شترمرغ
حرفه وطن

اندازه منقار اين حيوان به طور متوسط cm 13 ، فاقد دندان،  داراي سري كوچك و گردني دراز و پاهاي قوي مي باشد .
وزن زنده شترمرغ بالغ در حدود Kg   160- 110   متغير است .
اين پرنده دونده بسيار ماهر ، تند و تيز مي باشد بطوريكه  مي تواند     Km 90 - 60  مسافت را در يك ساعت طي نمايد .
با استفاده از ضربات منقار و پا ، خود را در مقابل دشمنان طبيعي  محافظت مي كند . به طور متوسط 70 - 60  سال عمر مي كند  و 20- 30 سال به عنوان مولد عمل مي نمايد . اهلي كردن اين حيوا ن   با استفاده از پرهاي آن در تهيه لباس بانوان شروع شده است امروزه جهت بهره برداري از پوست ، گوشت و موي شترمرغ   در بسياري  از كشورها ، منجمله آفريقاي جنوبي ، آمريكا ، استراليا ، كانادا ، چين ، زيمباوه، ناميبيا ، اسرائيل و كشورهاي مختلف اروپايي  پرورش داده مي شود .

 

توليد مثل شترمرغ :
توليد و تكثير شترمرغ ميتواند هم به صورت طبيعي و هم به صورت صنعتي       در دستگاههاي جوجه كشي صورت گيرد .
جنس ماده آن سالانه مابين 100-40 تخم مي گذارد در مقايسه با جنس نر، كوچك و به رنگ قهوه اي تيره مي باشد ، اما جنس نر به رنگ سياه      با نواحي سفيد رنگ در قسمت دم و بال مي باشد شترمرغ ماده    در سن 5/2 – 2 سالگي و نرها در سن 3 – 5/2  سالگي به بلوغ جنسي نايل مي گردند . معمولا  در فصل بهار و تابستان و به فاصله 2 الي 3  روز  تخم گذاري شروع مي گيرد وزن هرعدد  تخم شتر مرغ ما بين   gr 1100 - 1800   متغير است .

از تخم هاي گذاشته شده شتر مرغ فقط 50 عدد بارور و داراي قابليت جوجه كشي مي باشند شرايط نگهداري و تغذيه در افزايش يا كاهش تخم گذاري موثر است .   جهت افزايش باروري تخم شترمرغ بازاء هر دو قطعه ماده يك قطعه نر هم سن و سال در نظر گرفته مي شود .
شترمرغ نر قبل از جفتگيري بالهاي خود را باز نموده در اطراف ماده      شروع به رقص مي نمايد ، در اين برهه جنس نر به افراد غير و اطرافيان عصباني و اعمال تهاجمي  از خود نشان داده و خطرناك مي باشند .


تخم هاي مورد نظر جهت استفاده در جوجه كشي ،  بعد از ضدعفوني  و نظافت در درجه حرارت 18 - 13 درجه سانتي گراد و رطوبت 25 – 22 % ذخيره و نگهداري مي گردند..مدت نگهداري در شرايط مطلوب 14- 7 روز مي باشد مدت زمان كرك يا انكوباسيون تخم 42 روز ،  ميزان باروري70%  هچ 75% و دماي ستري در زمان آنكوباسيون 2/36%  مي باشد.   14 روز بعد از گذاشتن تخم ها به دستگاه جوجه كشي كنترل اوليه انجام مي گيرد و در 39 روزگي تخم ها به قسمت هچري  هدايت مي گردند .
 سه ماه اول زندگي براي جوجه هاي تازه متولد  زمان بحراني محسوب مي گردد در اين مدت ميزان تلفات تا حد 30%  محتمل است بعد از سپري شدن 3 ماهه اول قدرت و توانايي زنده ماندن جوجه ها بسيار افزايش مي يابد

بزرگي يك عدد تخم شترمرغ با 25 – 24 عدد تخم مرغ برابري مي كند تخم شترمرغ را مي توان بصورت خوراكي نيز مصرف نمود .

نگهداري و پرورش :
جهت پرورش شترمرغ ، توليدكنندگان مي توانند يكي از روش   يا سيستم پرورش زير را بر اساس موقعيت و وضعيت اقتصادي خودانتخاب نمايند
1.سيستم باز : پرورش به صورت باز و در محيط و شرايط طبيعي صورت مي گيرد .

2.سيستم نيمه باز : در اين نوع پرورش هم از محيط باز و هم از محيط بسته استفاده مي شود .
3.سيستم بسته : در اين جا پرورش بصورت صنعتي و بسته ،  مشابه مرغداريها صنعتي انجام مي گيرد .
مناسبترين دماي محيط براي شترمرغ مابين  18- 20 درجه سانتي گراد مي باشد .اما تحمل شرايط آب و هواي بيشتر و يا كمتر از اين درجه  را نيز دارامي باشد محيط سرد و باراني ، هواي مورد علاقه شترمرغ نمي باشد . جهت رسيدن به توليد بهتر و بيشتر بايستي  به شرايط پرورش ، دماي محيط ، رفع هر گونه استرس   و حمل و نقل حيوان توجه و دقت بيشتر بعمل آورد . رفتار خشن ،     ايجاد استرس و ترس موجب كاهش ناگهاني توليد تخم مي گردد . نر ها را بايد بعد از سپري شدن فصل جفتگيري از ماده ها جدا نگه داشت زيرا در اين صورت اگر نر و ماده همديگر را نبينند تحريكات جنسي شان  بيشتر مي شود .مزارع شترمرغ بايد با سيم هاي با ارتفاع 2 متر  محدود شوند ارتفاع سقف سالن هاي پرورش نبايد كمتر از 3 متر باشد بمنظور چرا و تعليق شترمرغ در مرتع بازاء 15 – 10 قطعه يك هكتار   اما بمنظور  استراحت و حركت در محوطه بازاء 40 قطعه يك هكتار  فضا را بايد در نظر گرفت.

اصولا شترمرغ در سن 12- 9 ماهگي( بوزن تقريبي Kg110- 90  ) كشتار مي گردد گوشت نرم آن به رنگ قرمز ، داراي كلسترول و چربي كمتر مي باشد . در كشورهاي اروپا در حد وسيع مصرف مي گردد      ميزان چربي 3 %  و كلسترول آن به اندازه 60- 50 % گوشت گوساله مي باشد. پوست آن از محصولات با ارزش و 4 برابر مقاوم و محكم تر از پوست گاو است ، از نظر كيفيت با پوست تمساح و فيل  قابل مقايسه ،  مقاوم به آب و بسيار نرم مي باشد .
 در آمد مؤسسات پرورش شترمرغ در آفريقاي جنوبي را 75% پوست  20%  گوشت و 5% پر تشكيل مي دهد

از پوست آن وسايلي نظير كلاه ، كمر، دستكش ، كيف و كفش و.... مي سازند موي آن در زينت لباس و تهيه كلاه براي بانوان بكار مي رود

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: دامپروری ، پرورش طیور ، ،

نوشته شده در جمعه 25 اسفند 1391ساعت 6:13 توسط عیسی میرداروطن|



      قالب ساز آنلاین