در ضمن کودکانی که صبحانه‌های پُر کالری می‌خورند (مثل کیک، شکلات، شیرینی و...) تمرکز خوبی ندارند.
رژیم‌های غذایی پُر چرب نیز روی آگاهی و تمرکز، اثرات منفی دارد، طوری که حافظه و یادگیری تضعیف می‌شود، پس نمی‌توان از افرادی که غذاهای پُرچرب می‌خورند، انتظار هوش آنچنانی داشت.
قفسه‌های مغازه‌ها یا داروخانه‌ها پر از قرص‌ها، شربت‌ها و مکمل‌های ویتامین، املاح و مواد گیاهی است که روی همه آنها قید شده که از نظر جسمی و ذهنی باعث تقویت شما می‌شوند. تعداد این مواد آنقدر زیاد است که قابل شمارش نیست، اما مطمئن باشید این مواد آن طور هم که درباره آنها تبلیغ شده، سودمند نیستند و اگر یک امتحان یا مصاحبه بزرگی در پیش دارید، بهتر است برای تقویت حافظه و تمرکز خود، بر روی این مواد حساب باز نکنید.
گزارش‌هایی وجود دارد که می‌گوید ویتامین‌های E,C,B و بتاکاروتن و منیزیم می تواند قدرت مغز را تقویت کنند. اما هیچ کس ثابت نکرده که قرص های حاوی این مواد بتوانند باعث تقویت حافظه و تمرکز شوند. در ضمن وقتی مقدار زیادی از این مواد در غذاهای طبیعی وجود دارند، چرا به سراغ قرص های آنها برویم؟
ویتامین C را به راحتی در مرکبات می‌توان یافت. بتاکاروتن در هویج ، اسفناج و دیگر سبزیجات برگ دار سبز وجود دارد. قرص های ویتامینی و مکمل موارد مصرف خاصی دارند و هیچ وقت نمی‌توانند جای مواد غذایی را بگیرند.
به تازگی نظریه‌هایی مطرح شده که قابل توجه است. مثل مواد غذایی حاوی اسید‌های چرب امگا3(مثل ماهی)، وین پوستین(که در یک گیاه وجود دارد) یا کولین(ماده مغذی اصلی موجود در لسیتین) دارای اثرات خاصی هستند و بر سلامت ذهن، تاثیرات مثبتی دارند و محققان در تلاشند ترکیبی از این مواد را در اختیار افراد بگذارند تا قدرت حافظه آنها تقویت شود.
فکر نکنید اگر غذای خاصی مصرف کنید، تمرکز و حافظه شما قدرت فوق العاده‌ای پیدا می‌کند. اگر امتحان یا مصاحبه‌ای در پیش دارید و دوست دارید حافظه و تمرکز شما قدرت خوبی داشته باشند، نکات زیر را به خاطر بسپارید:
- کارهای لازم را برای آمادگی خود، از قبل انجام دهید، سر فرصت و بدون عجله.
- شب قبل، خوب بخوابید.
- ورزش را در برنامه زندگی خود به طور منظم در نظر بگیرید.
- یک رژیم غذایی متعادل و حاول تمامی گروه های غذایی مصرف کنید. به هیچ وجه از ماده غذایی خاصی به منظور تقویت حافظه استفاده نکنید؛ چون ممکن است وضعیت شما را بدتر کند. از غذاهای طبیعی و سالم در حد معقول استفاده کنید تا ذهن شما برای هر کاری آماده باشد.


موضوعات مرتبط: طب سنتی، بهداشت، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 12 خرداد 1392برچسب:, ] [ 6:28 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

آشنایی با خواص پنیر


صبح با صبحانه معنی پیدا می‌کند و صبحانه با یک ماده سفیدرنگ به نام پنیر. پنیربانان و سبزی درسفره همه آدم‌های روی کره زمین بوده. اما از کی؟........


موضوعات مرتبط: صنایع غذایی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ یک شنبه 12 خرداد 1392برچسب:, ] [ 6:21 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

آنچه بايد درباره ي نيكوتين بدانيم

آيا ميدانيدكه نیکوتین یک ترکیب آلی نیتروژن‌دار است که بیشتر در گیاهانی مانند تنباکو و در اندازه‌های کمتر در گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، بادمجان و فلفل‌سبز یافت می‌شود. ۰٫۳ تا ۵ درصد گیاه خشک تنباکو را نیکوتین می‌سازد و یک زهر اثرگذار بر سامانه عصبی است که در بسیاری از حشره‌کش‌ها به کار می‌رود. نیکوتین در اندازه‌های کمتر یک انگیزنده‌های زیستی (محرک‌های زیستی) است و سبب اعتیاد و بسیاری از ویژگی‌های روانی دود تنباکو است. نیکوتیننیکوتین در اندازه‌های کم یک انگیزنده‌است که سبب افزایش هوشیاری، حافظه و فعالیت می‌شود ولی در اندازه‌های بیشتر به افزایش تپش قلب، فشارخون و کاهش اشتها می‌انجامد. نیکوتین هم انگیزنده و هم پریشان کننده‌است و اثر آن بر اساس شیوهٔ مصرف آشکار می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که همان‌گونه که اندازه‌های کم اثر انگیزندگی دارد در اندازه‌های بیشتر سبب افسردگی می‌شود. عضوی از گیاهان خانواده ی «سایه ی شب» است و بین ۰.۶ تا ۳ درصد جرم سیگار را تشکیل می دهد. تماس با فرم خالص این مایع در کمتر از چند ساعت باعث مرگ می شود چون نیکوتین از طریق سلول های غشایی پوست و سر مستقیما وارد جریان خون می شود. سیگاری هایی که از برچسب های نیکوتین استفاده می کنند به راحتی ممکن است دچار اوردوز و مرگ شوند خواص شیمیایی نیکوتین نیکوتین ، از کربن ، هیدروژن و اکسیژن تشکیل یافته است. در آب حل می‌شود و برای استخراج آن از گیاه تنباکو ، کافی است که تنباکوی تکه شده را برای دوازده ساعت در لیوان آب قرار دهید.


موضوعات مرتبط: بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 7 خرداد 1392برچسب:, ] [ 23:29 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

دانشمندان دانشگاه آکسفورد با مطرح کردن یک ایده تعجب برانگیز اظهار داشتند که عبور جریان الکتریسیته از مغز در حین درس های ریاضیات می تواند مهارتهای عددی را تا یک سوم افزایش دهد.
 
به گزارش مهر شرکت کنندگان در تحقیقات دانشگاه آکسفورد پس از عبور جریان الکتریسیته از مغزشان در محاسبات سریع تر شدند و توانایی یادگیری آنها پنج برابر بیشتر شد.
 
تیم تحقیقات دانشگاه آکسفورد به 51 دانشجو ریاضی آموزش داد و با عبور جریان الکتریسیته از مغز آنها، دانشمندان توانستند که مهارتهای عددی آنها را تا یک سوم افزایش دهد، آنها همچنین به این نتیجه رسیدند که مهارتهای محاسباتی شرکت کنندگان پنج برابر سریع تر شده است.
 
حدود نیمی از شرکت کنندگان، هنگام یادگیری یک جریان سبک از مغزشان عبور کرد، پس از پنج جلسه افرادی که از این فرآیند استفاده کرده بودند ارقام، جدول های زمانی و محاسبات را به سرعت به خاطر می آوردند که این سرعت و دقت درمقایسه با افرادی که تحت قرار گیری جریان الکتریسیته از مغزشان نبودند قابل توجه بود.
 
این افراد همچنین تا 30 درصد بیشتر توان محاسباتی داشتند. این درحالی است که این مهارت تا شش ماه بعد در آنها باقی ماند.
 
دکتر «روی کوهی کادوش» از کرسی روانشناسی آموزشی دانشگاه آکسفورد ابراز امیدواری کرد که این روش به افرادی که در ریاضیات مهارتی ندارد، کمک کند.
 
وی افزود: این تحقیق یک روش ارزان و مطمئن است که می تواند مهارتهای ریاضی افراد را با مداخله محدود ارتقا دهد. ما در این فرآیند آن بخش از مغز را که با ریاضیات سروکار دارد، تحریک کردیم چرا که مهارتهای ریاضی پایین برای بسیاری از افراد یک چالش محسوب می شود.این درمان بی درد و غیر تهاجمی است.
 
به طور تخمین یک نفر از هر پنج نفر با مهارتهای محاسباتی ابتدایی مشکل دارد این درحالی است که یک نفر از هر 15 نفر مبتلا به محاسبه پریشی (dyscalculia) است که این امر موجب می شود حتی شمارش برای آنها غیر ممکن باشد.
 
مشخص نیست که این تحریک الکتریکی چگونه عمل می کند اما اسکن های مغزی نشان می دهد که این امر ذخیره اکسیژن و مواد مغذی مغز را افزایش می دهد.
 
نتایج این تحقیق که در مجله بیولوژی امروز منتشر شده دربرگیرنده پنج جلسه 45 دقیقه ای ریاضی با حضور 25 نفر بوده که برای 20 دقیقه مغزشان با یک جریان الکتریکی سبک تحریک شده است.
این گروه اظهار داشت که این تحقیق می تواند موجب تغییر روش های جدید تدریس شده و بخش خفته مغز را که با اعداد سروکار دارد بیدار کند.
 
دکتر «کادوش» با اشاره به مسائل اخلاقی این تکنیک، اظهارداشت: هدف ما کمک به افرادی است که تواناییهای محدودی دارند البته این تکنیک می تواند به منظور ارتقای توانایی ها مورد استفاده افراد عادی یا فراتر از عادی نیز قرار بگیرد اما بحث درباره این این روش تقلب محسوب می شود یا خیر هنوز یک بخش باز است. اگر این روش در در دسترس همه قرار گیرد، ما آن را تقلب ارزیابی نمی کنیم.


موضوعات مرتبط: ریاضی ، آموزشی، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 7 خرداد 1392برچسب:, ] [ 18:50 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

متخصصان درباره اینکه چرا هنگام خواب دستها دچار بی‌حسی و خواب رفتگی می‌شود،‌ پیشنهاداتی را ارائه داده‌اند.


موضوعات مرتبط: بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 7 خرداد 1392برچسب:, ] [ 18:45 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

فوايد مصرف امگا 3:

1- كاهش كلسترول و تري گليسريدهاي خون.
2- كاهش فشار خون.
3- پيشگيري از بيماريهاي قلبي-عروقي. مصرف دو وعده ماهي در هفته خطر سكته و حملات قلبي را تا 50 درصد كاهش ميدهد.
4- كاهش وزن.
5- درمان و كاهش دردهاي مفاصل-آرتريت روماتوئيد و آرتروز.
6- درمان پوكي استخوان. امگا 3 جذب كلسيم را افزايش داده و رسوب كلسيم را در استخوانها تسهيل ميكند.
7- درمان افسردگي. افرادي كه امگا3 به اندازه كافي دريافت نميكنند بيشتر مستعد افسردگي ميباشند.
8- التايم سوختگيها. با كاهش التهاب و تسريع التيام زخمها.
9- امگا 3 علايم آسم را تخفيف داده و امگا 6 آن را تشديد ميكند.
10- كاهش دردهاي قاعدگي.
11- كاهش التهاب در سرتاسر بدن.
12- جلوگيري از تصلب شرايين.
13- شل شدن و گشاد شدن عروق خوني. حفظ انعطاف پذيري ديواره عروق و پيشگيري از تشكيل پلاك در ديواره عروق.
14- جلوگيري از رشد سلولهاي سرطاني.
15- افزايش سطح هورمون رشد.افزايش رشد عضلات.
16- كاهش لخته شدن خون. خاصيت ضد انعقادي. كاهش ويسكوزيته (گرانروي) خون.
17- افزايش تمركز و قوه ادراك.
18- نقش در تكامل مغز و رشد سلولهاي عصبي و حفظ سلامتي چشمها (مصرف آن به زنان باردار و شيرده توصيه ميگردد). درمان خشكي چشم.
19- كاهش بروز سرطانهاي پستان، تخمدان، پروستات، معده و روده بزرگ.
20- كنترل و تعديل اختلالات خود ايمني.
21- پيشگيري و يا درمان: آلزايمر- آسم- اختلال كم توجهي- بيش فعالي -اختلال دو قطبي-اختلالات تغذيه اي -سرطانها-اگزما-ميگرن-پسوريازيس-آكنه.
22- بهبود توان ذهني و حافظه.
23- جلوگيري از پيري زود رس.
24- كاهش و پيشگيري از آريتمي.
25- تثبيت انسولين وقند خون.
26- پوست را لطيف و نرم ميكند.



چه كساني نبايد امگا 3 مصرف كنند:

1- افرادي كه دچار اختلالات خوني ميباشند.
2- كساني كه پوستشان براحتي دچار كوفتگي و كبود شدگي ميگردد.
3- كساني كه از داروهاي رقيق كننده خون مثل آسپرين و يا وارفارين استفاده ميكنند. چونكه امگا 3 نيز داراي خاصيت رقيق سازي خون است.
4- افرادي كه به غذاهاي دريايي حساسيت دارند.
5- مصرف دوز بالاي امگا 3 سيستم ايمني بدن را سركوب ميكند بنابراين كساني كه سيستم ايمني بدنشان ضعيف است نبايستي از آن استفاده كنند.
6- افرادي كه فشار خون خيلي بالا و كنترل نشده دارند.

عوارض جانبي امگا 3:

مصرف به اندازه امگا 3 بسيار بي خطر است. 1- مصرف بيش از حد امگا 3 موجب اسهال، احساس تهوع و احساس طعم ناخوشانيد در دهان ميشود.
2- مصرف دوز بالاي امگا 3 جذب ويتامينهاي A-D-E وK را كاهش ميدهد.
3- بوي ماهي در تنفس، مدفوع روغني و چرب از عوارض نادر مصرف امگا 3 ميباشد.
4- در برخي افراد ديابتي موجب بالا رفتن قند خون ميگردد.
5- مصرف بيش از 3 گرم امگا 3 در روز خطر سكته هموراژيك (پاره شدن عروق مغز) را افزايش ميدهد.

نكته مهم در باره امگا 3:

امگا 3 به نور، حرارت و اكسيژن بسيار حساس ميباشد. وقتي امگا 3 در معرض اين 3 عامل قرار ميگيرد اكسيد شده و يا به اصطلاح فاسد ميشود. اكسيداسيون امگا 3 طعم آن را تغيير داده و ارزش غذايي آن را نيز از بين ميبرد. همچنين اكسيداسيون امگا 3 ايجاد راديكالهاي آزاد را ميكند كه منجر به سرطان ميگردد. بنابراين روغنهاي حاوي امگا 3 را در ظروف كاملا در بسته، بدور از نور و در يخچال نگه داري كنيد. هيچگاه روغنهاي غير اشباع چند گانه را براي سرخ كردن مواد غذايي مورد استفاده قرار ندهيد. ويتامين E از اكسيد شدن امگا 3 جلوگيري بعمل مي آورد.


موضوعات مرتبط: بهداشت، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 5 خرداد 1392برچسب:, ] [ 6:7 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 آنتي اکسيدان‌ها موادي هستند که از تشکيل راديکال‌هاي آزاد در سلول‌ها جلوگيري مي‌کنند. آنتي اکسيدان‌ها نقش مهمي در پيشگيري از سرطان دارند. لوتئين و زيگزانتين از مواد آنتي اکسيداني هستند که در تخم مرغ وجود دارند.اين مواد آنتي اکسيدان باعث جلوگيري از بروز آب مرواريد مي‌شوند. از آنتي اکسيدان‌هاي مهم بدن ميتوان به ويتامين E اشاره کرد.
 
از جمله آنتي‌اکسيدان‌هاي رايج و غذاهاي حاوي آن مي‌توان به اينها اشاره کرد:

ويتامين C که در مرکبات و آب ميوه؛ ميوه‌هاي توتي و ساير ميوه‌ها؛ سبزيجات به رنگ سبز تيره؛ فلفل قرمز و سبز.
ويتامين E که در روغن‌هاي گياهي، غلات کامل، و سبزي‌هاي برگ‌دار سبز يافت مي‌شود.
سلنيوم که در غلات کامل، اغلب سبزي‌ها، گوشت مرغ، تخم مرغ‌، و اغلب فراورده‌هاي لبني يافت مي‌شود.
بتاکاروتن که ميوه‌ها وسبزي‌هايي مانند کلم براکلي، اسفناج، هويج، سيب‌زميني شيرين، فلفل سبز و قرمز، زردآلو، طالبي يافت مي‌شود.


موضوعات مرتبط: بهداشت، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 5 خرداد 1392برچسب:, ] [ 6:5 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ حرفه وطن خوش آمدید
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حرفه وطن و آدرس herfevatan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
اسفند 1396
فروردين 1396 اسفند 1395 بهمن 1395 دی 1395 خرداد 1395 فروردين 1395 آذر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391
امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 2133
بازدید کل : 218264
تعداد مطالب : 511
تعداد نظرات : 65
تعداد آنلاین : 1



Alternative content



استخاره آنلاین با قرآن کریم


تعبیر خواب آنلاین

خطاطي نستعليق آنلاين