حرفه وطن
 
قالب وبلاگ

 

 

چرا قبل از ازدواج خونمان را آزمايش مي كنند؟
بعضي از مردم بر اين باورند كه آزمايش خون قبل از ازدواج براي اين است كه ببينند گروه خوني شما و همسرتان سازگار است يا خير. با وجود اين كه سازگاري گروه خوني در صورت حاملگي به شما كمك مي كند، ولي جزو آزمايش هاي معمول قبل از ازدواج نيست زيرا در هر صورت هنگام وقوع حاملگي، گروه خوني كنترل مي شود. ازدواج فردي از يك گروه خوني با فرد ديگري با همان گروه خوني يا هر گروه خوني ديگر، كاملا بلامانع و قابل قبول است. بدفهمي ديگر اين است كه بعضي ها فكر مي كنند آزمايش خون براي اين است كه معلوم شود شما و نامزدتان با يكديگر وابسته نيستيد.

 

در بيشتر كشورهاي دنيا، آزمايش خون استاندارد قبل از ازدواج شامل بررسي از نظر بيماري هاي سيفليس و سرخجه است. در نقاط اندكي از جهان آزمايش ايدز نيز انجام مي شود. در ايران آزمايش خون قبل از ازدواج براي بررسي ابتلا به سيفليس و تالاسمي (كم خوني) است. چرا خون فقط براي بعضي بيماري ها آزمايش مي شود.

 

علت اين كه آزمايش سيفليس انجام مي شود اين است كه اگر اين بيماري قبل از ازدواج تشخيص داده شود، فرد مبتلا مي تواند خود را معالجه كند و از انتقال بيماري به همسر خود جلوگيري كند. به علاوه، تشخيص و درمان سيفليس در خانم ها مي تواند از انتقال اين بيماري به جنين و عوارض آن هنگام حاملگي جلوگيري كند. بدين ترتيب، انتقال اين بيماري كنترل مي شود. وقتي اين برنامه در سال هاي 1930 و 1940 در ايالات متحده آغاز شد، سيفليس و ساير بيماري هاي منتقل شونده از راه جنسي به خصوص در شهرهاي بزرگ بسيار شايع بودند. در آن زمان، نگراني بسياري در زمينه پيشرفت اين بيماري در بين مردم وجود داشت. كشف آزمايش خوني كه مي توانست مواجهه قديم يا جديد با اين بيماري را نشان دهد، منجر به برنامه هاي غربالگري گسترده اي شد و براي كساني كه قصد ازدواج داشتند نيز مورد استفاده قرار گرفت. در صورت وجود شواهدي از عفونت، قبل از ازدواج فرد مبتلا درمان مي شود.

 

با وجود اين كه سرخجه در بالغان يك وضعيت جدي محسوب نمي شود، اما براي جنين در حال رشد بسيار مهم است، به خصوص در 3 ماهه اول. اين بيماري با اختلالات شديد هنگام تولد همراه است. شناخت زناني كه نسبت به اين بيماري ايمني ندارند (يعني قبلا مبتلا نشده اند يا واكسن نزده اند) مي تواند نشان دهد كه به چه كساني بايد قبل از حاملگي واكسن تزريق كرد و از خطرات احتمالي به جنين جلوگيري كرد. اگر خانمي نسبت به اين بيماري ايمني نداشته باشد و قبل از حاملگي هم واكسن نزده باشد، بايد از او بخواهيم به افرادي كه احتمال مي رود اين بيماري را داشته باشند، نزديك نشود. به همين دليل، غربالگري خانم ها از نظر ايمن بودن در مقابل اين بيماري قبل از ازدواج مفيد به نظر مي رسد. البته با وجود واكسيناسيون نوزادان در كشور، امروز كمتر كسي يافت مي شود كه نسبت به اين بيماري مصون نباشد.

 

تالاسمي يك بيماري ارثي است كه در آن مغز استخوان قادر به ساختن هموگلوبين طبيعي به مقدار كافي نيست و خود انواع مختلفي دارد و در همه افراد به يك شكل بروز نمي كند. تالاسمي انواع مينور و ماژور دارد. نوع ماژور همان حالتي است كه ما آن را تالاسمي نيازمند درمان مي دانيم. فردي كه تالاسمي مينور دارد، به ظاهر سالم است. مشكلي ندارد و مي تواند با يك فرد سالم ازدواج كند. اما مبتلايان به تالاسمي مينور اگر با فردي ازدواج كنند كه او هم تالاسمي مينور دارد، 25 درصد احتمال دارد كه فرزند مبتلا به تالاسمي ماژور به دنيا بياورند. به همين علت است كه قبل از ازدواج آزمايش خون از نظر تالاسمي انجام مي شود.

 

وقتي آزمايش ها كنار گذاشته مي شوند
با وجود آن كه آزمايش خون قبل از ازدواج مي تواند ما را در تشخيص و درمان بيماري ها كمك كند، ولي انجام آن در بعضي از كشورها متوقف شده است. فكر مي كنيد چرا اين اتفاق افتاده است؟ جواب آن واضح است؛ زيرا اين آزمايش در آن كشورها اثر چنداني نداشته و ديده شده است كه علاوه بر صرف وقت و هزينه، همسران باز هم به ميل خود با يكديگر ازدواج مي كنند و به نتايج آزمايش توجهي نشان نمي دهند.

 

به نظر مي رسد هنگامي كه بيماري هاي منتقل شونده از راه جنسي شيوع بيشتري داشت، غربالگري معقول تر به نظر مي رسيد. با اين وجود، مشكل بيماري هاي منتقل شونده از راه جنسي هنوز كاملا حل نشده است و مطالعات صورت گرفته پس از سال 1970 نشان داده اند كه چند مورد جديد از سيفليس با آزمايش خون قبل از ازدواج تشخيص داده شده است.

 

طبق مطالعه اي در كاليفرنيا، فقط 35 مورد از 300 هزار نفر در سال 1979 آزمايش مثبت داشته اند. يعني در واقع با تقسيم هزينه ها به اين نتيجه مي رسيم كه به ازاي هر فردي كه بيماري او تشخيص داده شده، 240 هزار دلار هزينه شده است!

 

اين كه چرا بعضي نقاط اين آزمايش را حذف كرده اند؛ ولي در بعضي مناطق همچنان انجام مي شود، اين است كه شيوع بعضي از بيماري ها در بعضي نقاط بالاتر است؛ اما در ساير مناطق اين بيماري ها شيوع چنداني ندارند و انجام آزمايش ها مقرون به صرفه نيست.

 

معلوم نيست در آينده چه اتفاقي رخ خواهد داد. ممكن است كشورهايي كه اين بيماري ها شيوع كمتري در آنها دارند، كم كم به اين نتيجه برسند كه ديگر نيازي به انجام آزمايش خون قبل از ازدواج ندارند و مانند برخي نقاط اين كار را از حالت معمول خود دربياورند.

در كشور ما به علت شيوع نسبتا بيشتر تالاسمي به نظر مي آيد هنوز آزمايش خون قبل از ازدواج ضروري باشد و زماني طولاني لازم است تا اين آزمايش از گردونه آزمايش هاي قبل از ازدواج حذف شود. با اين وجود، هنوز برخي از زوجين به اين آزمايش ها توجه كافي ندارند و جواب آن را جدي نمي گيرند. آنها بايد بدانند كه تولد نوزاد مبتلا به تالاسمي علاوه بر آن كه زندگي خانواده را با اختلال مواجه مي كند، هزينه هاي سنگيني را به شبكه بهداشتي كشور تحميل مي كند؛ هزينه اي كه مي تواند براي بيماري هاي غيرقابل پيشگيري و بهبود سطح بهداشت جامعه صرف شود. در زمينه بيماري هايي چون سيفليس نيز وضعيت به همين صورت است! پس با رعايت توصيه هاي پس از آزمايش خون قبل از ازدواج، زندگي آينده خود را از بيماري هاي قابل پيشگيري ایمن کنید.

 


موضوعات مرتبط: بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 19 بهمن 1391برچسب:, ] [ 6:36 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

آب لیمو مفید برای درمان سنگ كلیه
 متخصصان علوم پزشكی در انگلیس توصیه می‌كنند كه نوشیدن حتی مقدار كمی از آب لیموی تازه به صورت روزانه روشی موثر برای پیشگیری از تشكیل این سنگ‌های دردناك است
.
درد سنگ كلیه نه تنها خیلی شدید است، بلكه بسیار هم ترسناك و نگران‌كننده است، چون به طور كاملا ناگهانی آغاز می‌شود. كسانی كه نمی‌دانند به سنگ كلیه مبتلا هستند، وقتی درد آنها شروع می‌شود به قدری شدید است كه آنها تصور می‌كنند در حال مرگ هستند.

این سنگ‌ها بلورهای بسیار كوچكی به اندازه دانه‌های شن یا حتی كوچك‌تر هستند كه در مجاری ادراری تشكیل می‌شوند و این درد شدید را ایجاد می‌كنند، اما بسیاری از این بلورها به خودی خود و حتی بدون درمان‌های پزشكی از بدن خارج می‌شوند.

وقتی فردی یك بار سابقه ابتلا به سنگ كلیه را داشته باشد، احتمال این كه بار دوم با این مشكل مواجه شود، 50 درصد است و به همین خاطر این افراد بیشتر باید مراقب رژیم غذایی خود باشند و با نوشیدن مایعات زیاد مانع از بازگشت مجدد بیماری شوند.

این متخصصان می‌گویند: یك راه كار ساده، موثر و در عین حال ارزان‌قیمت برای جلوگیری از تشكیل سنگ كلیه مصرف آب مركبات بویژه‌ آب لیموست كه راه‌حلی كارآمد و امیدبخش برای این بیماران است.


موضوعات مرتبط: بیماری و واکسن، دارو، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 18 بهمن 1391برچسب:, ] [ 21:10 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

چه عواملی باعث بروز گاستریت می‌شوند؟

 

گاستریت‌ یا ورم‌ معده‌ به حالتی گفته می‌شود كه در آن معده دچار التهاب‌ یا عفونت‌ خفیف‌ در لایه مخاطی می‌شود‌ و معمولا به دو حالت ورم معده شدید یا مزمن بروز می‌كند.

گاهی اوقات ممكن است ورم معده در صورت طولانی شدن منجر به زخم سطحی معده شود.

چه عواملی باعث بروز گاستریت می‌شوند؟

كشیدن سیگار، زیاده‌روی در خوردن بویژه مصرف مواد غذایی كه به سادگی قابل هضم نیستند، ترشح بیش‌ از اندازه‌ اسید معده‌ كه اغلب در نتیجه مصرف نوشیدنی‌های الكلی صورت می‌گیرد، ابتلا به عفونت‌های باكتریایی‌ یا عفونت‌های‌ ویروسی‌ كه این‌ نوع‌ از ورم‌ معده‌ ممكن‌ است‌ مسری‌ باشد، مصرف زیاد كافئین‌ و مصرف برخی از داروها مانند‌ آسپرین‌، داروهای‌ ضدالتهابی‌ غیراستروییدی‌، استرس‌، رژیم‌ غذایی‌ نامناسب‌، ابتلا به برخی از بیماری‌ها‌ كه‌ باعث كاهش مقاومت‌ می‌شوند، خستگی‌ یا كار زیاد و در نهایت وجود باكتری‌ هلیكوباكتر پیلوری‌ در معده همگی می‌توانند از عوامل بروز بیماری گاستریت باشند.

همچنین گاهی اوقات گاستریت پس از انجام یك عمل جراحی مهم یا یك آسیب روحی، سوختگی یا ابتلا به عفونت‌های شدید بروز می‌كند. برخی از بیماری‌های خاص نیز مانند كم‌خونی شدید، اختلالات دستگاه ایمنی خودكار موجب ابتلا به گاستریت می‌شود.

لازم به ذكر است كه گاهی مصرف برخی از مواد تحریك كننده مانند ادویه‌ها یا غذاهای آلرژی‌زا نیز می‌تواند این مشكل را تشدید كند.

علایم‌ بیماری گاستریت كدامند؟‌

شایعترین علائم این بیماری درد شكمی‌ و دل‌ پیچه،‌ سیاه‌ شدن‌ اجابت‌ مزاج‌ در اثر خونریزی‌ گوارشی‌، احساس سوزش در بالای شكم و گاهی‌ استفراغ،‌ بی‌اشتهایی،‌ تب‌، ضعف‌، تورم‌ شكم،‌ درد تند، مبهم‌ و یا آزاردهنده‌ در قفسه‌ سینه،‌ احساس‌ اسید معده در دهان و ندرتاً اسهال‌ است. گاستریت همچنین با آروغ‌ یا نفخ‌ همراه است.

علاوه بر این در گاستریت حاد علائمی چون كوفتگی، احساس پر بودن معده، سر درد، سر گیجه، تشنگی شدید، تنفس تند، كشیدگی شكم، حساس و سفت شدن شكم مشاهده می‌شود.

در گاستریت مزمن ممكن است اختلال در حركت معده و بروز علائمی چون علائم زخم معده بروز كند.

چگونه می‌توان از ابتلا به گاستریت پیشگیری كرد؟‌

اگرچه شما همیشه نمی‌توانید مانع از بروز عفونت ناشی از باكتری هلیكوباكتر پایلوری شوید اما توصیه‌های زیر برای كاهش خطر ابتلا به گاستریت مفید هستند.

یكی از راههای مهم پیشگیری از بروز این بیماری رعایت كردن حد تعادل در خوردن‌ و آشامیدن‌ است. هوشمندانه غذا بخورید. اگر اغلب اوقات هضم غذا برای شما دشوارست، تعداد وعده‌های غذایی را اضافه كرده اما از حجم غذا در هر وعده بكاهید.

از مصرف مواد غذایی كه دریافته‌اید معده شما را تحریك می‌كنند مانند غذاهای ادویه‌دار، مواد خوراكی اسیدی، غذاهای سرخ كرده و یا پرچرب پرهیز كنید.

همچنین به خاطر داشته باشید، بویژه كسانی كه مستعد ابتلا به ورم معده هستند نباید وعده‌های‌ غذایی‌ را فراموش كنند و باید برای هر روز برنامه غذایی‌ منظمی را دنبال كنند.

از مصرف نوشیدنی‌های الكلی بپرهیزید چراكه الكل باعث تحریك پذیری و ساییده شدن لایه مخاطی معده شده و در نهایت منجر به التهاب و خونریزی معده می‌شود.

سیگار نكشید. كشیدن سیگار در لایه محافظ معده اختلال ایجاد كرده و معده را مستعد ابتلا به گاستریت و همچنین زخم معده می‌كند. سیگار در عین حال اسید معده را افزایش می‌دهد، بهبود معده را به تاخیر می‌اندازد و یكی از فاكتورهای مهم خطرزا در ابتلا به سرطان معده است.

حتی‌المقدور از مصرف‌ داروهایی‌ كه‌ معده‌ شما را ناراحت می‌كند، خودداری‌ كنید. نوع داروی مسكنی كه استفاده می‌كنید تغییر دهید. اگر برایتان مقدور است از داروهایی چون آسپرین و ایبوبروفن استفاده نكنید. این قبیل داروها می توانند منجر به التهاب معده شده و تحریكات موجود در معده را تشدید كنند. در عوض می توانید از مسكن‌های حاوی استامینوفن مصرف كنید.

در مورد مصرف داروی مناسب همچنین می توانید با پزشك مشورت كنید تا بهترین راه‌حل را در اختیار شما قرار دهد.

در صورتی كه می‌دانید چه عواملی می‌تواند در شما باعث بروز یا تشدید این حالت شود باید آن عامل را حذف‌ كنید كه معمولاً در این صورت ظرف چند روز بهبودی حاصل می‌شود.

راههای درمان بیماری گاستریت كدامند؟

درمان گاستریت بستگی به عامل خاص بروز آن دارد و ممكن است شامل تغییر در نحوه زندگی، مصرف دارو و یا در موارد بسیار نادر انجام جراحی برای درمان بیماری و یا حالت خاصی كه منجر به ورم معده شده است، باشد.

تشخیص‌ این بیماری با استفاده از روش آندوسكوپی‌ و دیدن‌ درون‌ معده‌ انجام‌ می‌گیرد. در این روش یك‌ لوله‌ انعطاف‌پذیر از مری‌ به‌ داخل‌ معده‌ هدایت‌ می‌شود. به‌ هنگام‌ آندوسكوپی‌ امكان‌ دارد تكه‌ كوچكی‌ از بافت‌ از مخاط‌ معده‌ برداشته‌ شود و برای‌ بررسی‌ به آزمایشگاه‌ فرستاده‌ ‌شود.

هدف‌ از استفاده از این روش رفع‌ علایم‌ و حذف‌ دارو یا ماده‌ای‌ است كه‌ باعث‌ ناراحتی‌ معده‌ می‌شود. در صورت‌ بروز خونریزی‌ زیاد ممكن‌ است‌ نیاز به‌ بستری‌ كردن‌ وجود داشته‌ باشد.

برای‌ ناراحتی‌ و درد خفیف‌ می‌توان‌ از داروهای‌ خنثی‌كننده‌ اسید یا استامینوفن‌ استفاده‌ كرد اما از آسپیرین‌ استفاده‌ نكنید. امكان‌ دارد سایر داروها مثل‌ داروهای‌ بهبود دهنده‌ زخم‌ نیز تجویز شوند.

در روز اول‌ حمله‌ ورم‌ معده‌ غذاهای‌ جامد نخورید. مرتباً مایعات‌ و ترجیحاً شیر یا آب‌ بنوشید. تدریجاً رژیم‌ غذایی‌ عادی‌ خود را از سر گیرید، اما از غذاهای‌ داغ‌ و پر ادویه‌، الكل‌، قهوه و غذاهای‌ اسیدی‌ پرهیز كنید تا زمانی‌ كه‌ علایم‌ كاملاً برطرف‌ شوند.

در پایان به خاطر داشته باشید كه مشكلات گوارشی از بهم خوردگی ساده معده گرفته تا سرطان معده می توانند به دلایل بسیاری از جمله شكل زندگی كه ما انتخاب می‌كنیم و برایمان قابل كنترل است، بروز كنند. در مجموع باید دستگاه گوارش را سالم نگه داشت كه در این زمینه می‌توان از توصیه‌های پزشكان كمك گرفت.

مهمترین توصیه‌هایی كه می‌تواند شما را در این زمینه یاری دهد داشتن عادات تغذیه‌ای مناسب، نگه داشتن وزن در حالت سالم و طبیعی، ورزش كردن به اندازه كافی و البته كنترل كردن استرس و فشارهای روانی روزانه است.
درمان و مراقبت
NPO نگه داشتن بیمار تا بر طرف شدن تهوع و استفراغ سپس به ترتیب مایعات صاف شده ، رژیم نرم و جامد غیر‌محرک .
بررسی سطح تحمل بیمار و گزارش علائم عود مجدد پس از شروع رژیم خوراکی رساندن مایعات وریدی و جبران آب و الکترو‌لیت‌ها در مرحله ناشتا بودن .

درمانهای اختصاصی گاستریت حاد
خنثی کردن اسید یا باز در صورتی که علت گاستریت مصرف این مواد باشد .
اجتناب از لاواژ و تحریک بیمار به استفراغ .
درمان حمایت کننده شامل قرار دادن NGT ، دادن مسکن و آرام بخش در صورت لزوم .
آماده نمودن بیمار جهت آندوسکوپی و یا جراحی احتمالی .

درمان اختصاصی گاستریت مزمن
- تعدیل برنامه غذایی
- فراهم کردن استراحت ، کم کردن استرس .
درمان دارویی شامل : استفاده از آنتی اسیدها ، آنتا گونیست‌های گیرنده‌های H2 هیستامینی و مصرف آنتی‌بیوتیک ( تترا سیکلین و آموکسی سیلین ) و نمک‌های بیسموت در درمان هلیکوباکتر پیلوری طبق تجویز پزشک .
بررسی علائم سوء جذب ویتامین B12 ( در گاستریت آتروفیک ، وجود آنتی‌بادی‌های ضد فاکتور داخلی منجر به سوء جذب ویتامین B12 می‌شود ) .
بررسی خونریزی در گاستریت خونریزی دهنده ( هماتمز ، تاکیکاردی و افت فشار خون ) .

مراقبت پرستاری
کمک به بیمار در شناسایی عوامل تشدید کننده درد و پرهیز از آنها .
صحبت در مورد تعدیل تغذیه ، اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های محرک .
آموزش خودداری از آشامیدنی‌های حاوی کافئین ( کافئین باعث افزایش ترشح پپسین می‌گردد ) ، خودداری از مصرف الکل و سیگار کشیدن ( نیکوتین ترشحات بی‌کربنات پانکراس را در دئودنوم کاهش می‌دهد و با افزایش تحریک پاراسمپاتیک فعالیت عضلانی روده را زیاد و باعث تهوع و استفراغ می‌شود ) .
تشویق به استفاده از داروهای تجویز شده ، بررسی اثر بخشی داروها ( بررسی اثر بخشی دارو منجر به پیدا کردن ترکیب درمانی صحیح خواهد شد ) ، دادن اطلاعات در مورد داروهای مصرفی .
آموزش علائم خونریزی گوارشی ( مدفوع سیاه و قیری ، خستگی ، درد و استفراغ خونی ) .
*زخم پپتیک*

بیماری زخم پپتیک ( PUD ) شامل زخم معده ( GU ) و زخم دئودنوم ( DU ) می‌شود .
زخم ( اولسر ) به صورت از هم گسیختگی بیش از mm5 از مخاط که تا زیر مخاط عمق داشته باشد تعریف می‌شود .
PUD بیشتر با عفونت هلیکو باکتر پیلوری و آسیب مخاطی ناشی از NAIDS ارتباط دارد .
خصوصیات زخم معده
- کمتر از زخم دئودنوم شیوع دارد .
- در دهه ششم عمر بیشتر رخ می‌دهد .
- می‌تواند بد خیم شود .
- معمولاً در دیستال معده ( انحنای کوچک نزدیک پیلور ) بوجود می‌آید .
- ترشح اسید معده ( در حالت پایه و وضعیت تحریک شده ) طبیعی و یا کاهش یافته می‌باشد .
- تأخیر در تخلیه مواد جامد از معده وجود دارد .

عوامل مستعد کننده زخم معده
- افزایش ترشح اسید هیدرو‌کلریک ( به دنبال مصرف سیگار ، الکل ، تنیدگی ، نوشیدنی‌های حاوی کافئین ) .
- استعداد خانوادگی ( افراد با گروه خونی O مستعد ترند .
- افزایش ترشح گاسترین توسط تومور گاسترینوما .

پاتوفیزیولوژی زخم معده
تغییرات مخاطی به دنبال تأثیر عوامل مستعد کننده باعث :
1- نفوذ پذیری بیشتر یون‌های هیدروژن به داخل اپی تلیوم و به دنبال آن آزاد شدن هیستامین و تولید اسید خواهد شد .
2- کاهش تولید موکوس به عنوان سدی در مقابل اسید می‌شود .

انواع زخم معده

1- زخم ناشی از استرس : عبارت است از زخم حاد معده و دئودنوم که به دنبال موقعیت‌های استرس‌آور فیزیولوژیکی مانند سوختگی ، عفونت شدید خون و صدمات متعدد جسمانی از 24 الی 72 ساعت بعد از حادثه به وجود می‌آید و با بهبود بیمار ، ضایعات ترمیم می‌شود .
2- زخم کوشینگ : به دنبال آسیب‌های مغزی ایجاد و نسبت به زخم‌های استرس عمیق ترند .
3- زخم کرلینگ : 72 ساعت بعد از سوختگی شدید در معده و دئودنوم ایجاد می‌شود .
4- سندروم زولینگرالیسون : عبارت است از وجود زخم‌های متعدد و مقاوم به درمان در معده به سبب تومور ترشح کننده گاسترین ( گاسترینوما ) در پانکراس .
5- زخم ناشی از هلیکوباکتر پیلوری : هلیکو‌باکتر پیلوری که نوعی باسیل گرم منفی است با اتصال به اپی تلیوم معده و تولید فاکتورهای گوناگون به مخاط معده آسیب می‌زند ونیز بدن میزبان نوعی واکنش التهابی نشان می‌دهد که به سلول‌های مخاط معده آسیب می‌رساند .
6- زخم معده ناشی از سایر عوامل عبارت است از : زخم‌هایی که در اثر عوامل متعدد نظیر اختلال عملکرد اسفنکترپیلور و رفلاکس محتوای دئودنوم ، تأخیر در تخلیه مواد ، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ، استعمال سیگار و …. به وجود می‌آید .


موضوعات مرتبط: بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 18 بهمن 1391برچسب:, ] [ 9:21 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

 

فشار خون

تعدادی از موارد در اثر مشكلات زير ايجاد مي‌شوند: 
بيماري مزمن كليه 
تنگ شدن سرخرگ آئورت 
اختلال در بعضي از غدد درونريز 
تصلب شرائين 
عوامل تشديدكننده بيماري 
سن بالاي 60 سال 
چاقي، سيگار كشيدن، استرس 
وابستگي به الكل 
رژيم غذايي حاوي نمك يا چربي اشباع شده زياد 
پشت ميزنشيني 
عوامل ژنتيكي
حالات خون گاهی بر اثر زیادی خون است گاهی غلظت خون، گاهی رقت و گاهی عفونت و فشارخون که غالبا از مقوله رقت و ازدیاد خون میشود که بعضی اوقات نیاز به خونگیری و حجامت میشود از همین جهت داروها در خصوص فشار خون مختلف است یعنی بعضی از داروها خون را از عفونت صاف میکند و بعضیها رقت خون را جبران کرده ولی کم کردن آن بیشتر از طریق حجامت و فصد انجام میشود 
تنگی نفس، خشونت سینه، سردردی که چشمهانیز ازدردمتأثرمیشود؛ زیرچشمهاکبود، دهان نسبتا خشک، رنگ ادرار مایل به قرمزی و با شدت دفع میشود


 


موضوعات مرتبط: بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, ] [ 22:39 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]


علت گزگز و خواب رفتگی انگشتان دست

 

شایعترین علت آن گیر افتادن اعصاب دست است. اعصاب دست در قسمتهای مختلفی گیر می افتند. شایعترین محل گیر افتادگی در مچ دست است. سه عصب مدیان، اولنا و رادیال مسئول حس و حرکت دست می باشند. عصب مدیان از وسط مچ عبور می کند تا به انگشتان برسد.

این قسمت به شکل تونل است و به آن تونل کارپ می گویند. اگر در این تونل به علتی بر روی عصب فشار وارد شود علایمی مثل گزگز و مور مور دستها، سوزش و درد ایجاد می شود و انگشتان خواب رفتگی پیدا می کنند. این حالت ابتدا در شب و ابتدای صبح بیشتر است اما بتدریج با پیشرفت بیماری در روزها نیز خواب رفتگی دیده میشود.

 

با پیشرفته تر شدن بیماری قدرت انگشتان کمتر شده و عضلات دست لاغر می شوند. عوامل مختلفی در ایجاد این حالت دخالت دارند. حرکات تکراری دست از علل شایع است مثلا افرادی که قالی بافی می کنند به احتمال بیشتری به این حالت مبتلا می شوند. تغییرات هورمونی در طی حاملگی و یائسگی نیز باعث سندرم تونل کارپ می شوند. بیماریهائی مثل دیابت، کم کاری تیروئید، لوپوس و رماتیسم مفصلی باعث بیشتر شدن احتمال سندرم تونل کارپ می شوند.

گاهی علایم باعث بیدار شدن فرد از خواب شده و حرکت دادن دستها باعث تخفیف علایم میگردد. درد بیمار ممکن است به ساعد بازو و شانه نیز بکشد.

 

 

● تشخیص سندرم تونل کارپ

تشخیص این بیماری توسط شرح حال بیمار معاینه فیزیکی و تستهای الکترودیاگنوز ( نوار عصب و عضله) انجام می شود.

 

 

● درمان

۱) عدم انجام حرکات تکراری

تا حد امکان باید از انجام حرکات تکراری خود داری شود. استفاده از وسایلی که حالت لرزشی به دستها می دهند علایم و بیماری را بدتر میکند.

۲) تصحیح وضعیت مچ در هنگام کار

تصحیح وضعیت نشستن و استفاده از وسایل با طراحی مناسب ضروری است.

۳) استفاده از مچ بند(اسپلینت):

استفاده از مچ بند مخصوص در سه ماه اول پس از شروع علایم و همچنـین در خانمهای حامله بسیار موثر است. زاویه اسپلینت باید تنظیم شود. اغلب اسپلینتهای ساخته شده در بازار زاویه مناسبی ندارند و حتی باعث بدتر شدن علایم می شوند. مچ بند باید حتمآ در شب پوشیده شود. بهتر است در طی روز نیز از مچ بند استفاده کرد.

۴) استفاده از داروها: برخی داروها در درمان این حالت موثر می باشند.

۵) تزریق کورتیکو استروئید

۶) مدالیتی ها

استفاده از اولتراسوند و لیزر میتواند به بهبود بیماری کمک نماید.

 

 

● جراحی:

اگر بیمار به درمانهای غیر جراحی پاسخ مناسبی ندهد یا اگر در نوار عصب و عضله علایم درگیری شدید عصب دیده شود یا عضلات تحلیل رفته باشد یا دستها ضعیف شده باشند جراحی توصیه می گردد. عوارض جراحی شامل ایجاد زخم بدشکل، آسیب به اعصاب پوستی و چسبندگی تاندونها است. لذا یک دوره کار درمانی پس از جراحی برای کاهش تورم و حفظ حرکات انگشتان همراه با چهار هفته استفاده از مچ بند ضروری است.

عوارض ناشایعتر پس از جراحی شامل عفونت، آسیب شریانی، سفتی مفصل و . . . است. برخی از بیماران از باقی ماندن علایم پس از جراحی شکایت دارند.

عدم تشخیص صحیح علت عمده باقی ماندن علایم پس از جراحی است .

 

منبع:salamatnews.com

 


موضوعات مرتبط: بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 15 بهمن 1391برچسب:, ] [ 22:40 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]

تغییر شیوه زندگی تنها راه درمان کبد چرب است.

ناصر ابراهیمی دریانی متخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران گفت:  کبد چرب بیماری است که در اثر رسوب چربی در کبد ایجاد می شود.

وی اظهار داشت: این بیماری روند پیشرفت سه مرحله ای دارد. در مرحله اول تنها تجمع چربی در کبد است. اگر این مرحله پیشرفت کند باعث التهاباتی در کبد می شود.

وی افزود: در مرحله نشر بیمار مبتلا به سیروز کبدی می شود و اگر جدی گرفته نشود کبد از کار می افتد.

وی با بیان اینکه سیروز کبدی مرحله ای است که با آب آوردن شکم و ورم در پاها همراه است گفت: این مرحله منجر به از کار افتادگی کبد و تعویض آن با کبد دیگر می شود.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: سندرم متابولیک (دیابت – فشار و چربی خون بالا) از شایع ترین علت های این بیماری است.

وی اضافه کرد: 70 درصد کسانی که دچار کبد چرب هستند. چاق هستند و از آن جایی که 30درصد نوجوانان دچار افزایش وزن هستند. باید منتظر پیشرفت سریع این بیماری در آینده بود.

این متخصص گوارش تصریح کرد: این بیماری بدون هیچ علامت و دردی است و تمام افرادی که چاق هستند باید با دادن آزمایش آنزیم های کبدیشان را تعیین کنند.
وی یادآور شد شایع ترین دلیل که منجربه افزایش آنزیم های کبدی می شود.

دکتر ابراهیمی دریانی اضافه کرد: افراد مبتلا به این بیماری باید به شدت مراقب تنگ شدن عروق قلب و مغز خود باشند. بسیاری از این افراد دچار سکته قلبی و مغزی می شوند.

وی با اشاره به اینکه این بیماری داروی بخصوصی ندارد و تنها راه درمان آن تغییر شیوه زندگی است.

اضافه کرد: با کاهش غذای روزانه و مصرف فست فودها که خود دلیل اصلی چاقی هستند می تواند از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد.

ابراهیمی گفت: افراد مبتلا به کبد چرب با ورزش روزانه می توانند بیماری خود را کنترل کنند.

وی یادآوری شد: داروها نمی توانند باعث بهبود این بیماری شوند وفقط از پیشرفت آن جلوگیری می کنند و تنها با تغییر شیوه زندگی می توان باعث بهبود این بیماری شد.

وی اضافه کرد: مصرف سیگار و مشروبات الکی باعث پیشرفت چند برابر این بیماری می شود.

خسرونیا در رابطه با این موضوع گفت: کبد چرب به تازگی شیوع فراوانی پیدا کرده و هموطنان زیادی به این بیماری مبتلا شده اند.

وی با بیان اینکه افراد چاق زودتر در افراد لاغر به این بیماری مبتلا می شوند امروز این افراد اگر اقدام به درمان نکنند ممکن است به بیماری بسیروزو سرطان کبد مبتلا شوند. 


موضوعات مرتبط: بهداشت، بیماری و واکسن، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 12 بهمن 1391برچسب:, ] [ 8:24 ] [ عیسی میرداروطن ] [ ]
صفحه قبل 1 ... 5 6 7 8 9 ... 10 صفحه بعد
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ حرفه وطن خوش آمدید
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حرفه وطن و آدرس herfevatan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
اسفند 1396
فروردين 1396 اسفند 1395 بهمن 1395 دی 1395 خرداد 1395 فروردين 1395 آذر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391
امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 491
بازدید دیروز : 16
بازدید هفته : 572
بازدید ماه : 1041
بازدید کل : 219297
تعداد مطالب : 511
تعداد نظرات : 65
تعداد آنلاین : 1



Alternative content



استخاره آنلاین با قرآن کریم


تعبیر خواب آنلاین

خطاطي نستعليق آنلاين